800 מיליארד דולר: השיא החדש של וורן באפט

בחמישה מתוך שבעת הרבעונים האחרונים, ברקשייר השיגה ביצועים טובים יותר מהצפוי מבחינת הרווחים שלה ושווי החברה הגיע לאחרונה לשיא כל הזמנים • ההצלחות של ברקשייר מוצמדות באופן כמעט אוטומטי לאסטרטגיית ההשקעות של באפט, שהיא פשוטה כמו שהיא עקבית

וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
וורן באפט / צילום: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נראה כי המציאות הלוחצת שהשוק חווה לא חלה על המניה של בברקשייר האת'ווי שממשיכה לשבור שיאים. למשקיעים המעוניינים לרכוש מניות בברקשייר האת'ווי של וורן באפט יש שתי אפשרויות: מניות מסוג A (BRK.A) ומניה מסוג B (BRK.B). כך או כך, ההימור בטוח. הראשונות, היקרות יותר, הוסיפו בשנה האחרונה 20% לשווין, בעוד שהשניות הוסיפו 35%, והחודש הגיעו לשיא של כל הזמנים, כשהשוק הכללי נסוג.

שותפו של באפט השקיע אלף דולר לפני 60 שנה ועשה מזה מיליון 
ספיישל וורן באפט: כל ההשקעות והטיפים של משקיע העל 

המניה מסוג ברקשייר האת'וויי B  נסחרת כעת ברמות שיא של 371 דולר, אחרי שעלתה ב-2.81% מתחילת החודש. גם המניה מסוג ברקשייר הת'אוויי A  עולה בעקביות לאורך השנה, וכעת מחירה עומד על 562,860 דולר, אחרי שעלתה ב-3.57% מתחילת ספטמבר. שווי השוק ברקשייר הת'אווי עומד כעת על כ-805 מיליארד דולר.

כל זאת על רקע קושי עונתי גורף. אחרי אוגוסט קשה שבו שלושת המדדים המרכזיים של וול סטריט איבדו גובה, גם החודש ירד מדד s&p 500 ב-1.3% (לאורך השנה עלה עד כה ב-15.7%), הדאו ג'ונס ירד ב-0.42% (ועלה ב-14.90% עד כה השנה), והנאסד"ק ירד ב-2.83 החודש (וב-13% השנה).

עמדת הון חזקה ואחזקות מזומנים ניכרות

לפי יאהו פייננס, אחד היתרונות של ברקשייר הוא כי לאורך שנותיה תחת ידיו של באפט החברה דאגה לשמור על עמדת הון חזקה ואחזקות מזומנים ניכרות. הנזילות סייעה לחברה לרכוש בחזרה מניות באופן קבוע, כמו מניות בשווי 5.8 מיליארד דולר שנרכשו מחדש במהלך המחצית הראשונה של 2023.

בנוסף, בחמישה מתוך שבעת הרבעונים האחרונים, ברקשייר השיגה ביצועים טובים יותר מהצפוי מבחינת הרווחים שלה. בממוצע, בארבעת הרבעונים האחרונים, רווחי החברה עלו על ציפיות האנליסטים הפיננסיים ב-2.51%.

ההצלחות של ברקשייר מוצמדות באופן כמעט אוטומטי לאסטרטגיית ההשקעות של באפט, שהיא פשוטה כמו שהיא עקבית: זיהוי עסקים איכותיים במחירים סבירים - ודבקות בהם. באפט לא בוגד באסטרטגיה של השקעה לאורך זמן, וההתמדה הזו הועילה לבעלי המניות של ברקשייר. למעשה, לפי החברה עצמה, מניית ברקשייר (A) סיפקה תשואה שנתית ממוצעת של 19.8% (לעומת רווח של 9.9% ל-S&P500) בין השנים 1965-2022.

בכמעט 60 השנים האלה הוסיפה החברה להתרחב והגיעה כעת ליותר מ-90 חברות בנות מגוונות, החל מעסקי שוקולד וגלידות ועד נפט וביטוח - ענף המהווה חלק גדול מההכנסות הכוללות של החברה. לפי יאהו פייננס, מניית BRK.B היא חלק מקבוצת ביטוח רכוש ונפגעים של זקס, המדורגת ב-22% המובילים מתוך יותר מ-250 תעשיות מדורגת בחברה. קבוצה זו השיגה ביצועים טובים יותר מהשוק בשלושת החודשים האחרונים.

בדוח שפרסמו היום (ד') "סיקינג אלפא" מצוין כי על אף שמשקיעים יכולים לראות היום תשואה יפה מרכישת אג"ח אמריקאי, כפי שעושה ברקשייר, הם יחמיצו את ההזדמנויות שבמניות בודדות. לברקשייר יש רקורד של בניית הון מהשקעה בחברות בודדות, גם בתקופות בהן שוקי המניות, באופן כללי, היו יקרים.

עוד ציינו בדוח כי מי שרגילים להסתכל על ברקשייר כמניית ערך, אולי לא יחשבו שהיא תספק צמיחה רבה. אך על פי Seeking Alpha Quant, קצב הצמיחה השנתי הממוצע (CAGR) לחמש שנים של החברה הראה צמיחה לא מבוטלת.