הגנבים העמיסו שמן זית במאות אלפי אירו לשני מכלים ונעלמו

שוק שמן הזית חווה ירידה של יותר מ־50% בייצור בשל החום הקיצוני, דבר שהוביל גם להסלמה במקרי גניבות • המחיר הממוצע עלה ב־130%, ובשוק חוששים מגמר המלאי לפני המסיק

עצי זית בספרד, החודש / צילום: Reuters, Jon Nazca
עצי זית בספרד, החודש / צילום: Reuters, Jon Nazca

זה כבר לא רק כינוי. על רקע הבצורת הקשה בקרב המדינות היצרניות הגדולות, שמן הזית הופך ל"זהב נוזלי" של ממש. המחירים העולמיים של שמן הזית זינקו בחודש האחרון מ־8,600 דולר לטון ל־8,900 דולר, כך על־פי דוח שערך לאחרונה משרד החקלאות של ארה"ב. לפי הדוח, המחיר הממוצע של שמן זית באוגוסט האחרון היה גם גבוה ב־130% ביחס לשנה הקודמת.

האי האיטלקי הקטן שעלול לרסק את כלל המדיניות האירופית
יצרני שמן הזית קורסים: "זיתים הם תחביב נהדר אבל עסק גרוע" 

בספרד, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם (כ־45%), מחירי שמן הזית עלו בחודש האחרון מ־8.20 אירו לק"ג ל־8.45 אירו. עלייה זו הביאה ל"מחיר הגבוה ביותר שנרשם אי־פעם עבור שמן זית ספרדי", כך הראה המדד של Mintec, המנתחת את מחירי שוק חומרי הגלם. בראיון ל־CNN אמר אנליסט זרעי השמן והשמנים הצמחיים ב־Mintec, קייל הולנד, כי השאלה הגדולה תהיה "האם הצרכנים ימשיכו לקנות שמן זית במחירים האלה, או שאנחנו נראה מעבר (לשמנים אחרים, ע"ט)".

עלויות האנרגיה, העבודה והאריזה גורמות לעלות הפקת שמן בבקבוקים לעלות בקצב שאי־אפשר להשוותו על מדפי הסופרמרקטים, ויצרנים קטנים יוצאים מהעסק. "אנחנו מסתכלים על מצב קשה מאוד במהלך החודשים הקרובים. זה לא קיצוני מדי לומר ששמן זית הוא ענף במשבר. למרות שהמחירים גבוהים מאוד, אף אחד לא מתעשר", אמר וולטר זאנר, מנכ"ל הזרוע הבריטית של פיליפו בריו, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם (לפי ה"גרדיאן").

ירידה של יותר מ־50%

עליית המחירים בשוק העולמי מתרחשת על רקע ירידה חדה בייצור. בזמנים של חום קיצוני, עצי זית משילים חלק מהפירות כדי להגן על עצמם מפני התייבשות. במקביל, העצים מוציאים גם פרי חדש בשלבים מוקדמים ובתנאים בעייתיים, מה שפוגע בבריאות הכללית של העץ, הסביר הולנד.

הדוח של Mintec מראה כי בספרד, ייצור שמן הזית בעונה האחרונה ירד לכ־610 אלף טון - ירידה של יותר מ־50% בהשוואה לממוצע של כ־1.3־1.5 מיליון טון. לכך מתוספים "חששות לגבי ירידה בייצור במדינות אחרות, כמו איטליה ויוון" (השנייה והשלישית בייצור של שמן זית), שגם הן סובלות מתנאי בצורת, הסביר הולנד ל־CNBC.

הולנד הזהיר כי אם מלאי שמן הזית ימשיך להתרוקן בגלל הבצורת, האספקה ​​עשויה להיגמר לפני אוקטובר, אז מחודש המלאי בשוק, והיקף הנזק המלא ייוודע רק לאחר המסיק באותו החודש.

בנוסף, לדבריו, מה שמסבך עוד יותר את המצב זה הוא "ההחלטה של ​​טורקיה (גם היא יצרנית משמעותית, ע"ט) להשעות את מרבית יצוא שמן הזית", השעיה ש"החמירה את ההיקפים המוגבלים־ממילא בספרד". בעקבות העלייה העולמית במחירים, טורקיה השעתה את היצוא עד ל־1 בנובמבר (לפי CNBC).

שוד שמן הזית

עליית המחירים באה לידי ביטוי גם בהסלמה במקרי הגניבות. לקראת סוף אוגוסט דיווח העיתון הספרדי "אל מונדו" על גניבה של כ־6,000 ליטר שמן זית כתית מעולה (הדרגה הגבוהה ביותר של שמן זית) בשווי של 50 אלף אירו ממפעל השמן Terraverne.

אך זו הייתה רק יריית הפתיחה. בבוקר ה־30 באוגוסט נגנבו כ־50 אלף ליטר שמן זית כתית מעולה שהיו מוכנים לביקבוק באחד מבתי הבד בספרד - כך דיווחה אז התקשורת המקומית. בבלומברג ציינו כי הגנבים העמיסו שמן זית בשווי של כ־500 אלף אירו לשני מכלים, בשוד שכנראה נמשך כשעתיים. "כולם מודאגים שהמחיר ימשיך לטפס", אמר מרטין פארה, מנהל בית הבד הנשדד.

כמו כן, מזה שנים רבות שהשוק סובל מזיופים. כבר לפני עשור, בספרו על שוק הזיופים של שמן הזית, כתב העיתונאי החוקר טום מולר על הרווחים העצומים בפשיעה בשוק, וטען כי בין 75% ל־80% משמני זית כתית מעולה שנמכרים בארה"ב הם מזויפים. ב־2017 הצהירה משטרת איטליה כי עצרה ארגון פשע המייצא שמן זית כתית מזויף לארה"ב, והדגישה את חדירת המאפיה לעסקי החקלאות והמזון המפורסמים של המדינה, כך דיווח אז רויטרס.

בספרד, התקשורת המקומית דיווחה במאי האחרון על הונאה לכאורה של שמן זית באנדלוסיה, כשמכירה של שמן זית שסווג כ"כתית" הצביעה על עירוב סוגי שמנים אחרים (לרוב מדובר בשמנים צמחיים באיכות נמוכה כמו שמן סויה, שמן חמניות, שמן דקלים או שמן קנולה).

לעליות המחירים העולמיות יש השפעה גם פה אצלנו, בישראל. החורפים החמים במדינה הביאו בשנים האחרונות את היבול לשפל של כל הזמנים, ואחוזי היבוא עולים. לפי משרד החקלאות, כ־56% משמן זית כתית מעולה הנמכר ברחבי הארץ בשנה שעברה יובא מספרד.