טנק העתיד של צה"ל יוצא לאור הזרקורים

צה"ל חושף את "ברק" - טנק חדש שמשולבות בו מערכות מתקדמות מתוצרת אלביט, רפאל והתעשייה האווירית • עסקה גדולה נוספת לאלביט באירופה • וארה"ב עדיין מתקשה לעמוד ביעד שהציבה לעצמה לייצור טיל היפרסוני • מדור חדש

טנק 'הברק' / צילום: דוברות משרד הביטחון
טנק 'הברק' / צילום: דוברות משרד הביטחון

משרד הביטחון מהווה את אחד מעמודי התווך לא רק בנדבך התמיכה והבדיקה של החברות הביטחוניות, אלא גם בפיתוח אמצעים חדשים. בד-בבד, אלביט ממשיכה "לכבוש" עסקאות חשובות חדשות, ואילו ארה"ב - לא עומדת ביעד משמעותי של עצמה. 

שוברי השוויון של תע"א ואלביט בזירת המל"טים
השבוע בתעשיות הביטחוניות | שובר השוויון של התעשייה האווירית בזירת המל"טים המתאבדים

צה"ל חשף את טנק העתיד שלו

בתום חמש שנות פיתוח וייצור, מנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק) במשרד הביטחון, וזרוע היבשה, חיל השריון חשפו השבע את טנק העתיד של צה"ל - "ברק". בטנק מהדור החמישי משולבות מערכות של אלביט, רפאל, חטיבת אלתא של התעשייה האווירית ותעשיות ביטחוניות רבות נוספות מקריית שמונה ועד מצפה רמון.

טנקי הברק הראשונים מייצור סדרתי נקלטו החודש בגדוד הבוקעים (52) שבחטיבת עקבות הברזל (401) ויהפכו לטנקי המערכה העיקריים של חיל השריון. מפקד הטנק יצויד בקסדת לחימה מפיתוח אלביט, בדומה לקסדות טייסים שמספקת החברה למשל למטוסי F-35, שתציג על המשקף את כל נתוני הלחימה הרלוונטיים, כשהם מעוגנים על מרחב הלחימה. המערכת תאפשר סריקה של 360 מעלות בהזזת ראש ואיתור מטרות בזמן אמת בסיוע בינה מלאכותית.

לא רק מפקד הטנק ייהנה מיכולות משופרות. הברק כולל כוונת טנק ותותחן משופרות בעלות יכולות תצפית ולילה מתקדמות, עם צלב נטו משופר. היכולות החדשות יאפשרו לצוות הטנק לחימה במדפים סגורים, במיגון טוב יותר לאורך כל הלחימה, בין השאר בזכות מערכת ההגנה המתקדמת "מעיל רוח" מתוצרת רפאל, שתפקידה להתמודד עם טילי נ"ט. בד-בבד, יכולות האש של הטנק עברו שדרוג משמעותי.

המל"טים המתאבדים של אלביט בדרך לאירופה

אלביט הודיעה השבוע כי זכתה בחוזה בסכום של 95 מיליון דולר לאספקת מל"טים מתאבדים (חימוש משוטט) מסוג "סקייסטרייקר" (שרקרק) למדינה אירופית. החוזה יבוצע על פני תקופה של שנתיים, ובמסגרתו תספק אלביט כמה מאות מערכות.

סקייסטרייקר של אלביט הוא חימוש משוטט אוטונומי לחלוטין, בעל יכולת איתור, רכישה ופגיעה במטרות ייעודיות באמצעות ראש נפץ קרבי במשקל של עד 10 ק"ג. בסקייסטרייקר ניתן להשתמש בכמה סוגי ראשי נפץ ובשל העיצוב המודולרי, ניתן לבצע החלפה בשטח במהלך שלב טרום טיסה ובהתאם לדרישה המבצעית.

החימוש המשוטט של אלביט ניתן לשיגור מכמה פלטפורמות קרקעיות ואוויריות, כולל ממערכת שיגור הארטילריה של אלביט PULS. המל"ט מצויד במנוע חשמלי, המאפשר פעולות חשאיות של עד שעתיים בטווח של כ-100 ק"מ. המערכת יכולה לפגוע בדיוק במטרות תוך מעורבות אנושית גם בסביבות מנותקות GPS ותקשורת.

ארה"ב לא תעמוד ביעד המבצוע של הטיל ההיפרסוני

אי עמידה בזמני פרויקטים משמעותיים היא כנראה אינה מנת חלקה של ישראל בלבד. העוזר למזכיר הצבא האמריקאי לנושאי רכישות, לוגיסטיקה וטכנולוגיה, דאג בוש, הודיע בראיון לאתר "דיפנס ניוז" כי ארה"ב לא תעמוד ביעד המבצוע של הטיל ההיפרסוני ארוך הטווח "דארק איגל", שיועד להתבצע עד 30 בספטמבר. לדבריו, המבצוע מתוכנן להתרחש עד תום שנת 2023.

נשק היפרסוני מסוגל לטוס במהירות פי חמישה יותר גבוהה ממהירות הקול, יותר מכ-3,800 מייל לשעה, ומסוגל לשנות גבהים תוך כדי תנועה - מה שמקשה ליירט אותו. ההחלטה האמריקאית לדחות את המבצוע, אף שלטענת רוסיה וסין יש להן כבר אמצעים שכאלו, התקבלה לאחר שצבא ארה"ב דחה בשבוע שעבר בפעם השלישית ניסוי שהיה אמור להתבצע בבסיס החלל קייפ קנברל שבפלורידה.

הניסוי היה אמור להציג את מערכת בקרת הנשק ואת סוללת ההפעלה של דארק איגל. לפי דוברות מזכירות ההגנה, כל הנתונים שהצטברו במקום לפני השיגור המיועד "ישמשו לטובת המשך ההתקדמות לקראת פריסת נשק היפרסוני התקפי".