הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסת ת"א; מדד הבנייה זינק ב-3.2%

ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 125 טיפס ב-1.1% ות"א 90 זינק ב-1.7% • הפד צפוי להותיר היום את הריבית בארה"ב על כנה • מחירי הנפט יורדים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:25

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בעליות. ת"א 35 עלה ב-0.9%, ת"א 125 טיפס ב-1.1% ות"א 90 זינק ב-1.7%. מדד הבנקים עלה ב-0.9%. ת"א בנייה זינק ב-3.2% בהובלת מניות אזורים , חג'ג'  וקרדן נדל"ן .

מחזור המסחר הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

בעליות בלטו גילת טלקום , ביוליין , הכשרת הישוב , אלקטרה צריכה , בי קומיונקיישנס , רותם שני , סלקום  ואלוני חץ . בירידות בלטו גבעות יהש  ומהדרין .

מנכ"לית מנהל התכנון לשעבר, דלית זילבר, מונתה לתפקיד המשנה למנכ"ל חברת מהדרין של איש העסקים יצחק תשובה. בהודעת החברה נכתב כי המינוי החדש ייכנס לתוקף באופן רשמי בחודש הבא. זילבר, 56, בעלת תואר מגיסטר בתכנון ערים ואזורים מהטכניון, שימשה במשך חמש שנים, עד לאוגוסט 2022. 


16:25

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו בעליות. ת"א 35 מוסיף 0.8%, ת"א 125 מטפס ב-1 ות"א 90 קופץ ב-1.8%. ת"א בנקים עולה ב-0.8%, ת"א נדל"ן מזנק ב-2.3% ות"א בנייה קופץ ב-3%. 

עליות בולטות רושמות גילת טלקום , ביוליין , הכשרת הישוב , אזורים , אלקטרה צריכה , רותם שני , חג'ג' , אאורה  ואלוני חץ . בירידות בולטות גבעות יהש  ואלקטריאון 

14:35

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.8%. מדד מניות הבנייה מטפס ב-1.6%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-480 מיליון שקל בלבד.

עליות בולטות רושמות בין השאר אזורים , אאורה , הכשרת הישוב , ארגו פרופרטיז , ביוליין  ורותם שני .

גילת טלקום  מזנקת ב-37% במחזור גבוה לאחר שהחברה דיווחה היום על חתימת הסכם עם לקוח ישראלי לאספקת שירותי תקשורת לוויינית על ידי החברה לארבע שנים
בהיקף של כ-39 מיליון שקל החל מ-1 לאוקטובר 2023. החברה תקבל תשלומים שווים אשר יתפרסו על פני תקופת ההתקשרות.

חברת בריינסוויי  הפועלת בתחום של טיפול לא פולשני בהפרעות מוחיות, הודיעה היום כי שותפתה Katie’s Way Plus, חברה המספקת שירותים מקיפים בתחום בריאות הנפש המותאמים לצורכיהם של אנשי צבא סדיר, ותיקים ובני משפחותיהם, הזמינה 10 מערכות Deep TMS נוספות, מהלך אשר יותר ממכפיל את ההיצע הקיים שלה.

12:30

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.5% ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-266 מיליון שקל בלבד.

בשוק האג"ח המקומי המגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רושמים עליות מזעריות, והאג"ח הממשלתיות השקליות רושמות ירידות קלות.

10:45

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.5%. מדד מניות הבנייה בולט עם עלייה של 1.5%.

עליות חדות רושמות בין השאר ביוליין , תמר פטרוליום , אאורה, אזורים , אפריקה מגורים , סלקום  ואלוני חץ .

מניית טורבוג'ן  מזנקת לאחר שהחברה הודיעה היום על קבלת דו"ח מסכם של הסימולציה של מכון המחקר Southwest לבעירה תלת מימד של מערכת הקומבסטור של TG40 על מגוון תערובות דלק מ-100% גז טבעי ועד 50% גז טבעי ו-50% מימן. ירון גלבוע מנכל טורבוג'ן: "תוצאות אלה הן שלב נוסף אשר מקדם את טורבוג'ן לפיתוח המיקרו-טורבינה המופעלת בשילוב של גז ומימן. טורבוג'ן נערכת להתקנת והפעלת מיקרו טורבינה על בסיס גז טבעי בניו יורק, במקביל נערכת החברה לתחילת סדרת ניסויים בטכניון להוכחת יכולות אלה".

10:01

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.2% ומדד ת"א 90 נסחר ביציבות.

עליות בולטות רושמות בין השאר אאורה , אינרום  ואזורים. מנגד, ירידות חדות רושמות טבע, קמטק  וסלע נדלן .

08:45

במסחר במטבע חוץ נמשכת הרגיעה הבוקר. הדולר נסחר סביב שער של 3.81 שקלים, והאירו נסחר סביב 4.07 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול המסחר בבורסת ת"א ננעל בירידות קלות. ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 איבדו 0.2%. מדד הבנקים ירד ב-0.3%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.38 מיליארד שקל. 

מניית בזק  רשמה עלייה חדה במחזור גבוה. ברקע, נכנס לתוקפו אתמול תיקון לצו התקשורת בעניין החזקת אמצעי שליטה בחברה. בעקבותיו יתאפשר לבעלת השליטה, חברת ביקום של קרן סרצ'לייט ודוד פורר, למכור חלק ממניות גרעין השליטה בבזק (27%). מניית ביקום זינקה בכמעט 6%. התיקון יאפשר גם לגופים המוסדיים להגדיל החזקותיהם בבזק מ-5% כיום ל-7.5%, מה שעשוי להגדיל את הסחירות במניה.

המניה זינקה ב-200% - המנהלים נפגשו עם 180 מיליון שקל במזומן

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות. אמש רשם מדד  הדאו ג'ונס ירידה של כ-0.3%, נאסד"ק ומדד ה-S&P 500 ירדו בכ-0.2% כל אחד. 

בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-0.6%, מדד ההנג סנג יורד בכ-0.7%, והקוספי נסוג בכ-0.1%.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים קלים. טבע  בולטת עם פער שלילי של כ-2.5% ומנגד לייבפרסון  עם פער חיובי של 2.4%.

הראלי במניות הטכנולוגיה נסדק, וריבית גבוהה לזמן ארוך אינה מבשרת טובות

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה אתמול מגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים עלו עד 0.1%, והאג"ח הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת.

במסחר באג"ח הממשל האמריקאי נרשמה אתמול עלייה בתשואות לקראת הודעת הפד היום. תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה לכ-4.36%, ותשואת האג"ח לשנתיים טיפסה לכ-5.09%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ התייצב השקל בשעות הערב אתמול מול הדולר ונסחר סביב שער של 3.80 שקלים והאירו נסחר סביב 4.07 שקלים.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל, מציין בסקירתו השבועית כי העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים של ישראל ירד ל-4.2 מיליארד דולר ברבעון השני (מ-5 מיליארד ברבעון הראשון). במקביל, סך ההשקעות הישירות של זרים בישראל עמד על כ-3.6 מיליארד דולר ברבעון השני, עלייה לעומת 3.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון, ולדברי קליין, "למרות הצמצום בעודף, הנתון עדיין תומך בחוזקו של השקל בטווח הארוך".

בשוק הסחורות, מחירי החוזים על הנפט משנים כיוון לירידה: מחירה של חבית מסוג ברנט נסוג לכ-93.3 דולר לאחר שחצה אתמול את רף 95 דולר, ומחיר הנפט מסוג WTI יורד ל-90.4 דולר לחבית.

4. מאקרו

היום יתפרסמו (ב-9 בבוקר שעון ישראל) נתוני אינפלציה בבריטניה. מדד המחירים לצרכן (CPI) צפוי לרשום באוגוסט עלייה של 0.7% ועלייה של 7% בקצב שנתי (לעומת 6.8% ביולי). מדד הליבה צפוי לעלות ב-0.6%, ובקצב שנתי של 6.8%, לעומת 6.9% ביולי.

הערב יפרסם הבנק המרכזי בארה"ב (ב-21:00 שעון ישראל) את שיעור הריבית שם. בשוק חוזים כי יותיר אותה על כנה הפעם. לגבי המשך השנה הדעות חלוקות. כלכלנים בארץ מעריכים ביחס לריבית בישראל כי היחלשות נוספת של השקל תביא להסתברות חזקה לעליית ריבית נוספת. בנק ישראל עשוי לחכות להחלטות הפד, כדי להחליט על הריבית אצלנו בהמשך השנה. 

זה מה שהפד יעשה היום וכך תושפע הכלכלה הישראלית

ביום חמישי יתפרסמו החלטות הריבית של הבנקים המרכזיים בשווייץ ובבריטניה.

בגוש האירו פורסמו אתמול נתוני האינפלציה לחודש אוגוסט. מדד המחירים לצרכן (CPI) רשם עלייה של 0.5%, נמוך במקצת מצפי הכלכלנים שחזה עלייה חודשית של 0.6%. בקצב שנתי נרשמה עלייה של 5.2%, לעומת צפי ל-5.3% (בחודש יולי נרשמה עלייה של 5.3%). מדד הליבה רשם עלייה של 0.3%, בהתאם לצפי, ובקצב שנתי של 5.3%, לעומת 5.5% ביולי.

בישראל, שיעור האבטלה הגיע, לפי נתוני הלמ"ס, לשפל חדש -3.1% באוגוסט. מדובר בירידה נוספת לאחר שביולי עמד שיעור האבטלה על 3.4%. המשמעות היא ששוק העבודה בישראל חזר לנתוני טרום הקורונה, כשבפברואר 2020, טרם פרוץ המגפה, שיעור האבטלה עמד על 3.4%, גבוה כאמור מנתוני אוגוסט.

5. תחזית

לקראת הודעת הפד היום, כותב הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, כי על רקע המשך הירידה באינפלציה, היחלשות הביקושים והתחזקות הדולר, הבנק המרכזי של ארה"ב לא צפוי להעלות את הריבית. "קונצנזוס כמעט מוחלט של החזאים צופה שהיא תישאר ללא שינוי. השוק צופה שהריבית בארה"ב תתחיל לרדת באמצע 2024. התחזיות של הפד הן לעלייה בצמיחה ולירידה באינפלציית הליבה".

לפיכך לדבריו, "הסיכוי שהפד יעלה ריבית פעם נוספת במחזור הנוכחי נמוך מאוד. אנו צופים שהריבית בארה"ב תתחיל לרדת בעוד כ-6-9 חודשים".

לגבי גוש האירו, כותב זבז'ינסקי כי "ה-ECB העלה לאחרונה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4%, לאחר שכמעט מחצית מהחזאים ציפו שהריבית תישאר ללא שינוי. גם בתוך הבנק המרכזי שם היו כנראה חילוקי דעות עמוקים. המקרה של אירופה מראה שאפשר להיות לוחמני ביחס לאינפלציה, אך רק עד שהכלכלה נחלשת משמעותית. להערכתנו, הירידה באינפלציה באירופה תאיץ בחודשים הקרובים, בהשפעת היחלשות בכלכלה. כך ה-ECB לא יזדקק יותר להעלות ריבית".