תרופות | ניתוח

התרופה הפסיכדלית שהשוק מחכה לה

בחודשים הקרובים צפוי שוק התרופות הפסיכדליות לרשום אבן־דרך משמעותית: אחרי שורה של כישלונות ואתגרים פיננסיים שהוציאו את האוויר מבועת הפסיכדליה, יוגש לאישור מינהל המזון והתרופות בארה"ב מוצר לטיפול בפוסט־טראומה המבוסס על אקסטזי • מה שיעלה בגורלו ישפיע על החברות האחרות בשוק

התרופה הפסיכדלית שהשוק מחכה לה / אילוסטרציה: Unsplash, Yuval Zukerman
התרופה הפסיכדלית שהשוק מחכה לה / אילוסטרציה: Unsplash, Yuval Zukerman

החודשים הקרובים אמורים להוביל לאבן־דרך בשוק התרופות הפסיכדליות: MAPS, עמותה ללא מטרות רווח למחקר בחומרים פסיכדליים, צפויה להגיש לאישור FDA את התרופה MDMA, לטיפול בתסמונת פוסט־טראומטית. אם המוצר יקבל אישור, תחום הפסיכדליה יעבור משלב החלום (ושברו, לפחות בשוק ההון) לשלב המפגש עם המציאות.

לפי התוכנית, המוצר יהיה בשוק כבר ב־2024. ההתרגשות סביבו כבר הובילה בחודשים האחרונים לעליות קלות במניות חברות התרופות הפסיכדליות, שמאז 2021 נפלו, כמו כל שוק הביומד וגם מסיבותיהן שלהן.

גיליאד לא זנחה את האיידס: "המוצר שלנו יכול לסיים את המגפה" 
החברה הישראלית שרוצה לשקם פגיעות בחוט השדרה דרך האף

תוצאות מרשימות בניסוי

הטיפול ש־MAPS פיתחה כולל נטילת MDMA בליווי פסיכולוג, בשלושה מפגשים. תוצאות הניסוי היו מרשימות: 86% דיווחו על שינוי שדורג כמשמעותי קלינית כ־18 שבועות לאחר הטיפול, לעומת 69% בקבוצת הביקורת. בעקבות הטיפול, 71.2% מהמשתתפים בניסוי לא עמדו בקריטריונים המגדירים הפרעה פוסט־טראומטית, לעומת 47.6% מקבוצת הביקורת. נרשם גם שיפור בתפקוד בחיי היומיום ולא היו תופעות לוואי חמורות.

אברהם דריזין מנכ''ל נקסטייג' / צילום: נקסטייג'
 אברהם דריזין מנכ''ל נקסטייג' / צילום: נקסטייג'

אם לא יהיו הפתעות או התערבויות פוליטיות, נתונים כאלה אמורים להוביל לאישור. "תוצאות הניסויים של MAPS הן תוצאות לאישור", אומר אברהם דריזין, מנכ"ל נקסטייג', נציגת תחום הפסיכדליה בבורסה הישראלית. אבל לא ברור עדיין אם יהיה זה אישור מוגבל - רק למי שכבר ניסו הכול וזה מוצא אחרון שלהם, או שניתן יהיה מיד לטפל בכל מי שסובל מתסמונת פוסט־טראומטית. דריזין גם לא לגמרי בטוח מתי יתקבל האישור. ב־MAPS מדברים על 2024, אבל להערכתו, שנת 2025 היא מועד יותר ריאלי, ואולי אפילו מעבר. "ה־FDA כותב עכשיו את ההנחיות הראשונות שיהיו תקפות לכל התחום. במקרה כזה, שנה־שנתיים לניסוח, דיון ואישור זה לא מוגזם".

שוק הפוסט־טראומה הוא שוק ענק. 12 מיליון אמריקאים מוגדרים נפגעי טראומה בעקבות אירועים כמו מלחמה, פגיעה מינית, תאונת דרכים, אלימות ופשע ועוד. אצל רבים מהם, התפקוד היומיומי נפגע. לעתים קרובות אלה אנשים בריאים במובנים אחרים, כך שהקלה בתסמונת תאפשר להם לחזור בהצלחה למעגל העבודה. העובדה הזאת, והעובדה שבפוסט־טראומה יש לחברה תחושת אחריות מוגברת לנפגעים, מאחר שלרוב התסמונת מופיעה בעקבות פעולה של אדם אחר, מעלות את הסיכוי שניתן יהיה להשיג שיפוי ביטוחי לטיפול, למרות העלות הגבוהה יחסית והמורכבות הלוגיסטית שלו.

עם זאת, ישנו חשש שהטיפול ימצא חן קצת יותר מדי בעיני המטופלים והם יתחילו לחפש MDMA גם בחוץ. "זו לא דאגה בלתי קיימת, אבל ב־MAPS באמת עשו כל מה שאפשר כדי להוריד אותה למינימום", אומר אורי הרשקוביץ, יועץ לבנק ההשקעות קנטור פיצג'רלד. "שיטת הטיפול המוצעת מבדלת את המוצר באופן משמעותי ממוצרי השוק השחור".

מחפשים מזומנים

MAPS איננה נסחרת בבורסה, אך מה שקורה אצלה משפיע על החברות הנסחרות. ב־2021 היא חתמה על עסקה למימון פעילותה באמצעות מכירת חלק מהתמלוגים העתידיים הצפויים מהמוצר לקרן Vine Ventures. "מהעסקה הזאת ניתן לגזור את השווי שהשוק נותן למוצר הזה. לא לחלום אלא למוצר ממש", אומר הרשקוביץ. העמותה מכרה 6.1% מהכנסותיה השנתיות בשמונה שנות המכירות הראשונות שלה תמורת 70 מיליון דולר, סכום שמגלם גם את הסיכון שלקחה הקרן כשביצעה את העסקה לפני פרסום תוצאות הניסוי.

5 תרופות בצנרת הפסיכדליה

Compass Bio (בשיתוף Atai)

המוצר: טיפול בדיכאון באמצעות פסילוסיבין, החומר הפעיל בפטריות הזיה
סטטוס: שלב III של הניסויים הקליניים. עד כה התוצאות הראו שיפור מובהק אחרי 12 שבועות
שווי שוק: 430 מיליון דולר

MindMed

המוצר: טיפול בדיכאון באמצעות LSD
סטטוס: אחרי שלב II של הניסויים הקליניים
שווי שוק: כ־171 מיליון דולר

Cybin

המוצר: טיפול בדיכאון באמצעות נגזרת של פסילוסיבין
סטטוס: המוצר נמצא כעת בשלב II של הניסויים הקליניים
שווי שוק: 77 מיליון דולר

Nextage

המוצר: טיפול בכאב כרוני באמצעות חומר הנמצא בצמח האיווסקה
סטטוס: לפני ניסויים בבני אדם
שווי שוק בבורסת ת"א: 24 מיליון שקל

Clearmind

המוצר: טיפול בהתמכרויות ובהשמנה באמצעות חומר כימי חדש שיוצר אופוריה ללא נזק (ככל הידוע כרגע)
סטטוס: ניסויים ראשוניים במטרה לרשום את המוצר כתרופה
שווי שוק בבורסה הקנדית:2.8 מיליון דולר קנדי

לאחרונה נחשף ב"וול סטריט ג'ורנל" כי העמותה מחפשת השקעה פרטית של 85 מיליון דולר כדי להצליח להחזיק את עצמה עד 2024, אז צפויות להתחיל המכירות. זו הפעם הראשונה שהעמותה, שלאורך השנים הצהירה על רצונה להיות מנותקת מלחצים עסקיים וגייסה 130 מיליון דולר במענקים ותרומות, שוקלת לגייס הון מניות. לפי "וול סטריט ג'ורנל", שווי החברה בעסקה הוא 200 מיליון דולר, קצת נמוך יחסית לחלום אבל תואם את מצב השוק.

ההתעקשות של MAPS לא לגייס הון סיבכה אותה בעבר מבחינה תזרימית והיא נאלצה להפסיק ניסויים שערכה באירופה. אחרי שההכנסות יחלו לזרום, כל סכום שהעמותה תשלשל לכיסה אמור להמשיך לממן את הניסויים הקליניים שלה במוצר ה־MDMA ובמוצרים אחרים, כמו LSD ופסילוסיבין. היא מייעדת חלק מהתמורה גם לטיפול באנשים שלא יוכלו לממן אותו מסיבות שונות. החברה ערכה גם ניסויים קליניים בישראל, ושיתפה פעולה עם חברת הקנאביס בטר.

ב"וול סטריט ג'ורנל" העריכו ש־MAPS תצטרך להשקיע לפחות 500 מיליון דולר בתהליך הכרת המטפלים ובשיווק המוצר, בעיקר לרופאים הרושמים, כך שצפוי לה אתגר תזרימי משמעותי בשלב הראשון אחרי האישור.

כשחברת הדגל צוללת

לפי הפרסומים, MAPS חותרת לשווי התואם וכנראה מושפע מהשווי בבורסה של אחת החברות הנסחרות הבולטות בתחום, Atai Life Sciences הגרמנית. Atai נסחרת בשווי של כ־240 מיליון דולר, אחרי שעלתה מעט מתחילת השנה. היא הונפקה ב־2021 לפי שווי של יותר מ־3 מיליארד דולר. אבל זה היה בשוק ביומד אחר, והפסיכדליים עוררו התלהבות מיוחדת, במסגרת מה שכונה אז בשוק Shroom Boom.

"זו הייתה בועה של ממש", אומר דריזין. "נכנסו לתחום משקיעים מבחוץ וחברות הפסיכדליה נסחרו בשוויים גבוהים הרבה יותר מחברות פארמה באותו שלב. בפועל, אולי היינו צריכים לראות אותן נסחרות במחיר קצת נמוך מחברת פארמה, משום שלרובן אין בלעדיות על חומר הגלם. היו המון חברות שפיתחו בערך אותם חומרים לאותן התוויות, וכבר עכשיו יש התכנסות וחלק לא שרדו".

הנסיקה של Atai, שלקחה איתה קדימה את כל השוק, התרחשה על רקע הפריחה בתחום וגם על רקע השקעה שקיבלה מאיש הון הסיכון המפורסם פיטר תיל, משקיע פייפאל ופייסבוק שנודע בשנים האחרונות בחיבתו להשקעות בתחום אריכות הימים והבריאות. על רקע עוד כישלון של תרופה לאלצהיימר, התפיסה בשוק הייתה שדבר כבר לא יצליח בתחום בריאות הנפש והנוירולוגיה, חוץ ממוצרים שכבר ידוע שהם פועלים על המוח, כלומר חומרים פסיכדליים.

ל־Atai היו תוכניות רבות בעלויות גבוהות, והיא ביקשה להוציא אותן אל הפועל במודל עסקי מעניין: הקמת חברה או שיתוף פעולה עם חברה קיימת עבור כל פרויקט. ב־2022, המניה שלה החלה לצלול עם השוק ובאמצע השנה היא כבר הודיעה על סגירה של חלק מהתוכניות. בינואר השנה, נכשל בניסוי קליני המוצר שלה לטיפול בדיכאון על בסיס קטמין, והמניה המשיכה לצלול. החברה פיטרה 30% מכוח־האדם שלה כדי להאריך את חייה עד 2026, בתקווה שעד אז יהיו חדשות טובות יותר ומצב השוק ישתפר. לפני כחודש, החברה ביצעה מהלך לא טריוויאלי כשמכרה את רוב חלקה בשותפה שלה למוצר מבטיח המיועד לטיפול בדיכאון, Compass Bio. חלקה בחברה ירד מ־15% ל־2%.

החומר שאכזב את השוק

הקטמין, לאו דווקא של Atai, כנראה תרם לירידות בכל החברות הפסיכדליות. התרופה הזאת נחשבת פסיכדלית אף שלטיפול נפשי היא ניתנת במינונים שאינם משני תודעה. היא נחגגה בתור פתרון חדש לדיכאון, ונגזרת של קטמין אפילו עמדה בבסיס הטיפול של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון שיצא לשוק בקול תרועה אבל נתקל באתגרים מסחריים.

הטיפול ניתן בשאיפה לתוך האף ונדרש רופא כדי להשגיח על הפרוצדורה, אלא שמערכת הבריאות לא הצליחה להקצות מספיק רופאים לתרופה שהערך המוסף שלה אינו ברור דיו ויעילותו לטווח הארוך מוטלת בספק. בהדרגה, הצליחה ג'ונסון להצמיח את המוצר וברבעון השני הוא כבר רשם הכנסות של 169 מיליון דולר, אבל זה לא הלהיט הענק המיידי שהשוק ציפה לו. הסיפור הזה מטיל צל על טיפולים אחרים בתחום שדורשים נוכחות רופא.

אם נחזור ל־Atai, כרגע המוצר המוביל שלה, בשיתוף Compass Bio, הוא טיפול בדיכאון באמצעות פסילוסיבין, החומר הפעיל בפטריות הזיה. המוצר נמצא בשלב III של הניסויים הקליניים, וגם במקרה הזה מדובר בטיפול בליווי פסיכולוג. ניסויי שלב II הראו שיפור מובהק בדיכאון אחרי 12 שבועות, והתוצאות פורסמו בכתב העת המוביל NEJM, אבל הן היו קצת חלשות ביחס לציפיות השוק, ונרשמה גם דאגה מתופעת המחשבות האובדניות שהופיעו בקבוצת הטיפול, אם כי, כפי שאמר אז מנכ"ל החברה, זה צפוי בקבוצת מטופלים זו.

Compass נסחרת על בסיס מוצר זה ואחרים, שבחלקם שותפה Atai, לפי שווי של 430 מיליון דולר. בעבר, החברה כונתה "היהלום שבכתר" של Atai. קבוצת המייסדים של שתי החברות חופפת בחלקה והן נוסדו פחות או יותר יחד ובתמיכה הדדית. כאמור, Atai מכרה את רוב החזקותיה ב־Compass. החדשות הטובות הן שלסחורה היו קונים. קרנות ביומד מובילות שמחו מאוד לרכוש את המניות בשווי הזה.

החלום נפרט למציאות

לדברי הרשקוביץ, בשוק יש חברות רבות הפועלות בתחום התרופות הפסיכדליות, ולכל אחת מהן טוויסט משלה על החומרים הכימיים המוכרים. בגזרה הישראלית פועלת נקסטייג', הנסחרת בתל אביב לפי שווי של 24 מיליון שקל. החברה פעילה בעיקר בתחום הקנאביס, אבל היא גם שותפה במחקר ובפיתוח חומרים פסיכדליים. היא מקווה ליישם בתחום הזה את היכולות שלה בפורמולציה של תרופות.

נקסטייג' עצמה מפתחת חומר בשם 5meoDMT לטיפול בכאב כרוני. זהו חומר פסיכדלי שנמצא בצמח האיווסקה וגם בקרפדת הנהרות של קולורדו. מתברר שהאגדה האורבנית על ליקוק קרפדות כדי להתמסטל הייתה אמיתית. המוצר נמצא לפני ניסויים בבני אדם.

חברה נוספת ישראלית־קנדית היא Clearmind, הנסחרת בקנדה לפי שווי של 2.8 מיליון דולר קנדי, פיתחה חומר כימי חדש שיוצר אופוריה ללא נזק (ככל הידוע כרגע), ובמקביל מפחית חשקים. היא ממצבת אותו כטיפול נגד התמכרות לאלכוהול וחומרים ממכרים נוספים, ואפילו כטיפול בהשמנה.

בתקופה הקרובה, האתגר העיקרי של החברות בשוק יהיה מימון הניסויים הקליניים, על רקע שוק ביומד חלש ואכזבה מהתנפחות והתנפצות בועת הפסיכדליה הקודמת. בניגוד לחברות תרופות אחרות, נראה שהחברות בסקטור הזה מושפעות זו מזו, וכל הצלחה או כישלון ישפיעו על כולן.

הכניסה של MAPS לשוק, בהנחה שתתרחש באמצע 2024, היא אירו ע סמלי אך משמעותי מאוד לחברות האחרות. החלום מתחיל להיפרט לפרוטות של מציאות אל מול כוחות פוליטיים, רגולטוריים, ביטוחיים, דעת הרופאים והתוצאות הקליניות בשטח.