נתב"ג | ניתוח

טרמינל 3 בדרך למתיחת פנים. אילו מסעדות תוכלו למצוא שם בשנה הבאה?

בשנת 2024 יחל פרויקט הרחבת טרמינל 3 של נתב"ג, שבמסגרתו יגדלו גם שטחי המסחר, במטרה להתאים את הפעילות לקיבולת הנוסעים ולמגמות הקמעונאיות • בין היתר ייפתחו מתחם למזון מהיר ארוז, פיצרייה ומעדנייה, לצד מסעדות ובתי קפה עם מוצרים שמחירם יהיה בפיקוח

מתחם הדיוטי פרי בטרמינל 3 בנתב''ג / צילום: Shutterstock
מתחם הדיוטי פרי בטרמינל 3 בנתב''ג / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il 

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

בעשור האחרון נמשך הגידול המשמעותי בהיקף תנועת הנוסעים בנתב"ג. השנה צפוי מספר הנוסעים להסתכם ב־25 מיליון - יותר מאשר בשנת 2019 טרם מגפת הקורונה ושיא של כל הזמנים.

בשנת 2022 הוציאו הנוסעים בנתב"ג 2.4 מיליארד שקל בשטחי החנויות ובשטחי ההסעדה ובתי הקפה בטרמינלים 3 ו־1. העלייה בתנועת הנוסעים מאופיינת אף בשינוי בתמהיל האוכלוסייה שטסה - לדוגמה, יותר ילדים ויותר נוסעים הטסים יותר מפעם אחת בשנה. שינויים אלה משפיעים גם על הביקושים המסחריים בשדה התעופה.

קשת טעמים רוכשת את דודו אוטמזגין לפי שווי של 50 מיליון שקל
אסף זגריזק, פרשנות | איפה הנוסעים ומתי תתחיל האכיפה: סיכום החודש הראשון של הרכבת הקלה

בשנת 2024 יחל פרויקט הרחבת טרמינל 3, שבמסגרתו יורחבו שטחי המסחר, וכן יוגדלו התשתיות התפעוליות, במטרה להתאים את היקף פעילות הטרמינל לקיבולת הנוסעים העתידית - נושא שכיום נשמעות עליו תלונות לא פעם.

במקביל להרחבה הפיזית של שטחי המסחר, רשות שדות התעופה תשדרג ותגדיל את תמהיל החנויות, עסקי ההסעדה ובתי הקפה הקיימים, תוך הרחבת המגוון ותוך פיקוח על רמות המחירים בשוק ההסעדה ובתי הקפה.

חברת צ'מנסקי בן שחר ושות' מלווה את רשות שדות התעופה בכלל פיתוח שטחי הנדל"ן המניב והמסחר, ובמסגרת זו בחנה את המגמות, את הטרנדים ואת הביקושים לשטחי המסחר - ואת ההתאמות הנדרשות בהם. בהתאם להמלצות, הרשות מממשת את האסטרטגיה השיווקית החדשה במכרזים שפורסמו ושיפורסמו בשבועות הקרובים. בין היתר יושם דגש על הגדלת המגוון ומתן תשומת־לב לצורכי הנוסעים תוך התאמת ההיצע לביקושי הנוסעים.

שיא של 25 מיליון

נמל התעופה בן גוריון משמש כשער הכניסה והיציאה העיקרי לישראל. בעשור האחרון ניכרת מגמת גידול בתנועת הטסים, כאשר במהלך תקופה זו מספר הנוסעים יותר מהכפיל את עצמו. המגמה נפסקה עם פרוץ מגפת הקורונה, תוך ירידה דרסטית של מספר הנכנסים והיוצאים. על־פי הצפי של רשות שדות התעופה, תנועת הנוסעים צפויה להגיע ל־25 מיליון טסים עד סוף 2023, שיא של כל הזמנים.

בנתב"ג פועלים היום 49 עסקים, הכוללים מסחר קמעונאי, המרות מט"ח, הסעדה, טרקלינים ועוד. נתוני הפדיון לשנת 2022 של כלל העסקים הפועלים לשירות הנוסע (לא רק מסחר קמעונאי) עמדו על 5 מיליארד שקל, כאשר הפדיון לדקה ממוצעת עמד על 9,500 שקל.

בהתמקדות על עסקי ההסעדה, בתי הקפה וחנויות המסחר, הפדיון השנתי עמד על 350 מיליון שקל עבור המסעדות ובתי הקפה, ו־2 מיליארד שקל בחנויות. נתונים אלה משקפים פדיון יומי ממוצע של 6.6 מיליון שקל עבור עסקי ההסעדה והחנויות בלבד, ופדיון לדקה ממוצעת של 4,600 שקל. היקף שטח פעילות המסחר וההסעדה מורכב מ־3,000 מ"ר המשמשים עבור עסקי הסעדה ובתי הקפה; ו־8,000 מ"ר עבור חנויות המסחר.

מה רוצים הנוסעים

החל משנת 2024, רשות שדות התעופה תרחיב את מבנה הטרמינל במטרה להתאים את התשתיות לגידול המשמעותי הצפוי בתנועת הנוסעים. בין היתר תיבנה זרוע נוספת לצורך הגדלת מספר הטיסות, יוגדל אזור דלפקי הצ'ק אין ועוד - כל זאת תוך בניית תוספת משמעותית של שטחי מסחר, הסעדה ובתי קפה בהיקף של אלפי מ"ר, במטרה לשרת ברמה מיטבית את כמות הנוסעים שתתווסף בשנים הקרובות, וכן במטרה לשפר ולשדרג את ההיצע הקיים היום.

הרחבת הטרמינל ותוספת שטחי המסחר מהוות הזדמנות לשיפור ההיצע הקיים והתאמתו לביקושים בקרב הנוסעים. כמו כן, עוצבה אסטרטגיה שיווקית מעודכנת ברשות, בייעוץ וליווי שלנו ביחס לשטחי ההסעדה, בתי הקפה והמסחר בנתב"ג, במטרה להתייחס לשינויים שהתרחשו ויתרחשו בעתיד לאורך השנים - כל זאת בהתאם לצרכים הנוכחיים של הנוסעים, לשינויים המתרחשים בעולם המסחר והקמעונאות ובהעדפות הצרכנים של דורות ה־Y וה־Z (ובעתיד גם דור האלפא) וביחס לאפשרי מבחינה כלכלית ושיווקית.

לאורך השנים חלו שינויים בתמהיל הנוסעים - הורדת מחירי הטיסות, עלייה במספר הנסיעות לאדם בכל שנה, יותר נסיעות משפחתיות ועוד. בנוסף, השינויים בשוק המקומי, עם הגידול במסחר דרך האינטרנט שמשפיע על סביבת התחרות וההיצע בארץ, משפיעים וישפיעו בעתיד על הפדיון לנוסע בחנויות הדיוטי פרי השונות. מגמות אלה הצריכו חשיבה מחודשת ביחס לשטחי המסחר וההסעדה בטרמינל.

בנוסף בצענו השנה סקר מקיף עבור רשות שדות התעופה על הביקושים ועל הרגלי הצרכנות של הנוסעים בטרמינל. על בסיס סקר אינטרנטי ארצי ומייצג של אלה שטסו בפועל בשנה האחרונה, כולל החברה הערבית, ההוצאה הממוצעת לסועד עמדה על 57 שקל בשנת 2022 (מבין הנוסעים שסעדו במסעדות ובבתי הקפה).

כ־41% מהנוסעים סבורים כי על־מנת לשפר את היצע ההסעדה הקיים, יש להוריד את המחירים, ו־35% סבורים כי נדרש להגדיל את המגוון. כ־90% מעוניינים בתוספת בתי קפה ומסעדות במחירים נגישים.

לאחרונה פורסמו מכרזים להפעלת עסקי הסעדה ובתי קפה בנתב"ג, כאשר המכרזים החדשים הותאמו למגמות עדכניות בשוק הקמעונאות, הבינלאומי והמקומי, ובמטרה לשפר ולשדרג את החוויה לנוסע.

במסגרת זו יתווספו שטחי הסעדה ובתי קפה, כאשר לראשונה יפורסם גם מכרז להפעלת מתחם למזון מהיר ארוז וכן מכרזים לפתיחת פיצרייה ומעדנייה, בנוסף למסעדות אחרות שייפתחו בהמשך עם התקדמות הרחבת הטרמינל. בימים אלה כבר נבנה סניף של רשת ההמבורגרים מוזס.

ביחס לסוגיית המחיר, שצפה ועלתה בסקר בקרב הנוסעים, הרשות עדכנה את האסטרטגיה השיווקית, המהווה בשורה משמעותית לנוסעים הצפויים לסעוד במסעדות ובבתי הקפה. כל מכרזי ההסעדה כוללים מוצרים שמחירם יהיה בפיקוח ויימכרו במחיר זהה למחירם של אותם מוצרים הנמכרים בסניפי הרשתות בכל הארץ.

כמו כן, ישולבו מוצרים מובילים שיהיו בפיקוח ובמחיר מקסימלי נמוך יחסית שתקבע רש"ת, ללא שינוי לאורך כל תקופת ההתקשרות. לדוגמה, אספרסו או מים מינרליים יימכרו ב־8 שקלים, וקפה הפוך או קרואסון גדול יימכרו ב־12 שקל בלבד.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר
 תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

התמהיל החדש

שטחי ההסעדה, בתי הקפה והמסחר בנתב"ג כיום אינם משרתים באופן מיטבי ומותאם לגודל ולמאפייני הביקוש של הנוסעים. שינויים שחלו במאפייני הנוסעים, שינויים המתקשרים באופן ספציפי לחוויית הטרמינל יחד עם שינויים כללים בשוק המסחר, לצד הגידול המספרי בכמות הנוסעים בכל שנה, מצריכים שינויים והתאמות בקרב העסקים הפועלים בטרמינל.

לאחר חשיבה אסטרטגית, הרשות מרחיבה את הפעילות המסחרית בנתב"ג ומשדרגת את המגוון וההיצע. לאור טענות על מחירי המוצרים, במסגרת המכרזים החדשים הושם דגש על פיקוח מחירים וכן התאמה למחירים הקיימים ברשתות בסניפים בשאר הארץ.

יחד עם הגידול בשנים הקרובות בתנועת הנוסעים, שטחי המסחר בנתב"ג יגדלו בהדרגה. תמהיל מוצלח של מגוון חנויות ואפשרויות הסעדה ובתי הקפה יגדילו את הפדיון לנוסע ובמקביל את רמת שביעות־הרצון שלו.

בכתיבת הטור השתתף יהודה ויקסלבאום, אנליסט בצ'מנסקי בן שחר

*** גילוי מלא:  צ'מנסקי בן שחר ושות' מייעצת לרשות שדות התעופה