הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות בנעילת בבורסת ת"א; אבגול זינקה ב-19%, אל על ירדה ב-3%

ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 איבדו 0.2% • בעלת השליטה באבגול, חברת אינדורמה התאילנדית, פרסמה הצעת רכש מלאה למניות • מחירי הנפט ממשיכים לטפס: מחיר חבית מסוג ברנט מתקרב ל-100 דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:30

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בירידות. ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 איבדו 0.2%. מדד הבנקים ירד ב-0.3%. מחזור המסחר הסתכם ב-1.38 מיליארד שקל.

בעליות בלטו גבעות יהש , אבגול , בי קומיונקיישנס , אאורה , פוקס , בזק , טלסיס  ונקסט ויז'ן . בירידות בלטו אפולו פאוור , אל על  וכלל ביטוח 

16:20

המסחר בבורסת ת"א מתנהל כעת ביציבות. ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125 נסחרים ללא שינוי. ת"א בנקים יורד ב-0.1%.

או.פי.סי אנרגיה  ובזק  בולטות בעליות במדד ת"א 35. בין המניות הנוספות שבולטות נמצאות אבגול , בי קומיונקיישנס , אאורה  וביוליין . בירידות בולטות אלקטריאון , אפולו פאוור , אל על  וכלל ביטוח 

הדולר מתחזק בשעה זו, ושערו עומד על 3.81 שקלים. האירו עולה ל-4.07 שקלים.

14:44

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1%, ות"א 90 מטפס בכ-0.3%. מדד הנדל"ן בולט עם עלייה של כ-1.2%.

דירקטוריון חברת הפודטק וילק  הודיע היום על מינויה של ד"ר אביטל בק למנכ"לית החברה. בק תחליף את מנכ"ל Wilk היוצא תומר אייזן אשר הצטרף לחברה לפני כשלוש שנים.

בזק  עולה בכ-3%. היום נכנס לתוקף תיקון לצו התקשורת בעניין החזקת אמצעי שליטה בחברה. זאת לאחר שביקום, שבשליטת קרן סרצ'לייט ואיש העסקים דוד פורר, ביקשה למכור חלק ממניות גרעין השליטה בבזק ולרדת בהדרגה בהחזקותיה, כך שבסופו של התהליך לא תהיה עוד בעלת שליטה. התיקון מאפשר לגופים המוסדיים להגדיל את החזקותיהם בבזק מ-5% כיום ל-7.5% ובכך להגדיל את הסחירות במניה.

13:15

עליות קלות בבורסה בת"א. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.4%, ות"א 90 מטפס בכ-0.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-518 מיליון שקל.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.6% ונסחר סביב שער של 3.80 שקלים, והאירו נסחר בירידה של כ-0.4% סביב 4.06 שקלים. חן הרצוג הכלכלן הראשי של BDO, אומר בשיחה עם גלובס כי אין עדיין שינוי מגמתי בשוק המט"ח. "הירידה מורכבת בעיקר משינוי החיצוני לישראל, כאשר בארה"ב צופים באופן וודאי שהריבית לא תעלה ביום רביעי הקרוב". הרצוג מדגיש כי לעומת ארה"ב בישראל יש סבירות לא פחותה לכך שהריבית תמשיך לעלות בחודש אוקטובר ולכן פער הריביות גורם להיחלשות הדולר לעומת השקל.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות מוסר כי הדולר פוחת קלות גם כנגד האירו ביממה האחרונה. אך ברמה המקומית מנחם מסביר כי "יכול להיות שמדד המחירים לצרכן שפורסם ערב החג, והיה גבוה מהמשוער, משפיע לחיוב על השקל כי ייתכן ובשוק רואים בכך נתון שמשפר את הסיכוי להעלאת ריבית כאן בארץ בחודש הבא".

הרצוג מוסר כי התנודתיות בטווח הבינוני ימשיכו להיות מושפעות מהזירה הפוליטית בישראל, "אי הוודאות הפוליטי משפיע על השקל מצד אחד ומהצד השני עולה הצורך לתכנית ממשלתית מסודרת מצד הממשלה לטיפול בגירעון הגדל וצמצום הכנסות המדינה".

מנחם מסכם כי במידה ושוק העבודה ימשיך להיות עוצמתי והדוק, הדבר עשוי לחזק את השקל ולסמן עליית ריבית נוספת בחודש הבא ע"י בנק ישראל.

11:53

מדד ת"א 35 רושם כעת עלייה של כ-0.2%, ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה.

בשוק המט"ח, הדולר נחלש בכ-0.6% ונסחר סביב שער של 3.80 שקלים, והאירו נסחר בירידה של כ-0.4% סביב 4.06 שקלים.

בשוק האג"ח המגמה מעורבת היום. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים עולים בשיעורים של עד 0.1%, והאג"ח הממשלתיות נסחרות במגמה מעורבת. 

10:50

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.1%, ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה.

עליות בולטות רושמות בין השאר בזק , בריינסוויי  ואו.פי.סי. מנגד, בצד האדום בולטות נופר אנרג'י , אפולו פאוור  ודנאל .

מניית אבגול  מזנקת ב-28% למחיר של 163 אג' לאחר שבעלת השליטה בחברה, חברת אינדורמה התאילנדית, פרסמה הצעת רכש מלאה למניות אבגול במחיר של 141 אג' למניה.

מניית נקסטייג' , קופצת בעוד 8% לאחר שאתמול דיווחה כי חתמה על הסכם מיזוג עם חברת נקסטר הישראלית, והבוקר עדכנה על תוצאות סופיות חיוביות של ניסוי בעכברים להדגמת יעילות טיפול בסרטן מוח.

10:01

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בבורסה. מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-0.3%, ואילו ת"א 90 שומר על יציבות.

עליות בולטות רושמות בין השאר אלביט מערכות , מבנה  ואנלייט אנרגיה .

חברת נקסטקום , העוסקת בתכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת, מדווחת היום על חתימת הסכם לתכנון מפורט, הקמה, תפעול ותחזוקה של עבודות ההנדסה האזרחית בפרויקט לייצור חשמל בהספק מותקן של 67.2 מגוואט באמצעות 16 טורבינות רוח בעמק יזרעאל, בתמורה כוללת של כ-70 מיליון שקל. משך הביצוע הצפוי של הפרויקט הינו כ-17 חודשים ממועד קבלת צו תחילת העבודה והתשלום ישולם לחברה בהתאם לאבני הדרך שנקבעו בהסכם. 

08:40

בשוק המט"ח, יום המסחר נפתח ביציבות. הדולר נסחר סביב שער של 3.82 שקלים, והאירו נסחר סביב 4.08 שקלים.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח בירידות קלות. אתמול נרשמה נעילה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.1%, ואילו ת"א 90 עלה בכ-0.4%. מדד מניות הבנייה קפץ ב-2.1%, ומדד הביומד בלט בעלייה של 1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל. 

מניית חברת נקסטייג' , העוסקת בפיתוח מוצרי קנאביס רפואי ומשקיעה בחברות פיתוח ומסחור של מוצרי דיאגנוסטיקה, זינקה בכ-15% במהלך המסחר ביום שני. זאת לאחר שדיווחה כי חתמה על הסכם מיזוג עם חברת נקסטר כמפארמה סולושנס הישראלית.

"נכנסנו לדפנסיבה": אוגוסט היה חודש אדום לחוסכים ואלו הגופים שבלטו לרעה

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות. זאת לאחר שאתמול נרשמה נעילה מעורבת בוול סטריט, בהמתנה להודעת הפד מחר. מדד הדאו ג'ונס נותר יציב, וגם הנאסד"ק ננעל ללא שינוי.

מרבית בורסות אסיה נסחרות במגמה שלילית היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי ירידה של כ-1%, מדד הקוספי בסיאול יורד ב-0.4%, ואילו מדד ההנג סנג שומר על יציבות.

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. נייס  בולטת עם פער שלילי של כ-1.5% ואופקו 2.4%, ומנגד לאונרדו  עם פער חיובי של כ-3%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, ירידות חדות נרשמו אתמול באג"ח השקליות לטווחים ארוכים לאחר שמדד המחירים שפורסם ביום שישי הפתיע לרעה ועלה לקצב שנתי של 4.1% בחודש אוגוסט. מדד תל גוב שקלי 10+ צנח ב-1.1%. מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו בכ-0.1%. 

בשוק החוב האמריקאי נרשמה מגמה מעורבת. התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים רשמה ירידה קלה לכ-4.31%, והתשואה על האיגרת לשנתיים עלתה לכ-5.06%.

השקיעו מיליארד דולר, ויצאו מופסדים: הלקח שאפשר ללמוד מהנפקת פלטפורמת המשלוחים האמריקאית

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מתייחסים בסקירתם השבועית לשוק החוב הממשלתי בארה"ב ובישראל, וכותבים כי "להערכתנו, התשואה ל-10 שנים בארה"ב תעמוד על 4.2% בעוד שנה. קצב הורדת ריבית הפדרל ריזרב (פד) צפוי להיות מאד מתון, והסביבה הפיסקאלית הבעייתית תקשה על ירידת תשואות. הגירעון התקציבי בארה"ב שנה אחורה עמד על 9% תוצר. בנוסף, הביקוש מחו"ל לאג"ח הממשל (מסין ומיפן בפרט) ממשיך לרדת".

במקביל, בלידר שוקי הון מדגישים כי להערכתם התשואה בישראל ל-10 שנים תגיע ל-4.1% בעוד שנה. כמו כן, לדבריהם "פער התשואות בין אג"ח ישראלית לממשלתית אמריקאית צפוי להגיע למינוס 0.1% (מאזור -0.25% כיום), זאת על רקע עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל ועלייה בגירעון התקציבי בשנת 2024".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח, שבוע המסחר נפתח עם יציבות של השקל מול הדולר בשער של 3.82 שקלים, בעוד שהאירו נחלש מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.08 שקלים.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט המשיכו לטפס אתמול וגם כעת הם ממשיכים לעלות. מחירה של חבית מסוג ברנט עולה בכ-0.7% לרמה של 95.1 דולר, שיא מאז נובמבר 2022, ומחירה של חבית מסוג WTI מטפס ל-92.5 דולר.

אלו הגורמים שדוחפים את מחירי הנפט כלפי מעלה

בסקירת המסחר השבועית של חברת Global X, אנליסט המחקר דיוויד בנימינוב מציין כי "מחירי האנרגיה ממשיכים לחמם את האינפלציה. חוזי הנפט מתקרבים לרמתם הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2022, ומחירי האנרגיה גם היו הגורם העיקרי להתעוררות האינפלציה בארה"ב כפי שהשתקפה במדד המחירים לצרכן שפורסם בשבוע שעבר".

בנוסף לכך בנימינוב התייחס גם לחוזים על גז טבעי באירופה. שם הם, "מתחילים לטפס לקראת הביקושים הצפויים בחורף. בארה"ב מלאי הנפט נמצאים קרוב לשפל של חמש שנים, דבר שמצביע על היצע נמוך". בהמשך דבריו הוא ציין גם כי, "הנסיקה של הנפט נובעת גם מסגירת פוזיציות שורט לאחר תקופה ממושכת של ירידה במחיר".

4. מאקרו

היום (ג') צפויים להתפרסם בגוש האירו נתוני האינפלציה לחודש אוגוסט. צפי הכלכלנים עומד על עלייה של 0.6% בחודש שעבר וקצב שנתי של 5.3%, בדומה לחודש יולי. מדד הליבה צפוי לעלות ב0.3% ובקצב שנתי של 5.3%, לעומת 5.5% ביולי.

בהמשך השבוע, ביום רביעי, צפויה להתקבל החלטת הריבית של הפד בארה"ב, כשבשוק חוזים כי יותיר אותה על כנה.

הפד יחליט על הריבית מחר: מה צפוי והאם העלאות יסתיימו בקרוב?

ביום חמישי יתפרסמו החלטות הריבית של הבנקים המרכזיים בשוויץ ובבריטניה.

5. תחזית

עוד בסקירתו השבועית, בנימינוב מחברת Global X מתייחס למתווה הריבית העתידי של הבנק המרכזי בארה"ב: "השבוע יתכנס הפד להחלטת הריבית החודשית, ובשווקים מתמחרים סבירות כמעט מוחלטת כי הבנק יותיר את הריבית ללא שינוי. גם לאחר מקבץ נתונים כלכליים חיוביים שפורסמו בשבוע שעבר, ההערכה הזו לא השתנתה. מלבד ההחלטה עצמה, יהיה חשוב לשים לב לכל אינדיקציה או שינוי רטורי בדברי הנגידים, שעשויים ללמד על צעדי הבנק בישיבה הבאה בנובמבר".

בנימינוב מוסיף כי "נתוני המכירות הקמעונאיות החזקים ונתוני האינפלציה הגבוהים מהמצופה שפורסמו בשבוע שעבר, כמו גם הצפי לצמיחה גבוהה של התוצר ברבעון השלישי של השנה, מובילים אותנו להעריך כי הפד יבחר להעלות את הריבית ברבע אחוז בישיבתו בנובמבר. להערכתנו, השוק מתמחר בחסר את הסבירות להעלאות ריבית נוספות".