השבוע ה-37 למחאה: צעדה בת"א והפגנה בנתב"ג לקראת טיסת נתניהו לארה"ב

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית בתל אביב מתקיימות השבוע במתכונת שונה: המוחים צועדים מרחוב רוטשילד לרחוב קפלן, אך לא יתקיימו הערב נאומים במוקד ההפגנה המרכזי • בהמשך הערב צפויה להתקיים הפגנה סמוך לשעה 21:30 בנתב"ג, לקראת טיסת נתניהו לארה"ב

ההפגנה ברחובות / צילום: נבט כהנא
ההפגנה ברחובות / צילום: נבט כהנא

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית מתחדשות הערב (א') ברחבי הארץ, זה השבוע ה-37 ברציפות. בתל אביב מתקיימת ההפגנה במתכונת שונה: המוחים צועדים מרחוב רוטשילד לרחוב קפלן, אך לא יתקיימו הערב נאומים במוקד ההפגנה המרכזי. לאחר מכן צפויה הפגנה סמוך לשעה 21:30 בטרמינל 3 בנתב"ג - עם הגעת משלחת ראש הממשלה לשדה התעופה בדרכם לטיסה לארה"ב. פעילי מחאה מתכננים להפגין גם בניו יורק בעת שהייתו של בנימין נתניהו בעיר. 

מעשה בגרירת רגליים: מה קרה לאישומי בזק, וואלה וידיעות בתיקי האלפים? | אבישי גרינצייג, טור סופ"ש
השופטת ששתקה 13 שעות והשופט שהפתיע: מה למדנו מהדיון ההיסטורי בבג"ץ | פרשנות, ניצן שפיר

הצעדה יצאה מרחוב רוטשילד 16 בתל אביב, בו נחתמה מגילת העצמאות לפני 75 שנים. מרבית המפגינים לבושים בלבן, צועדים עם עותק ענק של מגילת העצמאות, ורבים אוחזים בשלטי מגילת העצמאות - זאת במחאה על טיעוני עו"ד אילן בומבך, נציג הממשלה בדיון בבג"ץ בשבוע שעבר, לפיהם מגילת העצמאות נכתבה בחופזה, מנסחיה לא נבחרו, והיא אינה בעלת מעמד מחייב משפטית.

צעדת המחאה ברוטשילד תל אביב. / צילום: איתן סלונים
 צעדת המחאה ברוטשילד תל אביב. / צילום: איתן סלונים

במהלך החג נשרף פסלו של דוד בן גוריון בחוף הים בתל אביב. בעקבות כך, פעילי מחאה בנו היום מיצג של הפסל בעמק חרוד והניחו את מיצג של מגילת העצמאות בסמוך.

עמק חרוד. פסל: תומר משגב / צילום: נעמה עמית
 עמק חרוד. פסל: תומר משגב / צילום: נעמה עמית

במקביל, צומת פארק המדע ברחובות נחסם לתנועה על-ידי המשטרה. המפגינים צעדו עם השלט "שיפה ושונה תהא השנה". בהפגנה משתתפים בין היתר ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר והזמרת סי היימן.

ההפגנות מתקיימות לאחר הדיון ההיסטורי בבג"ץ ביום שלישי בשבוע שעבר. בג"ץ דן בשידור ישיר בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות במשך 13.5 שעות. בפסק הדין צפויים השופטים להכריע האם בג"ץ רשאי להתערב בחוקי יסוד, באילו נסיבות אם כן, והאם ביטול עילת הסבירות על החלטות שרים והממשלה מצדיקה התערבות. ההכרעה בעתירות תינתן בחודשים הקרובים ולכל המאוחר ב-12 לינואר. זאת נוכח פרישת השופטת ענת ברון ב-12 באוקטובר, ומאחר ששופטים רשאים לכתוב פסקי דין עד שלושה חודשים לאחר פרישתם. נשיאת העליון אסתר חיות צפויה לפרוש ב-16 באוקטובר.

הדיון בעניין כינוס הוועדה לבחירת שופטים נדחה לאוקטובר

דרמה נוספת בשבוע החולף היתה כאשר בג"ץ הוציא צו-על-תנאי במסגרת העתירות לכינוס הוועדה לבחירת שופטים והורה לממשלה ולשר המשפטים יריב לוין לנמק מדוע לוין לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים. משמעות הוצאת הצו היא העברת נטל ההוכחה מהעותרים לממשלה - לשכנע מדוע שבית המשפט לא יקבל את העתירה. כלומר, בית המשפט סבור כי קיים בסיס לכאורה לעתירות, לאחר שנחשף לטענות שני הצדדים. השופטים ענת ברון, יעל וילנר ודוד מינץ קבעו כי התגובה המקדמית שהגיש לוין תשמש כ"תצהיר תשובה" לשלב הבא, בטרם יחליטו אם להפוך את הצו על-תנאי לחלוט.

לוין הגיש בקשה לבטל את ההחלטה בטענה לחוסר סמכות, וטען כי לפי התקנות הוא זכאי להגיש תצהיר תשובה בנוסף על התגובה המקדמית. השופטים קיבלו את בקשתו של לוין להגיש תצהיר תשובה כפי שנקבע בתקנות סדרי הדין לבג"ץ. השופטים הסבירו את החלטתם הראשונה בכך ש"לנוכח התגובה המקדמית שהוגשה על-ידי משיבים 1 ו-2 (לוין והממשלה), המשתרעת על פני 28 עמודים בתוספת נספחים לה, סברנו כי ניתן להסתפק בשלב זה בכך". לצד זאת הבהירו כי הצו על-תנאי ניתן בסמכות. הדיון שהיה קבוע לשבוע הקרוב בוטל, והוא ייקבע מחדש, לכל המאוחר עד ליום 23 באוקטובר.