אלו הגורמים שדוחפים את מחירי הנפט כלפי מעלה

הפחתת הפקת הנפט של ערב הסעודית ורוסיה, הסערה שהכתה בלוב, והגברת הביקושים בסין • מחירים נפט בשיא ולא נראה שהעליות יעצרו בקרוב

חביות נפט. המחיר ממשיך לזנק / צילום: Shutterstock, RachenStocker
חביות נפט. המחיר ממשיך לזנק / צילום: Shutterstock, RachenStocker

מחיר חבית נפט מסוג ברנט עומד כעת על 94.4 דולר לחבית, ומחיר הבנצ'מרק האמריקאי WTI עומד על 91.3 דולרים. מחירים אלה, אליהם הגיע הנפט כבר ביום חמישי, מהווים שיא שלא נראה מאז נובמבר אשתקד - ונראה כי מגמת העלייה לא צפויה לעצור.

מאז חודש יוני, מחירי הנפט זינקו בקרוב ל-30%, בהשפעת חיתוכי ההפקה של ערב הסעודית ורוסיה והזינוק בביקושים של סין. מחיר חבית ברנט, למשל, עמד ביוני על 72 דולר, כעת כבר הגיע ליותר מ-94 דולר - ורף ה-100 דולר הולך ומתקרב. בד בבד, מחיר חבית WTI, הבנצ'מרק האמריקאי, זינק מ-67 דולר ליותר מ-91 דולר. בשני הבנצ'מרקים מדובר על עלייה של כ-4% בשבוע ובשיא של עשרה חודשים.

שאלות ותשובות | "סעודיה כבר לא מצליחה ליישר את יתר המדינות": מי דוחף את מחיר הנפט למעלה ומי המפסידים הגדולים
החלו קידוחי חיפוש הגז בגבול לבנון. אם יימצאו, ישראל תוכל להרוויח

בישראל עליות מחירי הנפט מורגשות פחות מבשאר מדינות העולם, בעיקר בעקבות החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להגדיל את סבסוד הדלק לשקל לליטר, היקף גבוה מאוד שלפי שעה עדיין מגובה בתקציב המדינה.

בבריטניה לדוגמא, מחירי הדלק עלו בכ-10 פני, כאשר ליטר בנזין התייקר מ-1.43 פאונד ביוני ל-1.52 ביום שישי. בה בעת, המחיר בארה"ב זינק ב-10% לכ-3.9 דולר לגלון, אילו גורמים מובילים את העליות?

הפחתת הפקת הנפט של ערב הסעודית ורוסיה עד תום 2023, במיליון וב-300 אלף חביות ביום בהתאמה, עליהן הודיעו השתיים בשבוע שעבר, היא אמנם עובדה מוגברת, אך יש שני גורמים נוספים שמשפיעים: סופת דניאל, שגבתה יותר מ-11 אלף קורבנות בלוב, והביקושים מסין.

בחודש יולי, לוב הייתה מפיקת הנפט הבכירה באפריקה עם 1.173 מיליון חביות ביום, יותר מאנגולה (1.149) ומניגריה (1.081). מעבר לנזקים בנפש, סופת דניאל גרמה לרשויות בטריפולי לסגור ארבעה נמלי נפט בתור משנה זהירות. ההשלכות הן משמעותיות, משום שהיעד של 85% מהנפט הלובי הוא אירופה.

ברמה הגלובלית, הנתונים שמגיעים מצרכנית הנפט השנייה בהיקפה בעולם, סין, מעידים על הביקוש הגבוה - בעת שבה אופ"ק (OPEC+) בהנהגת ערב הסעודית ורוסיה גורמות להיצע נמוך שגם נותן את אותותיו על המלאים. לפי המידע שסיפקו בייג'ין אתמול (ו'), הנתונים הכלכליים היו טובים מהצפוי, ובמסגרת זאת צריכת הנפט שוברת שיאים. פעילות בתי הזיקוק בסין הגיעה באוגוסט לשיא של 64.69 מיליון טונות, זינוק של 19.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

איראן מנצלת את המצב

עליות מחירי הנפט מתרחשות אף שלפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), הפקת הנפט העולמית התגברה באוגוסט ב-27%, בכ-280 אלף חביות ביום ל-101.5 מיליון חביות ביום - כאשר מובילות ההגברה היו איראן, קנדה וסין. מתוך כלל ההפקה העולמית, חברות אופ"ק סיפקו 33.52 מיליון חביות ביום באוגוסט, עלייה של כ-120 אלף חביות ביום מיולי.

במסגרת העלייה הזו בלטה, כאמור, איראן - שהגבירה את קצב ההפקה בכ-100 אלף חביות ביום לכ-3.14 מיליון חביות באוגוסט. מדינות נוספות שהגבירו הפקה הן ניגריה, עיראק, גינאה המשוונית ולוב, שכעת נמצאת במשבר חמור. מדינות ששמרו על אותו קצב הפקה הן ונצואלה, אלג'יריה, אנגולה וקונגו. מדינות שאינן חברות באופ"ק הגבירו את קצב ההפקה באופן ניכר יותר, בכ-170 אלף חביות ביום, לכ-67.97 מיליון חביות ביום.

למרות ההפחתה - 2023 תהיה שנת שיא באספקת נפט

"מספטמבר והלאה, הפחתת ההפקה של אופ"ק+, בהובלת ערב הסעודית, יגרום למחסור משמעותי באספקה ברבעון הרביעי," נמסר מסוכנות האנרגיה הבינלאומית. לפי הסוכנות, אספקת הנפט העולמית צפויה לפחות בכ-330 אלף חביות ביום עד תום השנה, כאשר העולם צפוי בכל זאת להגיע ב-2023 לשיא שנתי של 101.6 מיליון חביות ביום - לאחר עלייה של 1.5 מיליון חביות ביום. המובילות של המגמה צפויות להיות איראן, שכבר למדה להתמודד עם הסנקציות של וושינגטון, ארה"ב וברזיל.

בטווח הארוך, ההשפעה של סין על השוק כולו צפויה לפחות ב-2024. לפי הערכת סוכנות האנרגיה הבינלאומית, צמיחת הביקושים לנפט בסין צפויים לפחות מממוצע של 1.6 מיליון חביות ביום ב-2023 לכ-640 אלף חביות ביום ב-2024. הגורם לכך, לדברי הארגון, הוא התממשות סביבה מקרו-כלכלית מאתגרת.