הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסה: מדד מניות הבנייה קפץ ב-2.1%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.1% ואילו ת"א 90 עלה בכ-0.4% • ירידות חדות נרשמו באג"ח השקליות לטווחים ארוכים לאחר שמדד המחירים שפורסם ביום שישי הפתיע לרעה: עלה לקצב שנתי של 4.1% בחודש אוגוסט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:26

נעילה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 רשם ירידה של 0.1% ואילו ת"א 90 עלה בכ-0.4%. מדד מניות הבנייה קפץ ב-2.1% ומדד הביומד בלט בעלייה של 1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר אפריקה מגורים , נייס , נפטא , אזורים, ישראל קנדה , פוקס , אקרו וביוליין .

מנגד, ירידות חדות רשמו טאואר , גילת, אלוני חץ , אפולו פאוור , אנלייט אנרגיה , נכסים ובנין  ושפיר הנדסה .

ירידות חדות נרשמו באג"ח השקליות לטווחים ארוכים לאחר שמדד המחירים שפורסם ביום שישי הפתיע לרעה ועלה לקצב שנתי של 4.1% בחודש אוגוסט. מדד תל גוב שקלי 10+ צנח ב-1.1%. מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו בכ-0.1%. 

16:09

המגמה המעורבת בת"א נמשכת: מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ואילו ת"א 90 מוסיף לערכו כ-0.2%. מדד הביומד מזנק בכ-2.2% ומדד הבנייה ב-1.9%.

חברת קמטק , המייצרת ציוד לבדיקה ומדידה לתעשיית השבבים, מרחיבה את פעילותה ורוכשת חברה מגרמניה תמורת 100 מיליון דולר במזומן. החברה הנרכשת, FRT Metrology, היא חטיבת המטרולוגיה של FormFactor האמריקאית. מטה החברה נמצא בברגיש גלאדבאך בגרמניה, והיא מספקת פתרונות מדידה בדיוק גבוה לשוקי המארזים המתקדמים וה-Silicon Carbide (SiC). העסקה צפויה להיסגר במהלך הרבעון הרביעי של השנה. 

ירידות חדות נרשמות באג"ח השקליות לטווחים ארוכים לאחר שמדד המחירים שפורסם ביום שישי הפתיע לרעה: עלה לקצב שנתי של 4.1% בחודש אוגוסט. מדד תל גוב שקלי 10+ צונח ב-1.2%.

15:04

המגמה המעורבת בת"א נמשכת: מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ות"א 90 עולה בכ-0.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד מטפס בכ-2.2% ומניות הבנייה מזנקות בכ-1.8%.

חברת סאמיט , העוסקת באחזקה, ניהול והשכרת נדל"ן מניב בישראל ובחו"ל, מרכזת עניין לאחר שדיווחה הבוקר כי חברת בת שלה - סאמיט אחזקות נדל"ן, התקשרה בהסכם בלתי מותנה למכירת 90% מאחזקותיה בנכס של החברה בישראל. עוד דווח כי תמורת המכירה תסתכם בכ- 176 מיליון ש"ח המשקפים שווי נכס של כ- 195 מיליון ש"ח.
הנכס כולל שטח להשכרה של כ-14 אלפי מ"ר, ומניב הכנסות של כ- 11.5 מיליון ש"ח לשנה. 

13:46

מגמה מעורבת בת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 עולה ב-0.4%.

בולטות לחיוב מניות אפריקה מגורים , טאואר , לפידות קפיטל  וישראל קנדה .

מנגד, בולטות לשלילה מניות טאואר , נובה , גילת , ופריון נטוורק .

חברת אלקטרה פאוור  מרכזת עניין לאחר שדיווחה כי היא מנהלת מו"מ מתקדם למכירת פעילות סולארית של החברה בארץ תמורת בין 20-30 מיליון שקל. 

12:47

עליות קלות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס ות"א 90 עולה ב-0.5%. מדד ת"א ביומד בולט לחיוב ומזנק בכ-2.2%. גם מניות הבנייה עולות בכ-1.8%.

מניית חברת נקסטייג' , העוסקת בפיתוח מוצרי קנאביס רפואי, ומשקיעה בחברות פיתוח ומסחור של מוצרי דיאגנוסטיקה, זינקה בכ-20% במהלך המסחר ביום ב', לאחר שדיווחה כי חתמה על הסכם מיזוג עם חברת נקסטר כמפארמה סולושנס בע"מ.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות בירידות שערים קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בירידות של כ-1%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר במהלך סביב רמה של 3.82 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי בשיעור חד יותר של 0.7% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

10:50

ירידות קלות בבורסת ת"א: מדד ת"א יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.1%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב ת"א ביומד שמזנק בכ-1.5%. 

חברת הביטוח כלל  הודיעה הבוקר כי חתמה על עסקת ענק עם חברת אפריקה ישראל מגורים, מקבוצת לפידות קפיטל, שבמסגרתה תשקיע 330 מיליון ₪ באפריקה התחדשות עירונית. 

במסגרת ההסכם, אפריקה התחדשות תקצה לחברת כלל מניות אשר תהוונה 20% מהון המניות המונפק והנפרע של אפריקה התחדשות. בתמורה תבצע כלל השקעה הונית באפריקה התחדשות בסך של כ- 330 מיליון ש"ח, על בסיס שווי חברה מוסכם של כ- 1.3 מיליארד ש"ח, בכפוף להתאמות בגין הון חוזר כפי שיוסכם. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות של כ-0.7%.

10:04

יום המסחר בבורסת ת"א נפתח בירידות קלות: מדד ת"א יורד ב-0.4% ות"א 90 משיל מערכו 0.3%.

בולטות לחיוב מניות אנרג'יאן , לייבפרסון , אפריקה מגורים  ונייס .

מנגד, בולטות לשלילה מניות טאואר , קמטק , פריון נטוורק  ונובה .

08:19

שבוע המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהתחזקות של השקל מול המטבעות הזרים: הדולר נחלש מול המטבע המקומי ב-0.2% ונסחר סביב 3.82 שקלים. האירו נחלש ב-0.8% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח ככל הנראה במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון, המסחר בבורסה בת"א התנהל במגמה חיובית, כשמדד ת"א 35 ות"א 90 נסחרו בעליות שערים קלות. מדדי ת"א בנקים, ת"א ביטוח ות"א גז ונפט, בלטו לטובה כשעלו כל אחד ביותר מ-1%. מתחילת חודש ספטמבר, מדד ת"א ביטוח בלט לחיוב כאשר רשם תשואה של 4.9%, ומתחילת השנה הוסיף לערכו כ-9%.

מתחילת השנה מדד ת"א 35 עלה בכ-2.5%, לעומת עלייה של 16.4% במדד S&P 500 בארה"ב בתקופה זו.

בארה"ב, המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי האחרון בירידות חדות: מדד הדאו ג'ונס ננעל בירידות של כ-0.8%, ה-S&P 500 ירד ב-1.2%, והנאסד"ק סיים את יום המסחר בירידות של 1.5%.

ההמלצות של ״מכונת הכסף״ או מדד S&P 500: איפה הרוויחו יותר? 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. טאואר בולטת עם פער שלילי של כ-5.3% ומנגד לייבפרסון עם פער חיובי של 3.3%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

בוול סטריט יפורסמו דוחות כספיים של מספר חברות, ביניהן FedEx וג'נרל מילס, המדווחות על רבעון פיסקאלי שהסתיים בסוף אוגוסט. לאחר הנפקת ARM שהייתה הגדולה ביותר בשנה האחרונה, יגיעו לשוק הציבורי עוד חברות בשבוע הבא, אך בשוויים נמוכים יותר. ביניהן, Klaviyo המספקת תוכנה לקמפיינים דיגיטליים.

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים הבוקר במגמה מעורבת: מדד ההנג סנג יורד בכ-1%, בורסת שנחאי נסחרת ביציבות ומדד הקוספי יורד בכ-0.9%. ביפן לא מתקיים מסחר לרגל יום הכבוד למבוגרים.

המניות בסין מדשדשות בעוד שהמדדים ביפן נוסקים, אז איפה כדאי יותר להשקיע 

2. שוקי האג"ח

ביום חמישי האחרון, המסחר בשוק החוב המקומי התנהל במגמה מעורבת. רוב מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות קלות, ואילו מדדי תל גוב של האג"ח הממשלתיות נסחרו סביב שערי הפתיחה שלהם. האסטרטג הראשי של בנק הפועלים, מודי שפריר, המליץ בסקירתו השבועית להחזיק מח"מ ארוך יחסית באג"ח של ממשל ארה"ב, ומח"מ קצר יותר בשוק האג"ח המקומי.

הבוקר, אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב מטפסות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.35% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 5%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ, השקל התחזק ביום שישי מול הדולר והאירו: שער הדולר עמד על כ-3.81 שקלים בסוף השבוע האחרון ושער האירו על כ-4.06 שקלים. מתחילת ספטמבר השקל נחלש מול הדולר אך התחזק מול האירו, ומתחילת השנה השקל נחלש לעומת שני המטבעות הללו.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט המשיכו לטפס בסוף השבוע האחרון ונסחרו במחירים שלא נראו מאז נובמבר אשתקד. הבוקר, מחירה של חבית חבית מסוג ברנט עומד על 94.5 עלייה בהשוואה למחיר של כ-86.2 דולר בסוף החודש הקודם. מחירה של חבית מסוג WTI עומד על 90.6 דולרים.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל מיכאל בפמן, העריך בסקירתו השבוע כי תיתכן אף עלייה זמנית של מחיר הנפט ל-100 דולר לחבית. לדברי בפמן, תפוקת הנפט של קבוצת OPEC+ נותרה יציבה במהלך אוגוסט, כשהקבוצה (ללא איראן, לוב ו-ונצואלה) הפיקה כ־22.6 מיליון חביות, רמה דומה לחודש יולי. זו תפוקה נמוכה מרמת הייצור המותרת לחברות הקבוצה לפי מכסות הייצור שהוסכמו ביניהן, משום שערב הסעודית ורוסיה הפחיתו את תפוקות הנפט. ההפחתה הובילה לעלייה במחיר, לנוכח חשש מעודף ביקוש לקראת סוף השנה.

אלו הגורמים שממשיכים לדחוף את מחירי הנפט כלפי מעלה 

4. מאקרו

ביום שישי האחרון פורסם מדד המחירים לצרכן בישראל שעלה ב-0.5% בחודש אוגוסט בקצב חודשי. במבט שנתי האינפלציה בישראל עלתה ל-4.1%. הנתונים שפורסמו תאמו את הרף העליון של תחזיות הכלכלנים. אך עקפו את רוב ההערכות המוקדמות בשוק, שצפו כי המדד החודשי יעלה בכ-0.4% באוגוסט, ושקצב העליה השנתית יעלה ל-4%.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, התייחס לסיבות שדחפו כלפי מעלה את מדד המחירים לצרכן בישראל בחודש אוגוסט:

"כמו בהרבה מדינות, גם אצלנו העלייה של האינפלציה נובעת ממיצוי השפעת ירידת מחירי האנרגיה והסחורות, אל מול השיאים של הקיץ שעבר. על זה ניתן להוסיף עוד קצת רכיבים עונתיים, כמו הטיסות לחו"ל, המשפיעות ביתר שאת על המדד, נוכח היחלשות השקל". 

פנינג מעריך כי בהמשך נראה את עליית מחירי הדלק, זאת לאור עליית מחירי הנפט בעולם. בנוסף פנינג מסביר שבגזרת הדיור, "העלייה בנטילת המשכנתאות באוגוסט, לשיא של חצי שנה יחד עם הצמצום בהכנסה הפנויה, צפויים להערכתנו להמשיך ולמתן את קצב עליית שכר הדירה". 

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע האינפלציה על החלטת הריבית של בנק ישראל? 

ביום רביעי הקרוב יפרסם הפדרל ריזרב בארה"ב את החלטת הריבית שלו. נתוני מאקרו נוספים שצפויים להתפרסם השבוע ברחבי העולם כוללים, בין היתר, את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט באירופה, שיפורסם ביום שלישי, ומדד המחירים לצרכן בבריטניה שיפורסם ברביעי. עוד יתפרסמו במהלך השבוע הבא: נתוני אישורי הבנייה והתחלות הבנייה בארה"ב, התחלות הבנייה ומדד המחירים לצרכן בקנדה והמאזן המסחרי ביפן.

5. תחזית

כלכלני בנק אוף אמריקה מעריכים כי השווקים מתמחרים הורדת ריבית בארה"ב מוקדמת ומהירה יותר מהצפוי. "אנחנו ממשיכים לטעון שהשוק מתמחר מדיניות קיצוץ ריבית מהירה ומוקדמת מדי; אנחנו מוצאים שהשוק מתמחר יותר הורדות ריבית שישאירו אינפלציה גבוהה יותר", נכתב בסקירת הבנק. "השוק גם מעריך שהפדרל ריזרב יוותר על יעד האינפלציה שלו בקלות רבה יותר משאר הבנקים המרכזיים הבולטים. הניתוח שלנו מצביע על מדיניות מוניטרית יותר משוחררת בשוויץ וביפן, ביחס לתחזיות השוק. ברוב המקרים, הבנקים המרכזיים יתמודדו בקרוב עם הדילמה של כמה 'כאב' להסב לכלכלה כדי להגיע ליעדי האינפלציה שלהם".

בנושא אחר, הבנק ערך סקר בקרב מנהלי קרנות באירופה, שממנו עולה כי החששות ממיתון מתפוגגים: רק 32% צופים מיתון באיחוד האירופי, לעומת 61% בחודש שעבר. 63% עדיין מצפים לדאונסייד במניות האירופיות בטווח הקצר, אך 61% רואים אפסייד בשנה הקרובה.