אחרי לא מעט צרות, סופטבנק יכולה להיות מרוצה מאוד מהנפקת ARM

ענקית ההשקעות היפנית נכנסה להשקעה ב-ARM ב-2016 כשרכשה אותה ב-32 מיליארד דולר • החברה מגיעה לנאסד"ק לפי שווי של 54.5 מיליארד דולר, לאחר שתמחור ההנפקה נקבע ברף העליון של טווח המחירים המבוקש

חברת ARM. בעיגול: מנכ''ל סופטבנק, מסיושי סאן / צילום: shutterstock, AP
חברת ARM. בעיגול: מנכ''ל סופטבנק, מסיושי סאן / צילום: shutterstock, AP

יצרנית השבבים הבריטית ARM מגיעה לנאסד"ק לפי שווי בדילול מלא של 54.5 מיליארד דולר. תמחור ההנפקה נקבע ברף העליון של טווח המחירים המבוקש, שהיה 47-51 דולר, וזאת על רקע ביקושים גבוהים שהתקבלו בימים האחרונים. לפי דיווח ברויטרס, הביקושים הגיעו עד פי 12 מהיקף המניות שהוצעו, והחברה יכלה לקבל גם מחיר של 52 דולר למניה - מה שהיה מעלה את שווי החברה בכמיליארד דולר, אולם הבנקאים שייעצו לבעלת השליטה, סופטבנק, המליצו "להשאיר כסף על השולחן", כך שהמניה תוכל לעלות ביום המסחר הראשון שלה (ה').

״הנפקת השנה״ יוצאת לדרך: שווי של יותר מ-54 מיליארד דולר ל-ARM 
הביקורת על ההשקה של אפל, ולאן נעלם הישראלי הבכיר בחברה 

סופטבנק בהחלט יכולה להיות מרוצה גם בתמחור הנוכחי, אחרי לא מעט צרות שחוותה בשנים האחרונות. ענקית ההשקעות היפנית, מהמשקיעים הבולטים בתחומי הטכנולוגיה, נכנסה להשקעה ב-ARM ב-2016 כשרכשה אותה ב-32 מיליארד דולר.

כבר ב-2020 עמד על הפרק אקזיט מכובד, כשחברת השבבים אנבידיה תכננה לשלם סכום של למעלה מ-40 מיליארד דולר עבור ARM, אך העסקה ירדה מהפרק בשל התנגדות של רגולטורים ולקוחות. עבור סופטבנק זו הייתה אכזבה אחת מתוך שורה של אכזבות בשנים אלה בחברות הפורטפוליו שלה.

ב-2022 נפילת מניות הטכנולוגיה פגעה קשות בדוחות סופטבנק, וקרן ההשקעה שלה בטכנולוגיות (ויז'ן) הציגה הפסדי עתק. עם זאת, עליית ה-AI בחודשים האחרונים החזירה אותה לרווח.

עוד קודם לכן, חברת הפורטפוליו שלה, ענקית המסחר המקוון עליבאבא, הסתבכה עם הממשל הסיני, ובהמשך סופטבנק מכרה חלק מההחזקות בעליבאבא כדי להוכיח לשוק את עמידותה הפיננסית. השקעה מוכרת אחרת של סופטבנק הייתה ב-WeWork של הישראלי אדם נוימן. החברה, הפועלת בתחום חללי העבודה המשותפים, הגיעה בשיא לשווי של 47 מיליארד דולר כחברה פרטית והייתה אחד מהסטארט אפים בעלי השווי הגבוה ביותר בעולם, לאחר שגייסה מיליארדי דולרים מגופי השקעה שונים, בראשות סופטבנק. ב-2019 היא הייתה אמורה להנפיק בוול סטריט, אך חששות משקיעים מסגנון הניהול החריג של נוימן וספקות בנוגע לשווי הובילו לביטול ההנפקה, ונוימן נאלץ לעזוב אותה. תחת הנהלה חדשה WeWork התחילה בסופו של דבר להיסחר בוול סטריט לאחר שמוזגה לחברת SPAC ב-2021, לפי שווי של כ-9 מיליארד דולר. כיום היא נסחרת בשווי כ-270 מיליון דולר.

הנפקת ARM בוצעה כהצעת מכר, כלומר סופטבנק מכרה מניות אך החברה לא הנפיקה מניות חדשות נוספות. סופטבנק מכרה 95.5 מיליון מניות עבור כ-4.9 מיליארד דולר, והסכום עשוי לגדול בעוד 357 מיליון דולר אם החתמים בהנפקה יממשו אופציה לרכישת מניות נוספות במחיר ההנפקה. בעקבות ההנפקה סופטבנק מחזיקה בכ-90% ממניות ARM, שהשווי הנוכחי שלהן מגיע לכ-47 מיליארד דולר. ARM עוסקת בפיתוח שבבים וטכנולוגיות עבור מעבדים למכשירי אלקטרוניקה והיא מוכרת את הקניין הרוחני שלה לחברות שמייצרות את השבבים.