מסר לאיראן? תע"א הציגה את מערכת היירוט ברק MX בפני אזרבייג'ן

התהליך המבצעי של התעשייה האווירית כלל ירי חי מסוללות מבצעיות ובתצורה מבצעית מלאה • לפי משרד ההגנה האזרבייג'ני, מדובר בתרגול מתוכנן שנועד לשפר את מערך ההגנה האווירית של המדינה

מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית
מערכת BARAK-MX של התעשייה האווירית / צילום: אתר התעשייה האווירית

התעשייה האווירית השלימה הדגמה מבצעית מוצלחת של מערכת היירוט ברק MX. החברה אמנם לא מציינת מול איזו מדינה התבצע הניסוי, אך לפי הודעת משרד ההגנה האזרבייג'ני מדובר בניסוי של מערכת ברק במדינה. המערכת נקראת בבאקו "יילדירים".

התהליך המבצעי של התעשייה האווירית כלל ירי חי מסוללות מבצעיות ובתצורה מבצעית מלאה. במסגרת התרגיל הופעלו כמה יחידות קצה של מערכת ההגנה האווירית ברק MX ובכללם גרסת LR ו-ER, אלו הביאו לידי ביטוי משחק מלחמה של מערכות נשק מתקדמות, במסגרתו בוצע יירוט של טיל בליסטי.

לפי משרד ההגנה האזרבייג'ני, מדובר בתרגול מתוכנן שנועד לשפר את מערך ההגנה האווירית של המדינה. כיום, כשלוש שנים לאחר ההצלחה של אזרבייג'ן במלחמת קרבאך השנייה, שבה שחררה שטחים נרחבים שלפי החוק הבינלאומי היו נתונים לכיבוש ארמני, הרוחות בדרום הקווקז לוהטות שוב. לצד ארמניה, עומדת בעימות איראן, שבאמצעות כלי הדוברות של משמרות המהפכה שולחת איומים לבאקו.

לא מן הנמנע כי ההדגמה של ברק MX מהווה מסר נגדי לטהרן. ברק MX היא מערכת המספקת הגנה איכותית מפני מגוון רחב של פלטפורמות וחימושים אוויריים הכולל מטוסים, מסוקים, כלי טיס בלתי מאוישים וטילים. למערכת גרסה ימית ויבשתית בעלת יכולת פעולה ביום ובלילה ובכל מזג אויר. היא מסוגלת להתמודד בהצלחה עם תרחישים מורכבים בזירת הקרב, כולל טיפול בכמות גדולה של איומים בו-זמנית.

למערכת כמה רכיבי מפתח העומדים בחזית הטכנולוגיה הכוללים: מיירטים, משגרים, מערכת שליטה ובקרה, מכ"מ מתקדם, תקשורת וקישוריות בין מערכית ורב מערכתית. מערכת ברק MX מהווה את אחת מספינות הדגל של התעשייה האווירית.

"מערכת ברק הינה רב משימתית ומאפשרת התמודדות מיטבית עם מגוון רחב של איומים אוויריים", אמר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית. "ההדגמה המבצעית ממחישה היטב את הטכנולוגיה המתקדמת המאפשרת שיגור מטרה ייעודית בתרחיש מבצעי, גילוי בעזרת חיישנים מכ"מים, שליטה ובקרה ושיגור טיל מיירט לכיוון מגוון תוקפים ובכללם גם טילים בליסטיים וטילי שיוט באופן ייחודי ומדויק".