הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מגמה ירוקה בנעילת הבורסה; ורידיס זינקה בכ-6%, אספן גרופ ב-5%

מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.6% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו 0.3% • בלטו לחיוב מדד מדד הבנקים ומדד ת"א נפט וגז שעלו בכ-1.6% כל אחד • בגוש האירו ה-ECB העלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:33

נעילה ירוקה בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 טיפס בכ-0.6% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו 0.3%. בלטו לחיוב מדד מדד הבנקים ומדד ת"א נפט וגז שעלו בכ-1.6% כל אחד.

מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקלים. 

בלטו לחיוב מניות ורידיס , נאוויטס פטר יהש , אלקטרה נדלן  וקנון .

מנגד, בלטו לשלילה מניות פרטנר , נייס , אייאיאס , אלקטרה צריכה  ומגה אור .

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ננעלו בירידות של כ-0.2%.

מניית חברת הנדל"ן המניב אספן גרופ  חתמה את יום המסחר בזינוק של 5%, לאחר שהחברה הודיעה כי אוסטרליה-ישראל שבשליטת שלמה עקריש ואבן ניומן, חתמה על הסכם לרכישת 29% ממניותיה בתמורה ל-261 מיליון שקל. מוקדם יותר השנה פקע מזכר הבנות לעסקה שתוכננה לרכישת מניות בהיקף גדול יותר, אך הצדדים נותרו ליד שולחן המו"מ עד להסכם הנוכחי.

על פי תנאיו במועד החתימה תשלם הרוכשת 25 מיליון שקל כמקדמה שתועבר לנאמן. סכום נוסף של 145 מיליון שקל יועבר בכפוף לתנאים מתלים,ויתרת התמורה בסכום של 67 מיליון שקל תשולם עד שנה וחצי מהתקיימות אותם תנאים. ההסכם בין הצדדים כולל גם מנגנון התאמה לתמורה בעסקה, במידה והרוכשת תבקש לדחות את השלמת השלב השני בה.

15:57

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ות"א 90 יורד בכ-0.1%. בולטים לחיוב מדד הביטוח ומדד הבנקים שעולים בכ-1.5% כל אחד.

מניות ורידיס , אנרג'יאן , אלקטרה נדלן  והראל השקעות  בולטות לחיוב.

בשוק המט"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת: הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.82 שקלים. מנגד, האירו נחלש מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.08 שקלים.

13:55

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.6% ואילו מדד ת"א 90 רושם ירידה מזערית. מדד הביטוח בולט עם עלייה של כ-1.6% ומדד הבנקים עולה בכ-1.5%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-540 מיליון שקל בלבד.

עליות בולטות רושמות בין השאר לאומי , קבוצת דלק, הראל השקעות , אלקטרה נדלן , ישראל קנדה , כלל ביטוח ומזרחי טפחות .

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, כותב בעקבות נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול בארה"ב כי "עליית מחירי האנרגיה של החודש האחרון מאיצה מאוד את התפתחות האינפלציה בחודש אוגוסט בארה"ב לקצבים שלא נראו לאחרונה. אל מול זה, אינפלציית הליבה, ללא רכיבי האנרגיה והמזון רושמת התמתנות ניכרת ל-4.3%, מקצב של 4.7% בחודש שעבר. זה ממחיש לא רע, לתפיסתנו, את המצב הדחוק יותר של הצרכן האמריקאי כרגע, כפי שזה נשחק מתשלומי ריבית גואים, וכפי שהוא נעדר מעודפי מזומנים מתקופת הקורונה. בנוסף לזה, התמחור המאוחר של עליית מחירי השכירות בארה"ב, כתוצאה מאותן עליות ריבית, מהווה את החלק הארי של האינפלציה בארה"ב בשלב זה, עם או בלי מחירי אנרגיה ומזון. ולהערכתנו, תידרש דרמה גדולה הרבה יותר מהכיוון הזה כדי להביא ל'גל אינפלציה' של ממש".

בהסתכלות קדימה, הוא כותב, "יכול להיות שאותו צרכן אמריקאי ייאלץ לשוב ולשלם באוקטובר את החובות שנטל בתקופת הקולג'. מהלך כזה יהיה משמעותי הרבה יותר להערכתנו מעוד העלאת ריבית על ידי הפד, בשבוע הבא. ועובדה זו מסייעת לראייתנו להבין מדוע בפועל הציפיות להעלאת ריבית נוספת כזו בארה"ב, בשלב הזה, עומדת על אחוזים בודדים. אצלנו, לאחר ההודעה של תחילת החודש, יש יותר מחודש, ושני מדדי מחירים לצרכן, עד הפעם הבאה שבה בנק ישראל יידרש לקבוע את הריבית המקומית. בטווח הזה, שילוב של חולשה בשקל, יחד עם התפתחות אינפלציונית כזו או אחרת עשויים להביא את כלכלת ישראל להידרש להעלאת ריבית נוספת. אבל הסטטיסטיקה כרגע מצביעה לכיוון ההפוך".

12:22

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ואילו מדד ת"א 90 עבר לירידה קלה. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-350 מיליון שקל בלבד.

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות, כותבת לקראת פרסום מדד המחירים לחודש אוגוסט מחר כי המדד "צפוי לעמוד על מעט מתחת ל-0.3% (קצב שנתי של 3.9%). על רקע השפעת העונתיות, מחירי השכירות צפויים להתייקר בחדות. בנוסף, על רקע הפיחות בשקל, מחירי הנסיעה והשהייה בחו"ל גם כן צפויים להתייקר בחדות. מנגד, המבצעים לקראת החגים צפויים למתן את התייקרות המדד. התחילה תקופת המבצעים ברשתות השיווק ובחברות האופנה לקראת החגים הקרובים, ולכן אנו צופים כי מחירי המזון וההלבשה ירדו במדד הקרוב".

לדבריה, "בהסתכלות להמשך השנה, גדל הסיכון לאינפלציה גבוהה יותר, זאת על רקע הפיחות החד בשקל אשר ישפיע גם על מדד ספטמבר, ועליית מחירי הנפט הגלובליים".

10:50

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%. מדד הביומד רושם מנגד ירידה קלה.

עליות בולטות רושמות בין השאר אלקטריאון , נאוויטס , ארגו פרופרטיז , טונדו סמארט  ואיירפורט סיטי .

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רושמים עליות של עד 0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות במגמה מעורבת. 

10:02

יום המסחר בבורסה נפתח במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

עליות בולטות רושמות טבע , אנלייט אנרגיה  ואנרג'יאן. בצד היורדות בולטות נייס ואופקו .

08:55

בשוק המט"ח הדולר מתחזק בשיעור קל ונסחר סביב 3.824 שקלים וגם האירו עולה קלות ונסחר סביב 4.11 שקלים.

07:40

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה חיובית קלה. אתמול המגמה השלילית בבורסה התחזקה בשעה האחרונה של המסחר, ומדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.8% ות"א 90 ירד ב-0.9%. מדד הבנקים נפל ב-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.22 מיליארד שקל. 

מגמה שלילית נרשמה בבורסה ביום רביעי בשעות הצהריים, כשמדד ת"א 35 ות"א 90 הציגו ירידות שערים קלות. זאת בדומה לירידות בבורסות אירופה. עם זאת, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרו מגמה מעורבת.

מניית חברת קווליטאו , העוסקת בפיתוח ציוד בדיקה לתעשיית המוליכים למחצה, קפצה אתמול ב-9%. זאת לאחר שהחברה דיווחה כי הממשל האמריקאי הודיע על הסרת מגבלות על אספקת מוצרי מוליכים למחצה לתאגיד סיני, הפותחת את הדרך להזמנה רב מערכתית בהיקף של כ־1.7 מיליון דולר. בכך זינקה מניית קווליטאו ביותר מ־15% מתחילת השבוע.

הוא היה הכוכב הישראלי של שוק הנדל״ן בברלין ואז התחילו הצרות 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. זאת לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס רשם ירידה של כ-0.2% ואילו הנאסד"ק ננעל בעלייה של כ-0.3%. 

מרבית בורסות אסיה נסחרות במגמה חיובית היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של 1.3%, הקוספי מטפס בכ-1% ומנגד מדד ההנג סנג רושם ירידה קלה.

המוצר שמניב תשואה של 11% ולא נמצא בקרן הנאמנות שלכם 

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. נייס  עם פער שלילי של כ-2% ולאונרדו  כ-5% כך שהן צפויות לרדת הבוקר. מנגד, אנרג'יאן בולטת עם פער חיובי של כ-2.2%.

שוק ההנפקות בארה"ב מתעורר, כשהנפקת הענק של חברת השבבים הבריטית ARM הושלמה אתמול (ד') בנאסד"ק, והמחיר למניה נקבע על 51 דולר. המחיר בטווח העליון של ציפיות החברה, שעמדו על טווח של 47-51 דולר, והוא משקף לה שווי של 54.5 מיליארד דולר. המניות צפויות להתחיל להיסחר היום תחת הסימול ARM.

בעלת השליטה ב-ARM, סופטבנק היפנית, הפכה אותה לחברה פרטית ב-2016 לפי שווי של 32 מיליארד דולר כך שהשווי בהנפקה גבוה בעשרות אחוזים מהשווי בעת המחיקה מהמסחר. גורמים המקורבים להנפקה ציינו שהיא זכתה לביקושים הגבוהים פי 12 מהיצע המניות כך שהמניה עשויה להיסחר היום בטווח של 57-62 דולר.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו אתמול עליות של עד 0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרו במגמה מעורבת. 

בארה"ב תשואות האג"ח שינו כיוון אתמול וממשיכות לרדת כעת. תשואת האיגרת הממשלתית ל־10 שנים עומדת על כ-4.22% והתשואה לאיגרת לשנתיים עומדת על כ-4.96%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, הדולר חזק להתחזק לעומת השקל אתמול ונסחר ברמה של 3.82 שקלים. האירו התחזק אף הוא, עולה ב־0.8% לעומת השקל ונסחר ברמה של 4.10 שקלים.

בשוק הסחורות מחירי הנפט ממשיכים לעלות. זאת על רקע הכרזת סעודיה ורוסיה, על המשך מהלך קיצוצי ההפקה שלהן מה שתורם לעליית מחירי הנפט בעולם. מחיר הנפט הגולמי מסוג WTI עומד על כ-89 דולר לחבית, ומחיר הנפט מסוג ברנט נסחר ברמה של 92 דולר לחבית.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, כתב כי "מחיר חבית נפט המשיך לעלות ובשבוע האחרון חצה את רף ה־90 דולר (מסוג ברנט). העלייה במחיר הנפט תבוא לידי ביטוי במדדי המחירים בכל העולם ותמשיך לאתגר את הבנקים המרכזיים".

4. מאקרו

בגוש האירו תתפרסם היום החלטת הריבית של הבנק המרכזי. 

אתמול, בארה"ב פורסם כי מדד המחירים לצרכן רשם באוגוסט עלייה של 0.6%, בהתאם לצפי הכלכלנים. מדד הליבה עלה ב-0.3%, לעומת צפי לעלייה של 0.2%. ב-12 החודשים האחרונים רשם ה-CPI עלייה של 3.7% לעומת צפי לעלייה של 3.6% ולאחר עלייה של 3.2% בחודש הקודם, ומדד הליבה עלה ב-4.3% בהתאם לצפי אבל רשם ירידה לעומת החודש הקודם אז עמד הקצב השנתי על 4.7%. 

האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד? 

בבריטניה פורסם אתמול נתון התמ"ג שירד בחודש יולי ב־0.5%. במקביל, הייצור התעשייתי ביולי ירד ב־0.7% בקצב חודשי, לעומת הצפי לירידה מתונה יותר של 0.6%. באתר בלומברג ציינו כי המשמעות שעלה הסיכון שבריטניה תידרדר למיתון.

בישראל תפרסם הלמ"ס ביום שישי את מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט.

5. תחזית

בגוש האירו צפויה כאמור היום החלטת הריבית של הבנק המרכזי. עפר קליין מהראל מציין בסקירתו כי "הצפי הוא לעלייה נוספת של רבע נקודת אחוז בריבית לאור האינפלציה הגבוהה (5.3% באוגוסט) בגוש, וההערכה שהעלייה האחרונה במחירי האנרגיה תקשה על האינפלציה לרדת משמעותית בחודשים הקרובים".

קליין מסביר שהשווקים הפיננסיים חלוקים בדעתם לגבי החלטת הריבית של הבנק המרכזי, לאור התגברות הנתונים החלשים: עדכון כלפי מטה של סנטימנט החברות באוגוסט ל־46.7 נקודות, ירידה במכירות הקמעונאיות, והמשך החולשה בענף התעשייה בהובלת גרמניה, לצד ירידה חדה מהצפי ביולי במדד היצור התעשייתי ובהזמנות חדשות במפעלים.

בנוגע להחלטות הריבית הבאות, קליין טוען כי "הנגידה תדגיש שזה יהיה תלוי בנתונים שיתפרסמו. אם נראה עדכון משמעותי כלפי מטה, זה רומז שתהליך עליית הריבית בגוש האירו קרוב לסיום".