שוברי השוויון של תע"א ואלביט בזירת המל"טים

התעשייה האווירית חושפת את "רותם אלפא" - מל"ט מתאבד נגד טנקים בעל יכולת נחיתה והמראה אנכיות • אלביט זוכה בחוזה בשווי 109 מיליון דולר, במסגרתו תספק ל-BAE Systems הבריטית מערכות הגנה אקטיבית מסוג "חץ דורבן" • וחיל האוויר עורך טקס לקבלת הכטמ"ם "ניצוץ" • מדור חדש

תערוכת DSEI בלונדון / צילום: דוברות משרד הביטחון
תערוכת DSEI בלונדון / צילום: דוברות משרד הביטחון

את השבוע האחרון של שנת תשפ"ג, משרד הביטחון, אלביט, התעשייה האווירית ורפאל העבירו בתערוכה הביטחונית השנייה בגודלה בעולם, DSEI בלונדון. אלא שבאותה עת המשיכו החברות הישראליות לסגור עסקאות משמעותיות ולסייע בחיזוק צה"ל. בד-בבד, התעשייה האווירית חשפה את המוצר החדש שלה. פינת התעשיות הביטחוניות השבועית על טהרת הכחול-לבן לרגל ראש השנה.

השבוע בתעשיות הביטחוניות | שובר השוויון של התעשייה האווירית בזירת המל"טים המתאבדים
השבוע בתעשיות הביטחוניות | ישראל בדרך לרכוש עוד מטוסי F-35 ותע"א מתרחבת בהודו 

המל"ט המתאבד החדש של התעשייה האווירית

התעשייה האווירית ניצלה את תערוכת DSEI כדי לחשוף את "רותם אלפא" - חימוש משוטט (מל"ט מתאבד) נגד טנקים בעל יכולת נחיתה והמראה אנכיות (VTOL). התעשייה האווירית אומנם הפכה לשם דבר בתחום בעולם, בין השאר בשל הישגי "הארופ" במלחמת קרבאך השנייה בשנת 2020, אבל "רותם אלפא" מהווה קפיצת מדרגה מבצעית בזכות יכולות ההמראה והנחיתה. הסיבה היא שכעת ניתן יהיה לשגרו ולהנחיתו במתארים כמו יערות ובנייה צפופה.

החימוש המשוטט החדש מצויד בראש נפץ מבצעי נגד טנקים ובמערכת חיישנים מתקדמת, ולו יכולות עמידה במשימה ממושכת. בכך מספק ה"רותם אלפא" יתרונות מובהקים ליחידות טקטיות בפעילותן נגד טנקים.

ל"רותם אלפא" יש טווח פעולה של עשרות קילומטרים ויכולת שהייה ממושכת גם בטיסה וגם במצב המתנה. מערכת החיישנים של החימוש המשוטט החדש מזהה ומאתרת באופן עצמאי איומים כמו רקטות, פגזים ומשגרי טילים. את "רותם אלפא" יכול לשאת חייל אחד, וכן ניתן לניידו על גבי רכב.

החוזים החדשים של אלביט

אלביט הודיעה השבוע כי זכתה בחוזה בשווי 109 מיליון דולר, שיבוצע על פני שלוש שנים, שבמסגרתו יסופקו לחברת הבריטית BAE Systems מערכות הגנה אקטיבית מסוג "חץ דורבן" מתוצרתה לנגמ"שי CV90, עבור לקוח אירופי. 

''חץ דורבן'' של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות
 ''חץ דורבן'' של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

"חץ דורבן" היא מערכת הגנה אקטיבית קלת-משקל ונפח ובעלת צריכת חשמל נמוכה. המערכת מספקת הגנה היקפית 360 מעלות לפלטפורמות משוריינות מפני מגוון רחב של איומים נגד שריון, כגון RPG ועד לפגזי טנקים קינטיים, בסביבות לוחמה בשטח פתוח ובסביבות עירוניות. המערכת משמידה את האיומים על-ידי שיגור מיירט לעברם, תוך יצירת גל הלם שמפרק או מסיט את האיום הנורה לעבר הפלטפורמה המוגנת, במרחק בטוח ממנה.

בתוך כך, השבוע נודע גם כי אלביט תייצר ותספק לחיל התותחנים של צה"ל את eVTOL
- Electrical Vertical Take Off and Landing. סקיילרק 1 הוא פלטפורמת כלי טיס קטנה בלתי מאוישת בקטגוריית ה-mini UAS, המיועדת למשימות טקטיות ונמצאת בשימוש צה"ל. סקיילרק 1 eVTOL החדש הוא פלטפורמה ארוזה הניתנת לנשיאה בידי אדם על אדם או על גבי רכב, במשקל של עד 20 ק"ג. היא מציעה את אותה יכולות השהייה והטווח של תצורת הכנף קבועה, לראשונה - עם יכולת המראה ונחיתה אנכית, על מנת לבצע משימות בסביבה אורבנית או בשטחים עם תוואי ותנאי שטח קשים ומורכבים להפעלה ורטיקאלית.

במסגרת החוזה, אלביט תחליף את סקיילרק 1 במערכת החדשה שתשולב עם הצי המבצעי המשמש כיום את כוחות היבשה ותשתלב באופן אינטגרלי בחברי משפחת הסקיילרק האחרים (סקיילרק 1, סקיילרק 3, סקרייסטרייקר) שכבר נמצאים בשימוש מבצעי בצה"ל.

ה"ניצוץ" של חיל האוויר

טקס קבלת הכטמ"ם "ניצוץ" נערך ביום ראשון בטייסת 144 ("עוף החול") בבסיס חיל האוויר חצור, בראשות מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר; ראש מינהלת מל"טים במשרד הביטחון; סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת אוויר ומודיעין ברפאל, יובל מילר; ומנכ"ל אירונאוטיקס, דני סלסקי.

טייסת "עוף החול" היא הראשונה שמפעילה את הכטמ"ם החדש מתוצרת רפאל ואירונאוטיקס - ה"ניצוץ". הכטמ"ם יביא לשיפור משמעותי ביכולתם של הכוחות הלוחמים לפעול בצורה התקפית ואפקטיבית בהתאם לנתונים שיקבלו. מדובר ביכולת חדשה של מערך הכטמ"ם, המהווה את שער הפתיחה לדור 5 של מערך הכטמ"ם בצה"ל.