הנפקת ענק של 11 מיליארד דולר: הכפכפים מגרמניה מגיעים לוול סטריט

חברת בירקנשטוק, שמייצרת מוצרי הנעלה שונים עם סוליות שעם תוך שימוש בעור וברצועות מסיבים צמחיים, קיימת בגרמניה עוד משנת 1774 • גיוס הכסף מהציבור של המותג, שכיכב לאחרונה בסרט "ברבי", אמור לסייע לחברה להתרחב לשווקים חדשים

בירקנשטוק בדרך לוול סטריט / צילום: Shutterstock
בירקנשטוק בדרך לוול סטריט / צילום: Shutterstock

חברת הסנדלים הגרמנית בירקנשטוק - עד לפני כמה שנים סמל להעדפת נוחות (בעבור אנשים מסוימים) על אופנה, לשימוש בחומרים טבעיים ולא בפלסטיק ולהיט בקרב חובבי איכות סביבה אירופיים - מתכננת להנפיק בקרוב בבורסה של ניו יורק, לפי ערך צפוי של 11 מיליארד דולר; כך דיווחו הבוקר כלי התקשורת במדינה.

החברה, שמייצרת סנדלים, כפכפים ונעליים עם סוליות שעם תוך שימוש בעור וברצועות מסיבים צמחיים, בסגנון מסורתי, קיימת בגרמניה עוד משנת 1774, אז הסנדלר יוהאנס בירקנשטוק החל לייצר את הסנדלים הראשונים.

חידוש ההסכם בין קוואלקום לאפל מלמד כי פיתוח שבבי הבית איטי מהצפוי
מחשב העל שסידר לטסלה המלצה אופטימית במיוחד ושלח את המניה לעלייה של 10%

אך מלבד השם, החברה עברה שינויים רבים ב-250 השנים האחרונות, עד לשווי השוק הגבוה יחסית הצפוי לה, שהפתיע רבים בגרמניה. כמו חברות משפחתיות אחרות, מותגים מקומיים שעברו בתוך המשפחה במשך מאות שנים, גם היא נרכשה על-ידי קרן הקשורה לענקית הלוקסוס הצרפתית LVMH (לואי-ויטון-מואט-הנסי). הקרן רכשה אותה לפני כשנתיים וכעת צפויה לקדם את הנפקתה. עוד לפני כן, ב-2013, העבירה המשפחה שהחזיקה בחברה את השליטה בה לקרן השקעות גרמנית, אך היא ממשיכה להחזיק במיעוט המניות. 

חנות של מותג הסנדלים הגרמני בירקנשטוק / צילום: Shutterstock
 חנות של מותג הסנדלים הגרמני בירקנשטוק / צילום: Shutterstock

"מתיחת פנים" בעזרת סדרת שיתופי-פעולה

התאגיד הצרפתי העביר את החברה הוותיקה "מתיחת פנים" בעזרת סדרת שיתופי-פעולה עם חברות אחרות שבבעלותו, כמו כריסטיאן דיור, וחברות חיצוניות כמו חברת אופנת ההנעלה מנולו בלאניק, והפך את הסנדל - שהיה סמל של מתנגדי אטום ומפגינים בעד היערות ואיכות הסביבה בגרמניה - לפריט אופנה. זאת, בין היתר, בעזרת סנדלים שעוצבו על-ידי סלבריטאים, "מהדורות מיוחדות" בעלות של מאות דולרים ופעילות רבה ברשתות החברתיות.

לתדמית של בירקנשטוק עזרה העובדה שמייסד אפל סטיב ג'ובס היה נאמן לסנדל הגרמני, שכבר עשרות שנים פופולרי מאוד בחוף המערבי של ארה"ב, וזוג משומש שהיה שייך לו בעבר נמכר במכירה פומבית בשנה שעברה ב-218 אלף דולר.

לפי הנתונים האחרונים שפורסמו, החברה רשמה גידול במכירות בחצי השנה האחרונה של יותר מ-18%, לסך של כ-644 מיליון דולר. הרווח, עם זאת, עמד על כ-40 מיליון דולר במחצית השנה האחרונה בלבד. בשנה שעברה נרשמו מכירות של 1.2 מיליארד דולר ורווח של כ-187 מיליון דולר.

השווקים המרכזיים של בירקנשטוק נדדו מגרמניה: 54% מהמכירות נעשות כעת בצפון ובדרום אמריקה, ו-36% בלבד באירופה. נשים מהוות 72% מהלקוחות, לפי הפרסומים. החברה מייצרת את שורת המוצרים שלה בגרמניה, ומתגאה בכך.

העיתון הגרמני "שפיגל" כתב כי מומחים לשיווק ציינו לטובה את הפרסום של בירקנשטוק בחודשים האחרונים, לקראת ההנפקה הצפויה. בין היתר, הנעליים מככבות בסרט "ברבי". לפי העיתון, החברה שילמה כדי להציג את בירקנשטוק כ"תמונת מראה" לעקבים הוורודים שביניהם מתלבטת הדמות בסרט שובר הקופות שיצא השנה, ובסופו של דבר ניתן לראות שהיא נועלת בירקנשטוק בצבע ורוד.

כאמור, ההערכות הן כי ההנפקה תצא לפועל במחיר התחלתי של 11 מיליארד דולר, אך יש מי שהעריכו כי יהיה מדובר בשווי שוק נמוך יותר, כ-8 מיליארד דולר. גיוס הכסף מהציבור אמור לסייע לחברה להתרחב לשווקים חדשים באסיה ובאמריקה הלטינית.

החברה צפויה להיסחר תחת סמל המניה BIRK, וההנפקה צפויה לצאת לפועל בעוד כחודש.