סין יכולה לשנות את כל מסלול חיינו בעולם, לטובה

לאורך השנים נודעה סין כמי שקיימות וסביבה עומדות במקומות הנמוכים יותר בסדר העדיפויות שלה. אלא ששורת החלטות שקיבלה שינו את התמונה ומיצבו אותה בדרך להיות מובילה בייצור וצריכה של אנרגיה מתחדשת, כך סבורה גלית כהן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי • עבור העולם, היא אומרת, זה גורלי: "אם היא תלך לקיצון השני, ייתכן שהאסון של משבר האקלים יימנע בחלקו" • עולם בסחרור, פרויקט מיוחד

השליח האמריקאי לענייני אקלים ג'ון קרי בפגישה עם ראש ממשלת סין לי צ'יאנג. שתי המעצמות צריכות להתגייס / צילום: Associated Press, Florence Lo
השליח האמריקאי לענייני אקלים ג'ון קרי בפגישה עם ראש ממשלת סין לי צ'יאנג. שתי המעצמות צריכות להתגייס / צילום: Associated Press, Florence Lo

על פרויקט עולם בסחרור

העולם לא מפסיק להשתנות. רק בשלוש השנים האחרונות חווינו מגפה עולמית, מלחמה באוקראינה, סבבי לחימה בעזה וביו"ש ומה לא. בניסיון להבין מה עוד צפוי לנו יצאנו לחפש את התרחישים המשמעותיים שיש סבירות שיקרו בשנה הקרובה.

הפרויקט שלפניכם מורכב מ-10 כתבות שנכתבו על ידי מיטב כותבי גלובס וכותבים אורחים והוא מתייחס לתרחישים עולמיים וגיאופוליטיים בהיבטים מגוונים - ביטחוניים, כלכליים, פוליטיים, סביבתיים ועוד. מרבית התחזיות מציגות תמונה פסימית, שיש לה השלכות מדאיגות, אך ישנן גם כמה שנוסכות תקווה. שתהיה לכולנו שנה טובה.

באופן היסטורי סין נתפסה כמדינה שמשתרכת מאחור מבחינת הדאגה לקיימות ולאקלים. אבל אם שואלים את גלית כהן, ראש התוכנית לשינוי אקלים וביטחון לאומי במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), בשנים האחרונות דברים הולכים ומשתנים. והמשמעויות יכולות להיות גורליות - אם סין תלך לקיצון השני, ותרתום את מלוא השפעתה האדירה בעד אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיות ירוקות, ייתכן שהאסון הלכאורה בלתי נמנע של משבר האקלים יימנע בחלקו.

"בשנת 2020 הודיעה סין כי היא תגיע לשיא פליטות גזי החממה ב־2030 ולניטרליות פחמנית ב־2060. זאת, לעומת העולם המערבי שמדבר על הפחתת פליטות כבר היום וניטרליות פחמנית ב־2050", אומרת כהן. ובכל זאת, סין יכולה להגיע לתוצאות הירוקות אפילו מהר יותר. מה יכול לגרום לכך? כמה מגמות שעשויות להיפגש, אומרת כהן.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

"בסין חווים כבר היום את משבר האקלים באופן כבד. נוסף על כך הם התחילו להבין כי האנרגיה המתחדשת בפרט, והטכנולוגיות הירוקות בכלל, עשויות להוות מנוע צמיחה. זה חשוב לסין במיוחד על רקע הכלכלה המדשדשת, שעדיין מתאוששת מהקורונה ולא חזרה לצמיחה שהם היו רגילים אליה".

כהן מסבירה כי האנרגיה המתחדשת נתפסת היום כנקודת אור בכלכלה הסינית. "הם החליטו שהם יוצרים הובלה בתחום הזה ובאמת הצמיחו לעצמם מנוע כלכלי חדש. סין מובילה בייצור של פאנלים סולאריים, בייצור וצריכה של אנרגיה מתחדשת, ברכבים חשמליים. והם רואים כיצד התחום הזה התפתח להזדמנות כלכלית עצומה עבורם.

"ויש לזה כבר השפעה על כל העולם. ההשקעה של ממשלת סין בטכנולוגיה של אנרגיה מתחדשת הובילה לירידה של מחירי האנרגיה. כעת הממשלות במדינות המפותחות לא צריכות לסבסד את המתקנים הפוטו־וולטאיים, כי הם משתלמים מלכתחילה". לכל זה אפשר גם להוסיף את יכולות ה־AI האדירות של החברות הסיניות. אם הן ידעו להפנות אותן לתחומים כמו חקלאות מדייקת, ניצול נכון של מים ואנרגיה וכדו', הן יוכלו להוביל שינויים משמעותיים.

יעדי הקיימות פגשו את ההזדמנות הכלכלית

ההזדמנות הכלכלית פגשה את יעדי הקיימות הפוליטיים של סין, והפכה אותם לבני־השגה ונגישים. "הממשלה רוצה לתת לתושבים איכות חיים טובה יותר ולהוכיח להם שעובדים בשבילם. הפחתת זיהום האוויר, שמיים כחולים, קרקע ירוקה ומים צלולים, הם יעדים שהוגדרו במפורש על ידי נשיא סין שִי ג'ינפינג. הגישה הזו בעצם מתחברת למסורת של סין, של ציביליזציה אקולוגית שמחוברת לטבע. זה העבר שהם התנתקו ממנו, ועכשיו הם יכולים לחזור אליו. ובאמת לפני כמה שבועות הייתי בבייג'ינג וראיתי שמיים כחולים".

גם מבחינת יחסי חוץ הרבה יותר נוח ונעים לסין להיות מובילה של תחום הקיימות ואף זו שמסמנת את הדרך לאחרים, במקום המדינה עליה מדינות מפותחות זורקות את הזיהום שלהן ואז מאשימות אותה שהיא מלוכלכת. לאחרונה הציבה סין יעדים בתחום של מגוון ביולוגי, ואחר כך הובילה מדינות אחרות בעולם לחתום על הסכם מאוד משמעותי בתחום. "חוויה כזו בהחלט יכולה לתת לסין תחושה שעכשיו היא מובילה את התחום, ותיאבון להמשיך להיות מובילה גם בפנים אחרות של נושא הקיימות", אומרת כהן.

סין
 סין

המצב כיום: סין מובילה בייצור וצריכה של פאנלים סולאריים, אנרגיה מתחדשת ורכבים חשמליים
התרחיש: סין ממשיכה לפעול בתחום, מקדימה את היעדים שהציבה ומקטינה משמעותית את השפעות משבר האקלים
מדינות: סין, ארה"ב וכלל העולם

ההשפעה של סין היא כבר הרבה מעבר לסין עצמה.
"בהחלט. החדשנות הטכנולוגית שלהם מניעה את העולם בתחום הזה. בנוסף, הם משקיעים במדינות אחרות, ויכולים להשפיע בצורה דרמטית על כלכלת המדינות הללו. גם בישראל הם בנו נמל. באפריקה הם רכשו שטחים לגידול מזון כדי להבטיח את המזון שלהם בעתיד.

"סין קיבלה החלטה מודעת לא להקים תחנות כוח פחמיות במה שהם קוראים לו 'מדינות החגורה'. כשהם נכנסים להשקעות במדינה כמו מונגוליה, הם לא היו רוצים שהתגובה של האזרחים והממשלה תהיה 'אלה באו להקים אצלנו מפעלים מזהמים שהם לא רוצים בבית'. לכן הם מראש משקיעים במדינות הללו דווקא בטכנולוגיות ירוקות".

"יש בצורות ומחסור במזון, אבל אפשר להקטין את הטרגדיה"

אם אכן סין תמשיך לפעול בצורה חיובית בתחום האקלים, ייתכן שזו תהיה תפנית במשבר. "לא נוכל למנוע לגמרי את המשבר, הוא כבר כאן", מסבירה כהן. "אנחנו רואים את העליה בטמפרטורות, את אירועי מזג האוויר הקיצוניים, השריפות, ההצפות. האוקיינוסים כבר התחממו ויקח להם שנים רבות להתקרר. אבל אם סין באמת תבצע השקעות עתק כפי שהיא יודעת לעשות, ואם גם ארה"ב תמשיך באותה הדרך כמו שעשתה תחת ממשל ביידן, נוכל לעמוד ביעד של מעלה וחצי (לעומת התקופה שקדמה למהפכה התעשייתית, ג"ו).

"אם סין מאיצה את הדרך שלה לניטרליות פחמנית וירידה בפליטות, כל העולם יחווה את המשבר בצורה פחות חריפה. דרוש כאן מצב שבו סין וארה"ב ילכו יחד באותה הדרך, לאו דווקא בשיתוף פעולה, אבל באותו כיוון. אם אחת מהן תלך בכיוון ההפוך, האסון יתרחש".

ואם נישאר על מעלה וחצי, לא נראה את תרחישי האימה של שטפונות ומחסור חמור במזון?
"כבר ישנן בצורות מחרידות ומחסור במזון, ויהיה יותר, אבל אפשר יהיה להקטין את הטרגדיה. צריך לומר שלכל מתח בין ארה"ב לסין, למשל, יכולה להיות השלכה שלילית. שום דבר כאן לא בטוח. מה שכן נראה די בטוח הוא שבסין, אם הממשלה מחליטה על כיוון ומציבה יעד, זה יקרה".