"סוכנויות הדירוג עוקבות מקרוב": איך מסקרים בעולם את הדיון בבג"ץ?

כלי התקשורת בעולם עוקבים היום מקרוב אחרי הדיון בביהמ"ש העליון בישראל בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות • BBC: "אחרי חודשים של הפגנות נגד המהפכה המשפטית, עימות מכריע מתרחש היום" • שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, צייץ היום מאולם בית המשפט עצמו, אליו הגיע משום ש"זה רגע קריטי למדינת ישראל"

שופטי העליון בדיון בבג''ץ על ביטול עילת הסבירות / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שופטי העליון בדיון בבג''ץ על ביטול עילת הסבירות / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

כלי התקשורת הבינלאומיים ליוו היום (ג') בדיווחים שוטפים את יום הדיונים בבית המשפט העליון בישראל בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, והעבירו לקוראיהם את תחושת החשיבות של הנושא בתוך ישראל ומחוצה לה.

"הפגנות בישראל בעוד העליון מאזין לעתירות על הסייגים המשפטיים", כתב ה"גרדיאן" הבריטי. העיתון דיווח כי מדובר בדיון בחלק מרפורמה כוללת במערכת המשפט שמנסה לקדם הממשלה הנוכחית, וכי הוא עוסק בעילת הסבירות (reasonableness). "זו הפעם הראשונה שכל 15 השופטים המכהנים בו יושבים בהרכב", דיווח העיתון.

13.5 שעות: הדיון הדרמטי בבג"ץ | קראו את סיכום יום הדיונים
ניתוח | איך תיגמר הדרמה המשפטית של עילת הסבירות? כל התרחישים 
ניצן שפיר, פרשנות | שלוש הערות על השאלות שהטרידו את שופטי העליון 
הכירו את אילן בומבך, עורך הדין שמייצג את נתניהו ולוין בדיון ההיסטורי 

גם רשת BBC הבריטית הרחיבה בדיווח על כך שהיום מתנהל "העימות המכריע" בבית המשפט העליון בישראל על גורל חקיקת החוק הראשון מהמהפכה המשפטית. "אחרי חודשים של הפגנות נגד היוזמה של ממשלת ישראל לבצע מהפכה משפטית, עימות מכריע מתרחש היום", דיווחה כתבת הערוץ הממלכתי.

רשת CNN נקטה גישה דרמטית יותר: "הדמוקרטיה הישראלית נמצאת בצומת דרכים, בעוד בית המשפט העליון דן בחוק המגביל את כוחו".

בחודשים האחרונים דיווחו כלי התקשורת האירופיים בהרחבה רבה, וברזולוציה גבוהה יחסית, על המשבר ההולך ומתהווה בישראל סביב חוקי המהפכה המשפטית. ההפגנות ההמוניות, הצעות הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג, הדיונים הקדחתניים לפני אישור ביטול עילת הסבירות ועוד זכו לזמן מסך רב. מגמה זו נמשכה גם היום, למרות שלא צפויה החלטה מיידית בעתירות.

גרמניה: דיווח מקיף על הטיעונים השונים וציוצים של השגריר בישראל

"נציגי הממשלה מגנים בבית המשפט על הרפורמה השנויה-במחלוקת", דיווח ה"שפיגל" הגרמני במהלך היום. תמונתו של ח"כ שמחה רוטמן ליוותה את הידיעה. "בפעם הראשונה אי-פעם מתכנס בית המשפט העליון הישראלי בהרכב של 15 שופטים", ציינו הכותבים.

קוראי האתר, הפופולרי ביותר בגרמניה, קיבלו דיווח מקיף על הטיעונים השונים של הצדדים, ועל כך שבית המשפט הישראלי "נדרש להתמודד עם החוק הראשון במסגרת הרפורמה המשפטית", וכי הוא "מקבל איומים מהממשלה".

שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, צייץ היום מאולם בית המשפט עצמו, אליו הגיע, וכתב כי הוא מעוניין לראות את הדיון בעצמו, משום ש"זה רגע קריטי למדינת ישראל".

גם כלי התקשורת הכלכליים התייחסו לנעשה בישראל. ה"פייננשל טיימס" הבריטי דיווח על הדיונים באחת מהידיעות הראשונות בעמוד הבית שלו, וכתב כי לבית המשפט "צפויים לקחת שבועות, אולי אפילו חודשים, כדי לספק פסק דין לגבי החוק שעבר ביולי, המונע ממנו להשתמש בעיקרון הסבירות כדי לפסול החלטות ממשלה".

"קריאת התיגר של נתניהו על מערכת המשפט עומדת בפני ביקורת שיפוטית", נכתב בסוכנות הידיעות בלומברג, שהוסיפה: "בוויכוחים שנצפו בשידור חי ברחבי המדינה, שופטי העליון בישראל התווכחו עם עורכי דין מטעם הממשלה על חוק שנוי במחלוקת שאושר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושמגביל את עוצמת בתי המשפט".

ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי המהפכה המשפטית בישראל עד כה "קרעה את המדינה לגזרים", וכי הדבר התבטא בחילופי הדברים שהתנהלו היום בבית המשפט העליון.

החוק הנוכחי, ציינה גם סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג, הוא חלק משורה כוללת של צעדים להחלשת מערכת המשפט בישראל ש"עוררה סערה בשווקים". "השקל קרוב לשפל של שש שנים וירד 8% מול הדולר השנה - אחת ההופעות הגרועות ביותר של מטבע כלשהו מתוך סל 31 המטבעות המרכזיים אחריהם עוקבות בלומברג", נכתב. "סוכנויות הדירוג ומשקיעים מביטים מקרוב".