דובי פרנסס מודה: "זו הטעות היחידה שלי". האם הסכסוך לקראת סיום?

מערכת היחסים בין מנכ"לית פאפאיה גלובל למשקיע בחברה דובי פרנסס הגיעה לשפל, ולניסיונות לסיים את העבודה המשותפת • גלובס חושף את מאחורי הקלעים של המו"מ בין הצדדים, התנאים של פרנסס למכירת מניותיו בחברה, מי המתווך שגויס, ואיזה לקחים הופקו

דובי פרנסס ועינת גז / צילום: קרן Group 11, תמר מצפי
דובי פרנסס ועינת גז / צילום: קרן Group 11, תמר מצפי

בסוף חודש אוגוסט הגיעה מסכת היחסים שבין המשקיע דובי פרנסס, בעלי קרן גרופ 11 (Group11), לבין עינת גז, המנכ"לית והיזמת של חברת ההייטק פאפאיה גלובל, לשפל חסר תקדים. בטווח זמן של שלושה ימים חשף פרנסס בפני משקיעי החברה כי בכוונתו למכור את מניותיו בהנחה של 90% משווייה של החברה בספרים; גז הטיחה בו כי כמה ימים לאחר מכן סירב בתואנות שונות למכור את המניות בשווי כפול מכך; ובו בזמן הופיעו ידיעות מסתוריות על ניסיונות לרכישת 10% ממניות פאפאיה גלובל על ידי מתחרתה הגדולה דיל (Deel), שהוכחשו בתקיפות על ידי פאפאיה.

חידוש ההסכם בין קוואלקום לאפל מלמד כי פיתוח שבבי הבית איטי מהצפוי
כמה באמת שוות המניות שמוכר דובי פרנסס? מאחורי הקלעים של הסכסוך המפתיע בהייטק

הסכסוך המתוקשר בין שני האישים החל כבר לפני שמונה חודשים. כזכור, גז הודיעה בתחילת השנה, בעקבות הרפורמה המשפטית, כי העבירה את כספי החברה לבנקים זרים. פרנסס ביקר אותה בראיונות לתקשורת על הודעה זו, וכינה את דבריה "גחמות פוליטיות", וגז איימה בתגובה בתביעת דיבה שנשלחה בחודש יולי. עוד לפני כן, ביוני האחרון, החל המשא ומתן למכירת מניותיו של פרנסס בפאפאיה. כעת, חושף גלובס את אחורי הקלעים של אותו משא ומתן, שעלה מספר פעמים על שרטון, וכיום קרוב מאי־פעם לסיום.

הרווחים והיתרונות

גרופ 11 היא קרן הון סיכון שנוסדה בארה"ב על ידי פרנסס, המשמש בה כשותף יחיד. היא מנהלת 600 מיליון דולר שהושקעו בחברות כגון טריפאקשנס, מאסטרסקול וסאנביט. יחד עם קרן גלילות, דורגה הקרן לאחרונה ברשימת הקרנות בעלות הביצועים הטובים בקטגורית הקרנות הקטנות של דאו ג'ונס ו־HEC פריז.

פאפאיה גלובל וגרופ 11 עבדו ביחד במשך שלוש וחצי שנים, במהלכן שני הצדדים בהחלט הרוויחו מכך, לפחות עד ינואר האחרון. פרנסס נהנה מהגאות בשווי החברה בשנים האחרונות, שסייעה לו להציג למשקיעים שלו תשואה יפה יותר על הנייר. פאפאיה גלובל נהנתה ממשקיע נוסף שסייע לאלו המוקדמים ליצור תשואה נאה על השקעותיהם, באמצעות רכישת המניות שלהם.

גם אם פרנסס ימכור את מניותיו במחיר הזול שהוא הציע, הוא עדיין עשוי לרשום רווח צנוע. בסך הכל הוא רכש 2.8% ממניות פאפאיה גלובל בכמה עסקאות בסכום כולל של 13.2 מיליון דולר, ומימש עד כה 12.6 מיליון דולר. לפני שבועיים העמיד את המניות שעוד נותרו לו במחיר של 12.5 מיליון דולר, וצפה כי במידה ופאפאיה גלובל תימכר או תונפק בשווי של מעל למיליארד דולר - כפול מהשווי שהוא נותן לה היום - הקרן צפויה להרוויח עוד 15.6 מיליון דולר.

גז טענה אז כאמור כי פרנסס ויתר על הצעה למכור למשקיע קיים את מניותיו לפי שווי חברה של מיליארד דולר - זאת עוד לפני המכתב ששלח למשקיעים, בו קרא להם לרכוש את מניותיו בהנחה. עם זאת, תכתובות שהגיעו לידי גלובס מראות כי פרנסס ואותו משקיע דנים ביניהם במכירת המניות כבר קרוב ל־3 חודשים, שבתחילתו הוסכם בין הצדדים על מחיר מניות לפי שווי חברה של מיליארד דולר.

המשא ומתן המתמשך

בחודש יוני הציעה גז לפרנסס לרכוש את מניותיו בחברה במחיר עלות, לאחר שהבינה כי הוא מבקש לממש את אחזקותיו בחברה. פרנסס טען אז כי לדעתו תנאי השוק אינם מצדיקים הנחה של 90% על המניות, אך התחייב להגיש את ההצעה למשקיעים המוסדיים שתמכו בו בקרן כמו מגדל, הראל והכשרה. מייל שנשלח שבועיים לאחר מכן למשקיעים, והגיע לידי גלובס, מאשר כי פרנסס הודיע למשקיעי פאפאיה גלובל כי ברצונו למכור את המניות בשל בקשתו להתמקד בחברות בשלבים צעירים יותר, וכי מעמדו בחברה איננו מאפשר לו להשפיע על מהלכה.

בתגובה למכתבו של פרנסס הגיעה בסופו של דבר אותה הצעה שהוזכרה בידי גז, והועלתה על ידי אחד המשקיעים הקיימים בחברה. אלא שזו לא התקדמה באותו שלב. המשקיע ציין כי ידרוש לקבל פרטים נוספים מהנהלת פאפאיה לפני שיתקדם במשא ומתן. אולם בזמן ההתדיינות חלה תפנית שלילית נוספת ביחסים בין פרנסס לגז.

גז שלחה לפרנסס איום בתביעה נגדו על על כך שביקר את הצהרתה על הסטת כספי החברה לחו"ל. לאחר מכן היא איימה לתבוע אותו על דואר ספאם, על אף שביטלה את המנוי לדואר השיווקי של הקרן שלו. פרנסס הציג בפניה את טל קינן, מנהל ההשקעות של סר רונלד כהן - משקיע קיים בחברה - כמתווך ביניהם. זאת, על מנת לשכנע אותה לעצור את התביעה ולשתף עם גרופ 11 את הנתונים הפיננסיים שלא שותפו עמו לטענתו מזה כמה חודשים.

בזמן שהסכסוך על רקע האיומים בתביעות הלך והתפתח, ביקש המשקיע פרטים נוספים מגז, אך בפועל באותו השלב הוא לא התקדם עם הצעתו מול פרנסס לרכישה לפי שווי של מיליארד דולר. פרנסס הכחיש כי הוא זה שוויתר על הצעה לרכוש את מניותיו בשווי זה - טענה שיוחסה לו בציוץ של גז. פרנסס מסר כי "מדובר בציוץ שקרי שכולל איחולי הצלחה מצידה אחרי 8 חודשים של ניסיונות עיקשים להשמיד את המוניטין של גרופ 11 ומנהליה".

התנאי: "לרדת מהעץ"

לגלובס נודע כי גם קרן קומרה המקורבת לגז, ושאליה הפנה פרנסס את ההצעה לרכוש את מניותיו, פנתה בהצעה כללית. אולם בקרן לא היו מוכנים לתנאי שהציב להם פרנסס - שגרופ 11 תקבל 15.6 מיליון דולר נוספים אם החברה תימכר בשווי של מיליארד דולר. בנוסף, בפאפאיה החליטו בעקבות ההודעה של פרנסס, שירד במחיר, לתת אפשרות רק למשקיעים פנימיים להשתתף, כך שלהצעתה של קומרה לא הייתה היתכנות בפועל.

בימים האחרונים נרשמה התקדמות מכיוון ההצעה שהגיעה מהמשקיע הפנימי - שהביע עניין ברכישת המניות כבר ביולי. בפאפאיה החליטו כי אותו משקיע, שהצטרף בסבב הגיוס האחרון של החברה לפי שווי גבוה והיה מעוניין לרכוש מניות נוספות, ייצג את קבוצת המשקיעים הפנימית. לפי ההצעה החדשה של אותו המשקיע, הוא ירכוש את המניות לפי שווי חברה כפי שהציע פרנסס במכתב שפורסם - 444 מיליון דולר. בנוסף, המשקיע הסכים לתנאי של פרנסס, להזרים לו עוד 15.6 מיליון דולר במקרה של אקזיט או הנפקה בשווי של מעל למיליארד דולר. ככל שנודע, חתימה על הסכם העקרונות התקיימה ביום שני.

תנאי נוסף שביקש פרנסס מצדו הוא להתנצלות הדדית, וירידה "מהעץ" של שני הצדדים. בשיחות סגורות אמר פרנסס למשקיעיו כי הוא מתחרט על כך שביקר את גז בראיונות לתקשורת בתחילת ינואר, וכי הדרך הטובה לעשות זאת הייתה לבקר אותה בשיחה אישית או בדירקטוריון החברה.

פרנסס נשמע אומר כי "זו הטעות היחידה שלי, ואם המחיר שאני צריך לשלם עליו הוא שמשקיעים ישראלים או יזמים לא ירצו לעבוד איתי, אני מקבל בהכנעה את המחיר. זו קרן פרו יזמית, מעולם לא חווינו משהו דומה ב־13 שנות קיומנו, ואני רק מבקש להביא את החלק של גרופ 11 בפאפאיה גלובל לסיום, שתאפשר לנו לצאת מהחברה".