"סופר מרושע": ביוגרפיה חדשה של אילון מאסק חושפת את הסכסוך עם ביל גייטס

ב-2022 חיפש מאסק ארגון לתרום לו 5.7 מיליארד דולר מרווחי טסלה • הוא קבע להיפגש עם גייטס, שידוע בעסקי הפילנתרופיה שלו • אבל שיתוף הפעולה נעצר בגלל השקעה אחת שביצע גייטס

ביל גייטס מול אילון מאסק / צילום: Associated Press
ביל גייטס מול אילון מאסק / צילום: Associated Press

ביוגרפיה חדשה על אילון מאסק יוצאת מחר, וחושפת את היחסים המותחים של מנכ"ל טסלה ומייסד מיקרוסופט ביל גייטס. הסיבה: גייטס הימר נגד מניות חברת הרכב החשמלי. 

בפרק שפורסם לפני היציאה הרשמית של הספר, שנכתב על ידי הסופר והעיתונאי וולטר אייזקסון, מתואר המקרה מ-2022, בו קבעו ביל גייטס ואילון מאסק להיפגש כדי לדון בעסקי צדקה. גייטס הוא פילנתרופיסט ידוע המחזיק במספר ארגונים ללא מטרות רווח, ולאחר הקפיצה בהכנסות טסלה, מאסק פתח קרן צדקה בשווי של 5.7 מיליארד דולר, למטרות מס.

למה מנכ״ל החברה המדוברת בעולם מוכר מניות בשווי של 42 מיליון דולר?
ניתוח | הצרות של אפל הולכות ונערמות, ולא רק בגלל החרם הסיני

מאסק וגייטס נפגשו לסיור במפעל טסלה במרץ 2022, ולשניים, הנמנים בקבוצה המצומצמת מאוד של אנשים שהחזיקו בתואר "האיש עשיר בעולם", יש לא מעט במשותף. אולם, בתפיסת העולם שלהם יש מספר הבדלים מהותיים.

גייטס טען שייצור סוללות חזקות מספיק כדי לטעון משאיות הוא בלתי אפשרי, ושחשמל סולארי הוא לא הפתרון לבעיית האקלים. "הראתי לו את המספרים" שיחזר גייטס את המקרה בביוגרפיה, "וזה תחום שאני מבין בו יותר ממנו". בנוסף, לגייטס היה גם מה להגיד על הרצון של מאסק להגיע למאדים. "המחשבות שלו על מאדים ביזריות" אמר, "הוא מתאר סיטואציה שבה אחרי מלחמה גרעינית בכדור הארץ, אנשים שהיו במאדים חוזרים לפה, אחרי שכולנו הרגנו אחד את השני".

למרות הביקורת על מאסק, גייטס מצא את עצמו מתרשם מהמפעל, ומהידע שהפגין מאסק על כל אחת מהמכונות בו.

לקראת סוף הסיור, פנו מאסק וגייטס לדון בעניין הצדקה, וגם שם נרשמו מספר אי הסכמות בין השניים. בעוד שגייטס, כאמור, ידוע כפילנתרופיסט, מאסק טען שרוב הארגונים מבוססי התרומות "לא שווים כלום", ש-20% בלבד מהכסף שנתרם מגיע ליעדו, וכי השינוי האמיתי אותו הוא יכול להוביל הוא בפיתוח המכונית החשמלית. לאחר שהסכימו שגייטס ישלח לו תקצירים לארגונים בעלי השפעה אמיתית, הגיעו השניים לפיל שבחדר.

שורט של 1.5 מיליארד דולר על טסלה

הבעיה אותה השניים היו צריכים ליישב, התחילה מספר חודשים קודם לכן - כשגייטס שם שורט של 1.5 מיליארד דולר על מניות טסלה. בדיעבד, ההימור של גייטס נגד טסלה לא השתלם, והוא איבד את הכסף. גייטס מצוטט בביוגרפיה אומר כי הוא "התנצל בפני מאסק, שהתנהג בצורה סופר מרושעת כלפי אחרי ששמע את החדשות, אבל הוא סופר מרושע לכולם אז לא לקחתי את זה אישית".

השורט חושף את אחד הפערים הגדולים בתפיסות בין מאסק וגייטס. בעוד שהאחרון מעיד על עצמו כי האמין שטסלה לא תעמוד בביקושים והמניה תיפול, ולכן השורט היה מהלך עסקי. מאסק ראה בטסלה לא רק חברה רווחית אלה חזון לשנות העולם, והמשיך להשקיע בה גם כשההשקעה לא השתלמה. לכן ההימור של גייטס נגד החברה - למרות שהוא מסכים שההשפעה שלה חיובית - לא נתפסה בעיני מאסק כהגיונית.

אבל לדעתה של אישתו לשעבר, הזמרת קלייר בוצ'ר "גריימס", אי ההסכמה הייתה בעצם "תחרות של למי יש יותר גדול" כך לפי ציטוט בביוגרפיה.

כחודש לאחר הפגישה פנה גייטס בפעם השניה למנכ"ל טסלה, עם ההפניות לארגוני הצדקה אותם הבטיח לשלוח לו. בתשובה שלח לו מאסק הודעה אחת "האם אתה עדיין מהמר נגד טסלה?" כשגייטס ענה שכן וניסה לנתב את השיחה בחזרה לתרומות, מאסק עצר את השיחה כשכתב "סליחה, אני לא יכול לקחת ברצינות את התרומות שלך לתיקון משבר האקלים כשאתה מהמר נגד החברה שעושה הכי הרבה כדי לפתור אותו".

לבסוף, לפי דיווחים בתקשורת, התרומה מרווחי טסלה הגיעה לארגון אותו מחזיק מאסק בעצמו.