שר האוצר צפוי להודיע היום: יבוא החלב יוארך בחצי שנה

בעקבות ביטול מכס היבוא על חלב עד סוף חגי תשרי, רמי לוי כבר אישר יבוא של כ-150 אלף ליטר חלב מפולין, אותו הוא מוכר ב-5.90 שקלים לליטר, פחות מהמחיר המפוקח שעומד על 6.81 שקלים לליטר • לפני כשבועיים גם הקמעונאי איתן יוחננוף הצטרף אליו

החלב המיובא מפולין על-ידי רמי לוי / צילום: יח''צ רמי לוי
החלב המיובא מפולין על-ידי רמי לוי / צילום: יח''צ רמי לוי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' צפוי להודיע היום (ב') על הארכת ביטול המכס על יבוא חלב, זאת עד ה-7 באפריל 2024. זאת, לדברי האוצר, כדי להתמודד עם המחסור בחלב על המדפים, והצפי שהוא ימשיך גם בחודשים הקרובים.

בעקבות ביטול מכס היבוא על חלב עד סוף חגי תשרי, רמי לוי כבר אישר יבוא של כ-150 אלף ליטר חלב מפולין, אותו הוא מוכר ב-5.90 שקלים לליטר, פחות מהמחיר המפוקח שעומד על 6.81 שקלים לליטר. לפני כשבועיים גם הקמעונאי איתן יוחננוף הצטרף אליו והכריז כי ייבא חלב מטורקיה, גם מתחת ל-6 שקלים לליטר, מתוך הנחה שהאפשרות לייבא חלב תוארך. הנחה זו התבררה כנכונה, והמכס, שעומד במצב רגיל על 40%, יבוטל עד אפריל בשנה הבאה.

ניתוח | הקמעונאים הצליחו לייבא חלב בזמן קצר. עכשיו הכדור נמצא בידיים של סמוטריץ' 
ניתוח | מהלך שיווקי או עסקי? מה עומד מאחורי החלטת רמי לוי לייבא חלב
ניתוח | האוצר מתעקש: ניתן לייבא חלב. אך זה עדיין רק פלסטר 

רשת שופרסל - שדחפה מלכתחילה את יבוא החלב, אך לא ייבאה בפועל בשם פרק הזמן הקצר - צפויה גם היא להצטרף ליבוא החלב, על-פי הערכות. גם צבי ויליגר, מנכ"ל ויליפוד, אמר בעבר כי "במקרה שאכן יאריכו את משך היבוא, נשקול זאת מחדש".

ואכן, על-פי הודעת האוצר, "ההערכה היא שתקופה ארוכה יותר של חצי שנה תאפשר ליותר שחקנים להיכנס לשוק היבוא ולהגיע להיקף הליטרים הנדרש לגישור מלא על המחסור". כלומר, אנו צפויים לראות עוד שחקנים רבים שייכנסו לשוק, עתה כשהוכח שניתן לייבא חלב ניגר, והיבוא הוארך לפרק זמן שיספיק לייצור שרשרת אספקה ומנגנון יבוא סביר. 

לקראת רפורמה כוללת

אולם, ייתכן כי יבוא החלב הוא לא המילה האחרונה, ובהמשך נראה שינויים גדולים עוד יותר: "במהלך החצי שנה הקרובה יימשכו המגעים וההתייעצויות לגבי רפורמה כוללת בשוק החלב, במטרה לגבש פתרון מבני שיבטיח אספקת חלב רציפה וזולה לאורך זמן לאזרחי ישראל", נכתב בהודעת האוצר. "כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו התבטא לאחרונה בזכות פתיחת שוק החלב לתחרות וביטול משטר המכסות והפיקוח על המחירים".

גם מבחינת שר האוצר סמוטריץ' זה לא הסוף, והוא הוסיף כי "בששת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו. החקלאות היא ערך ציוני חשוב ראשון במעלה, ואני מתכוון להמשיך לשמור עליו ולחזק אותו באפיקים שונים. יחד נשמור על החקלאות, נוריד את המחירים ונאפשר צריכת חלב באופן סדיר ושוטף".

שר החקלאות, אבי דיכטר, הגיב בזעם להחלטת האוצר להמשיך את יבוא החלב לשנה נוספת, ואמר כי "יבוא החלב הוא צעד חסר תקדים הפוגע בענף החלב, בפריפריה ובהתיישבות", כמו גם "לפגיעה עצומה בפרנסתם של חקלאי הפריפריה ורמת הגולן בפרט". דיכטר הוסיף כי "לא קיימת בעיה בקיבולת ייצור החלב במדינת ישראל וכך גם לא קיימת כל בעיה באספקת חלב גולמי למחלבות".

הפתרון שדיכטר מציע למחסור בחלב הוא סבסוד המחלבות, כמו תנובה וטרה: "תמיכה ממשלתית תשתית קווי ייצור נוספים במחלבות, וכן תמרוץ חיובי למחלבות על כל ליטר נוסף בייצור מקומי". עוד הוא מבקש מסמוטריץ' לעצור את היבוא ו"לשקול מהלך חסר תקדים זה. אני משוכנע שניתן להגיע לפתרון תוך הסכמה ולא באופן חד-צדדי".