אפל | ניתוח

הצרות של אפל הולכות ונערמות, ולא רק בגלל החרם הסיני

בצל הציפיות להפתעות שמכינה אפל למכורים בהשקת אייפון 15 השבוע, נאלצת ענקית הטכנולוגיה להתמודד עם איומים מכל עבר: רגולציות מחמירות באירופה, החרם הסיני והמשפט שייפתח השבוע נגד גוגל - שעלול לחתוך מרווחיה 20 מיליארד דולר שענקית הטק משלמת לה כל שנה

פרסומת לאייפון בשנחאי / צילום: ap, Andy Wong
פרסומת לאייפון בשנחאי / צילום: ap, Andy Wong

בחודש שעבר הודיעה ענקית הטכנולוגיה אפל כי תשיק את האייפון החדש שלה, אייפון 15, ב-12 בספטמבר, יום שלישי הקרוב. בתגובה, מניית אפל  זינקה מיד בתום ההכרזה בכ-2%. ואולם, בחמשת הימים האחרונים המניה צנחה בכ-6%, ירידה שחיסלה 200 מיליארד דולר משווי השוק של החברה ביומיים, זאת לאחר שרק לפני מספר שבועות היא שברה שיא כל הזמנים ונהפכה לחברה הציבורית הראשונה שהגיעה לשווי של 3 טריליון דולר. בנקודת השפל בשבוע האחרון מחיר המניה צנח ל-175 דולר, ולמרות שביומיים האחרונים נרשמת עלייה קלה במחיר המניה, האנליסטים והמשקיעים עדיין מודאגים. לצניחת מחיר המניה של אפל אחראים מספר גורמים, העלולים להיות בעלי השלכות עתידיות מטרידות.

למה מנכ״ל החברה המדוברת בעולם מוכר מניות בשווי של 42 מיליון דולר?
מסגרת טיטניום ופי 2 זום: כל מה שצפוי באירוע ההשקה של אפל השבוע
סקטור האנרגיה מזנק, מניות התעופה חוטפות: כך משפיעים מחירי הנפט על המשקיעים

בשורות רעות מסין ורגולציות מאירופה

בשבוע שעבר הודיעה ממשלת סין שהיא אוסרת על עובדי מחלקות רגישות בממשלה, ובסוכנויות ובחברות הנתמכות על ידיה, להשתמש במכשירי אייפון. מספר עובדי מחלקות אלו מוערך בכ-3 מיליון איש. יממה לאחר מכן, פורסם כי ממשלת סין מתכננת להרחיב את האיסור לכלל עובדי המגזר הציבורי הסיני, כלומר לכ-60 מיליון איש, כך לפי בלומברג. בעקבות דיווח זה צנחה המניה של אפל ב-3.6%, ויממה לאחר מכן צנחה ב-3.4% נוספים.

השוק הסיני אחראי על נתח של כ-19% מהכנסות אפל, לפי רויטרס. אנליסטים מעריכים כי ההכנסות מנתח שוק זה יעמדו על 407 מיליארד דולר בשנת הכספים הנוכחית. אם האיסור הסיני על שימוש באייפון לעובדי מחלקות רגישות בממשלה ובגופים שבתמיכתה יצא לפועל, ואף יורחב לכלל עובדי המגזר הציבורי, החשש העיקרי הוא מירידה משמעותית בשווי של אפל, ואנליסטים כבר מדברים על ירידה של כ-20%.

 

במקביל, בשבוע שעבר הכריז האיחוד האירופי על שורת רגולציות שבכוונתו להחיל על ענקיות הטכנולוגיה, וביניהן אפל, שמטרתן לרסן את כוחן של חברות הענק, ולמנוע התנהגויות אנטי-תחרותיות. לדוגמה, על אפל נאסר לחסום גישה לאפליקציות תשלום שאינן מטעמה, כגון פייפאל. העונש שקבע האיחוד על הפרת רגולציות אלה כבד: על עבירה ראשונה תצטרך החברה לשלם 10% מהמחזור הגלובלי שלה, ובהפרה שנייה עולה הקנס ל-20%. אך כאן לא מסתיימות הצרות של אפל.

המוצר הרווחי ביותר בסכנה, וזה לא אייפון

המשפט של ה-DOJ (מחלקת המשפט האמריקאית) נגד גוגל ייפתח השבוע, ואם לדייק - באותו יום של השקת האייפון החדש, 12 בספטמבר. גוגל מואשמת במונופוליזציה על שוק טכנולוגיות הפרסום הדיגיטליות. בתביעה נגדה נטען, כי במהלך 15 השנים האחרונות, גוגל נקטה התנהגות אנטי-תחרותית, שכללה נטרול ובלימת מתחרים בתחום ה-Ad Tech, זאת באמצעות מגוון רכישות שביצעה ותשלומים שהעבירה לחברות מובילות.

לפי התביעה, גוגל הפעילה את הדומיננטיות שלה בשוקי הפרסום הדיגיטליים כדי לאלץ יותר מפרסמים להשתמש במוצרים שלה, ובכך גם סיכלה את היכולת להשתמש במוצרים מתחרים. עוד נטען, כי גוגל משלמת לענקיות הטכנולוגיה כדי שמנוע החיפוש שלה יופיע כברירת המחדל במגוון מוצרים. כך עולה כי גוגל משלמת לאפל 20 מיליארד דולר בשנה, בדיוק עבור מטרה זו.

"שורת קוד שמהווה 15% מהרווח השנתי של אפל"

"המוצר הכי רווחי של אפל אי פעם הוא שורת קוד אחת, שעלתה 500 דולר בתשלום חד-פעמי, שורת קוד שקובעת שגוגל הוא מנוע חיפוש ברירת המחדל במכשירי אפל. גוגל משלמת לאפל, תמורת אותה שורת קוד, 20 מיליארד דולר, מחיר שנתי. שורת הקוד הזו אחראית ל-15% מהרווחים השנתיים של אפל", אומר לגלובס שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל, המנהלת קרנות גידור להשקעות בטכנולוגיה. נתון זה הופך את רכישת שורת הקוד הזאת למוצר המשתלם ביותר בהיסטוריה של אפל, שכעת, כאמור, נתון בסכנה.

האם אפל תזנח את שקע הטעינה הייחודי?

באירוע השקת המוצרים השנתי שלה ביום ג', צפויה אפל לחשוף את סדרת מכשירי הדגם החדש שלה, האייפון 15. נוסף על כך, תציג החברה מספר עדכונים ורענונים משמעותיים לשעונים החכמים שלה ול–AirPods, כך לפי דיווח בבלומברג.

להבדיל מאירועים קודמים, שבמסגרתם השיקה אפל קולקציות מוצרים חדשות וראוותניות, ההשערה היא כי אירוע זה יתמקד במוצרי הליבה, שממכירותיהם מהוות יחד יותר ממחצית מהכנסותיה.

תשומת לב רבה מופנית למהלך הצפוי של החלפת שקע הטעינה של המכשיר לחיבור USB-C. בשנת 2012, עברה אפל לשקע טעינה מסוג "Lightning", חיבור ייחודי המזוהה עם החברה, וזו הפעם הראשונה שבה שקע החיבור צפוי להשתנות.

בגזרת דגמי האייפון החדשים, אפל מתכננת להציג ארבעה דגמים: אייפון 15, 15 פלוס, 15 פרו ו-15 פרו מקס. בדגמי הפרו, כך לפי הדיווחים, יותקן השבב "A17 Bionic", שבב מהיר יותר, שבין היתר מציג שיפור ניכר בחיי הסוללה.

בדגמי האייפון הרגילים ההערכה היא כי יוצג שיפור ניכר באיכות המצלמה, שבמסגרתו יעברו המכשירים לשימוש במצלמת 48 מגה-פיקסל. כאמור, ההשערה היא כי השינוי הבולט ביותר יהיה המעבר לשקע טעינה מסוג USB-C בשני הדגמים הסטנדרטיים ובדגמי הפרו, וכך גם בגזרת האיירפודס. מהלך זה נועד לשמור על עמידה בתקנות האיחוד האירופי, הקוראות לחברות טכנולוגיה להשתמש במטענים מסוג USB-C כאמצעי לסטנדרטיזציה של כבלי טעינה והפחתת פסולת אלקטרונית.

בגזרת השעונים החכמים, אפל מתכננת להציג שיפורים במהירות העיבוד.

כמו כן, מדווח כי בסדרת השעונים החכמים יותקן השבב החדש של החברה, "U2".

בינואר השנה הגיש משרד המשפטים בארה"ב, ביחד עם שמונה מדינות, תביעה אזרחית נגד גוגל, בטענה למונופול בלתי חוקי על שוק הפרסום המקוון. תביעה זאת מהווה מתקפה ישירה על נתח ההכנסות המשמעותי ביותר של גוגל, שהכניסה כ-224 מיליארד דולר מפרסום אשתקד. כיום, לפי ההערכות, גוגל חולשת על 95% משוק מנועי החיפוש.

"גוגל השתמשה באמצעים אנטי-תחרותיים, חריגים ובלתי חוקיים, כדי לחסל או להפחית באופן חמור כל איום על הדומיננטיות שלה על טכנולוגיות הפרסום הדיגיטלי", נכתב בתלונה הרשמית שפורסמה תחת מחלקת המשפטים האמריקאית. כאמור, מלבד מנוע החיפוש הידוע של גוגל, שהשימוש בו הוא חינמי, גוגל מרוויחה דרך עסקי פרסום משולבים. לדוגמה, Google Ad Manager היא חבילת כלים, שבין היתר מאפשרת לאתרים להציע שטחי פרסום למכירה.

עוד במסגרת התביעה, האשמה שלפיה גוגל שילמה מיליארדי דולרים עבור הסכמים עם מפתחי טלפונים ניידים ודפדפני אינטרנט, כדי ליצור ולשמר את אותו מונופול. כמו כן תידון השאלה האם שיטות הפרסום של גוגל נוגדות תחרות, זאת בין היתר בשל חוסר שקיפות לגבי התמחור.

קשה לדעת איך אפל תצלח את השבוע המאתגר. ואחרי הכל, בבית ההשקעות ג'יי.פי מורגן עדיין מעריכים כי ביצועי המניה תלויים רבות בהשקה של המכשיר החדש - אייפון 15.