מספר מבקשי המקלט באירופה השנה - הגבוה ביותר מאז 2016

במחצית הראשונה של השנה, זינק מספר מבקשי המקלט במדינות האיחוד האירופי ליותר מחצי מיליון בני אדם • מאז הגל המשמעותי ב-2015, סוגיית ההגירה הלא־חוקית משנה בהדרגה את המפה הפוליטית באירופה, עם עלייה חדה בכוחן של מפלגות הימין ביבשת

פליטים במינכן, גרמניה / צילום: Associated Press, Sven Simon
פליטים במינכן, גרמניה / צילום: Associated Press, Sven Simon

מספר הפליטים והמהגרים שהגישו בקשות למקלט הומניטרי במדינות האיחוד האירופי בחצי הראשון של השנה זינק ליותר מחצי מיליון בני אדם. כך עולה מנתוני סוכנות האיחוד למקלט מדיני (EUAA) שפורסמו אתמול (ג'). רק בשנת 2016, במהלך גל הפליטים הגדול שהגיע לאירופה מסוריה, מאפגניסטאן וממדינות אחרות דרך חופי טורקיה, נרשמו נתונים גדולים יותר, לפי הסוכנות. בהשוואה לשנות הקורונה, שאופיינו בגבולות סגורים ובמיעוט תנועה בינלאומית, זינק מספר מבקשי המקלט עד כה השנה ביותר מפי שניים.

איך מייצבים 20 כלכלות עם הגה אחד? הנגידה עם התפקיד הקשה מכולם
הצעד שגרמניה שוקלת במלחמה באינפלציה: הקפאת שכר הדירה לשלוש שנים

סוגיית ההגירה הלא־חוקית לתוך האיחוד האירופי משנה בהדרגה את המפה הפוליטית ביבשת, במיוחד מאז 2015. מפלגות ימין המתנגדות להגירה שותפות כעת לשלטון בפינלנד ובאיטליה, תומכות בשלטון מבחוץ בשבדיה, וכוחן עולה בחדות גם במדינות אחרות. בגרמניה רושמת מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", מפלגת ימין קיצוני קסנופובית, תמיכה של יותר מ-22% בסקרים האחרונים, והיא השנייה בגודלה במערכת הפוליטית בגרמניה.

אם מגמת הכניסה לאיחוד האירופי תמשך במחצית השנייה של השנה, הרי שיותר ממיליון בני אדם יבקשו מקלט במדינות האיחוד, לראשונה מאז 2015-2016. אחרי גל זה, ממשלות אירופה חיזקו את ההגנה על הגבולות, יצרו הסכמים עם טורקיה ועם מדינות אחרות למניעת חצייה לא חוקית של גבולות ימיים על־ידי מהגרים, וכן שאפו לכונן הסכמים פנימיים לגבי "חלוקה בנטל". אפילו קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שקיבלה בסתיו 2015 את ההחלטה לפתוח את הגבולות, אמרה כי "מה שקרה - לא יכול לקרות שוב".

היעד הפופולרי ביותר של מבקשי המקלט: גרמניה

הנתונים הנוכחיים לגבי בקשות המקלט לא כוללים לפחות ארבעה מיליון אוקראינים שברחו מארצם בגלל המלחמה. הם כוללים גם בקשות קליטה בנורבגיה ובשוויץ, שאינן חברות באיחוד האירופי.

סורים ואפגנים הם רוב מבקשי בקשות המקלט. הרשויות במדינות השונות בוחנות את הבקשות ומאשרות אותן בהתאם למצב האישי והמשפחתי, וכן בהתאם למצב במדינות המוצא של מבקשי המקלט, למוצא הלאומי שלהם, לסכנה שנשקפת להם ולנסיבות אחרות. 95% מבקשות המקלט של סורים מתקבלות ו-58% מבקשות המקלט של אפגנים. גם איראנים, פקיסטנים, טורקים, ותושבי מדינות אפריקה הם בין מבקשי בקשות המקלט, אך לפי הנתונים, שיעורי האישור שלהן נמוכים יותר.

חלק ממבקשי המקלט מקבלים הגנה זמנית, עד לבחינה מחדש של בקשתם. תופעה בולטת בשנה האחרונה היא של תושבי ונצואלה, שמקבלים מקלט בספרד. גרמניה היא היעד הפופולרי ביותר של מבקשי המקלט (כ-30% מכל הבקשות), ואחריה צרפת (17%) וספרד (16%).