אלונה בר און: "בעיות הפייק ניוז מדגישות את הצורך בבדיקת עובדות"

מו"ל גלובס אלונה בר און נשאה הבוקר דברים בפתח כנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, והתייחסה לנושאי אמון הציבור, עיתונות ותיווך מידע • "במקום להביא לקוראים רק סימני קריאה, צריך גם להביא סימני שאלה - גם אם לפעמים זה פחות טוב לכותרות"

אלונה בר און, מו''ל גלובס, בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף
אלונה בר און, מו''ל גלובס, בכנס עידן החשמל הירוק / צילום: שלומי יוסף

אלונה בר און, מו"ל גלובס, נשאה דברים בפתח כנס עידן החשמל הירוק של גלובס בשיתוף עם דוראל אנרגיה, שמתקיים היום (ד') במרכז הכנסים הרצוג בתל אביב, והתייחסה לנושאי אמון הציבור, עיתונות ותיווך מידע.

כנס האנרגיה | יו"ר רשות החשמל: "מקווים לסיים בתחילת 2024 את עניין מכרז אשכול"
כנס האנרגיה | מנכ"ל דוראל: "בתחילתה של רפורמה לחיבור ישיר מהשדות הסולריים ללקוחות"

"הדוח החביב עליי הוא דוח אדלמן", אמרה בר און. "הדוח הזה מראה שני עשורים של הידרדרות באמון בעולם עד למגפת הקיטוב ב-2023". הדוח אומנם לא בודק את ישראל, אבל מראה כי בקרב 32 אלפי נסקרים ב-28 מדינות, 70% לא מוכנים לעזור למי שמחזיק בדעות שונות מהם, ו-80% כלל לא מוכנים לגור ולעבוד ליד מי שמחזיק בדעות שונות מהם.

לדברי בר און, "הסקר השנה הראה את המספרים הכי גרועים, במיוחד בתחום שלנו. תקשורת ועיתונות קיבלו ציון אמון של מינוס 48%. זה משוגע. אנחנו עקפנו את הממשלה בפעם הראשונה, וזו לא מחמאה גדולה. לעומת זאת, ארגוני מחקר וסביבה זוכים לנתוני אמון גבוהים". 

"להביא גם סימני שאלה"

אז איך משפרים את האמון? יוצרים ערך. "בעיות הפייק ניוז שכולם חווים מדגישות את הצורך בבדיקת עובדות", אמרה בר און. "צריך להבין שבדיקת עובדות זה לא דבר כל-כך פשוט".

בר און סיפרה על "המשרוקית" של גלובס, שעומדת בתקנים בינלאומיים של בדיקת עובדות ובדקה עד כה למעלה מ-1,000 עובדות שנאמרו על-ידי אישי ציבור. בנוסף היא הביאה דוגמה לבדיקת עובדות שנפלה בה טעות. "כשאנחנו מוצאים טעות, אנחנו מתקנים אותה וכותבים הבהרה לקוראים. לעולם לא נשנה כותרות מבלי לציין את זה", הסבירה. 

בתחום התועלת לקורא, אמרה בר און: "היכן שיש הסחות דעת, אנחנו צריכים לייצר מידע והקשר. היכן שיש הצפת מידע, אנחנו צריכים לספק מיקום. במקום להביא לקוראים רק סימני קריאה, צריך גם להביא סימני שאלה - גם אם לפעמים זה פחות טוב לכותרות". 

מבחינת האתיקה, בר און המחישה את החשיבות בגיוון ובענייניות אל מול רכילות ובועות מציאות. נקודה נוספת שהעלתה היא שעודף מידע שלילי בתקשורת מביא לירידה באמון בה. 

*** גילוי מלא: האירוע בשיתוף דוראל ובהשתתפות הרצוג פוקס נאמן ומקורות