ישראל בדרך לרכוש עוד מטוסי F-35 ותע"א מתרחבת בהודו

לפי דיווחים זרים, מאז שנחתמו הסכמי אברהם רבאט רכשה בין השאר מערכת הגנה אווירית מתוצרת התעשייה האווירית, את המל"ט הרון ואף את המל"ט המתאבד "הארופ" • משלחת הרכש של משרד הביטחון ב ארה"ב הגישה בקשת רכש רשמית למינהלת ה־F-35 • אלביט זכתה בשני מכרזים נוספים באירופה • ומה יציגו רפאל והתעשייה האווירית בתערוכה בלונדון? • מדור חדש

מטוס ה''אדיר'' (F35) / צילום: חיל האויר
מטוס ה''אדיר'' (F35) / צילום: חיל האויר

התעשייה הביטחונית הישראלית מגוונת. בעת שבה החברות מרחיבות את פעילותן ברחבי העולם, ישראל ממשיכה להצטייד באמצעים מתקדמים. בד-בבד, אמצעים מתוצרת ישראל ממשיכים להוכיח את עצמם ברחבי תבל ולאחרונה, לפי דיווחים, גם באפריקה. על כך ועוד בפינה השבועית.

בדרך לחיל האוויר הישראלי: אחד המטוסים המתקדמים בעולם
הסיוע לאוקראינה רוקן את מאגרי הנשק של אירופה וישראל היא המרוויחה הגדולה
למה גרמניה, הולנד ופינלנד רוצות דווקא את הנשק הישראלי

רכש טייסת ה־F-35 השלישית מתקדם

כחודשיים לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר את המלצת משרד הביטחון וצה"ל לרכוש מהממשל האמריקאי 25 מטוסי F-35 נוספים מתוצרת לוקהיד מרטין, משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב הגישה בקשת רכש רשמית למינהלת ה־F-35 האמריקנית במטרה להשלים את אישור וחתימת העסקה בחודשים הקרובים. עם השלמת העסקה, צי מטוסי החמקן מהמתקדמים בעולם, שמפעיל חיל האוויר הישראלי, יורחב ל-75.

היקף העסקה מוערך בכ-3 מיליארד דולר מכספי הסיוע האמריקאי, כאשר אספקת המטוסים לצה"ל תחל ב-2027 בקצב של שלושה מטוסים בשנה. במסגרת ההסכם המקורי בין הממשלות, התחייבו יצרנית המטוס, לוקהיד מרטין  ויצרנית המנועים פראט אנד וויטני, לשתף חברות ישראליות בייצור מטוסי ה-F35 הנמכרים למדינות המצטיידות. העסקה החדשה תאפשר את המשך מימוש התחייבות החברות האמריקאיות לשיתוף פעולה בייצור חלקי המטוס עם התעשיות הישראליות.

מי שמעורבת מאוד במסגרת אותו שיתוף פעולה היא אלביט , שמייצרת צג וקסדות למטוסי ה-F-35. הקסדה מתוצרת אלביט נחשבת למובילה טכנולוגית בקנה-מידה בינלאומי ובמענה המתקדם שהיא מספקת לטייסים.

אלביט זכתה בחוזים בהיקף 200 מיליון דולר עם מדינה אירופית

אלביט הודיעה השבוע כי זכתה בשני חוזים עם מדינה אירופית, בשווי מצטבר של כ-200 מיליון דולר, לאספקת פתרונות C4I (פיקוד, בקרה, תקשורת, מחשבים, מודיעין) לגדודי ארטילריה ופתרונות מערכת מתקפת נגד אש עוינת ( HFCA). החוזים יבוצעו עד 2026, עם אופציות להארכות נוספות.

פתרון ה-C4I יספק יכולות מתקדמות עבור ארבעה גדודי ארטילריה של תותחי הוביצר בקוטר 155 מ"מ, הכולל את מערכת הרדיו מבוסס תוכנה - SDR של אלביט - יישומי E-Lynx ומערכת ניהול קרה ולחימה - TORCH-X Fire.

פתרון הארטילריה של החברה יאפשר ללקוח לפקד ביעילות על גדודי הארטילריה ולהגביר את האפקטיביות המבצעית של מערכות הנשק, בעוד שפתרון מערכת מתקפת נגד אש עוינת יאפשר זיהוי מקור האש של האויב וסגירת "המעגל המבצעי" על ידי השמדתו באמצעות פתרון הארטילריה של אלביט. פתרונות אלו ישולבו במערכת הארטילרית הרחבה יותר של הלקוח, שגם אותה מספקת החברה הישראלית.

האם מרוקו תקפה בסהרה המערבית עם אמצעים מתוצרת ישראל?

מפקד בחזית פוליסריו ושלושה חיילים בארגון נהרגו במתקפה של חיל האוויר המרוקאי בסהרה המערבית בשבוע שעבר, עת משלחת אמריקאית ביקרה באזור. כך דווח בסוכנות הידיעות SPS של סהרה המערבית שיושבת באלג'יריה, בת הברית העיקרית של חזית פוליסריו ששואפת להפוך את סהרה המערבית לעצמאית. לפי אותו דיווח, המתקפה בוצעה באמצעות שני כלי טיס מתוצרת ישראל.

לפי דיווחים זרים, מאז כינון הסכמי אברהם, מרוקו הפכה ללקוחה משמעותית באפריקה של התעשיות הביטחוניות הישראליות. לפי הדיווחים, רבאט כבר רכשה, בין השאר, מערכת הגנה אווירית ברק 8 מתוצרת התעשייה האווירית, את המל"ט הרון ואף את החימוש המשוטט (מל"ט מתאבד) הארופ שהוכיח את יעילותו במלחמת קרבאך השנייה - שבה אזרבייג'ן הביסה את ארמניה.

במהלך החודשיים האחרונים חלה התקרבות נוספת ביחסי ישראל-מרוקו, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הכיר רשמית בריבונות מרוקו על האזור. מנגד, מי שמגבה את חזית פוליסריו ומסייעת לה באמצעים, בתשתיות ובאימונים היא שכנתה של מרוקו, אלג'יריה, וכך נוצרה מעין חזית בין מרוקו בגיבוי אמצעים ישראלים מצד אחד, לבין חזית פוליסריו בגיבוי אלג'יריה מצד שני.

מדבר סהרה. לפי דיווחים זרים, מאז כינון הסכמי אברהם, מרוקו הפכה ללקוחה משמעותית באפריקה של התעשיות הביטחוניות הישראליות / צילום: Shutterstock, Gigi Peis
 מדבר סהרה. לפי דיווחים זרים, מאז כינון הסכמי אברהם, מרוקו הפכה ללקוחה משמעותית באפריקה של התעשיות הביטחוניות הישראליות / צילום: Shutterstock, Gigi Peis

התעשייה האווירית, רפאל ואלביט בתערוכה בלונדון

התעשייה האווירית, רפאל ואלביט ישתתפו בתערוכת DSEI לונדון שתיפתח ביום שלישי ותסתיים ביום שישי. התעשייה האווירית תציג בלונדון את פיתוחיה בתחומי ההגנה האווירית, המכ"ם, החימוש המשוטט, לוחמה אלקטרונית ורובוטיקה, בעת שרפאל תציג את מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" - TROPHY, שנבחרה על ידי צבא בריטניה להגנת טנק הצ'אלנג'ר 3 ( CR3 ). בד-בבד, אלביט תציג מגוון רחב של מוצרים משלה.

בין המוצרים שיוצגו בביתן התעשייה האווירית ניתן למצוא את: Rotem Alpha - חימוש משוטט חדש נגד טנקים בתצורת VTOL המציג יכולות שמהווה שינוי בתפיסת הלחימה וההפעלה של חימוש משוטט, ומהוות יתרון בשדה הקרב. בביתן יוצגו גם מכ"מי הגנה אווירית הנחשבות למובילות בקנה-מידה בינלאומי, ומשולבות בצה"ל ובצבאות נוספים ברחבי העולם.

נוסף על כך, תוצג מערכת ההגנה האווירית "ברק" המאפשרת אופטימיזציה ירי וניהול איומים, הנמצאת בשימוש של חיל הים הישראלי, צבא הודו וצבאות נוספים. כמו כן תוצג מערכת הלוחמה האלקטרונית "סקורפיוס", בעלת יכולות קליטה חסימה ושיבוש של מספר איומים בתדרים שונים ובכיוונים שונים במקביל.

רפאל תציג את "מעיל רוח", לאחר שהשלימה לאחרונה בהצלחה סדרת ניסויים עם משרד ההגנה הבריטית. "מעיל רוח" היא מערכת הגנה אקטיבית לטנקים ונגמ"שים, שהוכיחה את יעילותה בעמידה בפני איומי נ"ט שונים. בחינת המערכת נעשתה על מנת לבדוק את התאמתה לטנק הצ'אלנג'ר העתידי ולאור ביצועיה הגבוהים הוכרזה "מעיל רוח" כמערכת שתגן על חיי לוחמי השריון הבריטי.

אלביט תציג בתערוכה, בין השאר, את מערכת הארטילריה המודולרית ATMOS, משגר PULS, מערכת החימוש המשוטטת האוטונומית Skystriker, כלי הטיס הטקטי הקטן Skylark 3 והמטען הייעודי האלקטרו-אופטי המתקדם Spectro.

פעילות התעשייה האווירית בהודו מתרחבת

התעשייה האווירית חתמה השבוע על מזכר הבנות עם Navaratna Defence PSU Bharat Electronics Limited (BEL), חברה ממשלתית משמעותית מאוד בהודו שעוסקת במוצרי הגנה אלקטרונית ומערכות, לשיתוף פעולה באספקת מערכות הגנה אווירית לטווח קצר עבור צבא הודו.

שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין BEL נמשך כבר שנים. באוקטובר 2018, למשל, התעשייה האווירית חתמה עם החברה ההודית על הסכם בהיקף 777 מיליון דולר לאספקת מערכות הגנה אווירית מסוג ברק 8 לשבע ספינות של חיל הים ההודי. מזכר ההבנות תואם את מדיניות Make in India של הממשלה ההודית.