טוויטר | שאלות ותשובות

טוויטר מרחיבה את התשלום למשתמשים. איך זה עובד, והאם אפשר להתפרנס מכך?

משתמשים ב–X דיווחו לאחרונה כי קיבלו תשלום מהאתר, כחלק מהתוכנית שהשיק מאסק • בניגוד ליוטיוב ולטיקטוק, הפלטפורמה מגבילה את הזכאים לתשלום רק למנויי פרימיום משלמים • את מי משרתת התוכנית, ואיך מחושב הסכום שמועבר?

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Jeff Chiu

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

X (טוויטר לשעבר) התחילה לאחרונה לשלם למשתמשים בה נתח מהכנסותיה ממודעות פרסום. אילון מאסק הכריז על כוונתו להתחיל בתוכנית תשלומים למשתמשים עוד בחודש פברואר האחרון.

חברת הרובוטיקה הישראלית הודיעה בזום לעובדים: סוגרים, כולם מפוטרים
החברה ישראלית שרוצה להילחם בבדידות גייסה 25 מיליון דולר

התוכנית הושקה באופן רשמי ביולי, ובחודש שעבר הודיע מאסק על הקלה בתנאי הסף ובמקביל, החלת השירות גם על גופים ציבוריים ולא רק יוצרי תוכן פרטיים. ואכן, בימים האחרונים, יותר ויותר משתמשים שיתפו ברשת כי קיבלו את התשלום.

מאז רכש מאסק את טוויטר באוקטובר האחרון, היא איבדה כמעט מחצית מהכנסותיה מפרסום - כך חשף מאסק עצמו. בשנה שעברה, כחלק מהניסיון לבלום את הירידה בהכנסות, השיק מאסק את תוכנית המנויים בתשלום, הנקראת X פרימיום. במסגרתה משתמשים משלמים דמי מנוי חודשיים בתמורה ל"וי" הכחול המוכר לצד השם שלהם, ושלל פיצ'רים נוספים.

בעוד מספר המשתמשים באפליקציה הגיע לשיא חדש השנה, ועמד על יותר מ־531 מיליון מנויים - כך צייץ מאסק בחודש יולי - בפועל, נכון להיום, פחות מ־0.5% מכלל המשתמשים בפלטפורמה רשומים ל־X פרימיום. במצב עניינים זה, כאשר תוכנית התשלומים החדשה ניתנת רק למנויים - היא למעשה לא רלוונטית למרבית המשתמשים. אז מי מרוויח מתוכנית התשלומים, ואיך מחושב התשלום המועבר? גלובס עושה סדר. 

 

מהי תוכנית התשלומים של מאסק?

X מציעה ליוצרי התוכן המנויים שלה נתח מהכנסותיה ממודעות פרסום, זאת בדומה ליוטיוב וטיקטוק. אולם, להבדיל מהשתיים האחרונות, סך התקציב שהוקצה לכך ב־X נמוך מהן בהרבה, ועומד על 5 מיליון דולר. בטיקטוק לצורך ההשוואה הקצו מיליארד דולר לתשלומים, וביוטיוב הקצו מאה מיליון דולר.

אלו העומדים בדרישות של האפליקציה זכאים לתשלום חודשי על בסיס החשיפה של מנויים (משלמים) אחרים למודעות פרסום המופיעות בתגובות של אותם זכאים. נכון להיום, התוכנית זמינה ברחבי העולם לכל אלו שעומדים בדרישות הסף.

מהם הקריטריונים להשתתפות?

הקרטריונים כוללים מנוי לשירות X פרימיום (המתחילים מ־8 דולר בחודש, או מתשלום שנתי של 85 דולר); כמו כן, נדרשים לפחות 500 עוקבים באפליקציה וסך צפיות אורגניות מצטבר של 15 מיליון משתמשים (לאחרונה צייץ מאסק כי מספר זה ירד ל־10 מיליון צפיות) בשלושת החודשים האחרונים.

במידה וכל הנ"ל מתקיימים, חייב היוצר גם להיות בעל חשבון Stripe, ענקית התשלומים המקוונים (שמאסק היה בין המשקיעים הראשונים שלה). זאת, מכיוון שדרך פלטפורמה זו מועברים התשלומים, אם כי ישנה כוונה של החברה להתרחב לאופציות תשלום נוספות בעתיד.

מהן הגדרות ומגבלות התשלום?

לפי התוכנית, משתמשי X פרימיום שעומדים בקריטריונים זכאים לקבל תשלום של עד 97% מהרווח שהכניסה X מהתוכן שהיוצר העלה - זאת לאחר ניכוי עמלות הרכישה בתוך האפליקציה.

נכון להיום, תקרת התשלום עבור כל משתמש היא עד לסכום כולל (של סך כל התשלומים החודשיים) של 50 אלף דולר. דבר זה מגביל למעשה את האפשרות של היוצרים להתפרנס מהעלאת התכנים ל־X. ליוצרים ניתנת האפשרות למשוך את התשלום החודשי המועבר להם אם הוא עולה על 10 דולר. חשוב לציין כי התשלומים הראשונים שהועברו היו גבוהים במיוחד כיוון שהם התייחסו לתקופת זמן של חצי שנה.

כיצד מחושב הסכום שמועבר?

נכון להיום, X כמעט ולא סיפקה פירוט על האופן שבו מחושב הסכום המועבר ליוצרי התוכן. מכיוון שחישוב הרווח מבוסס על רמת החשיפה של משתמשים משלמים אחרים לאותן מודעות בתגובות, קשה להרכיב מדד מדויק של הכנסה פר־חשיפה. בנוסף, טרם נחשפו נתונים סטטיסטיים לגבי מספר הכניסות ומשך החשיפה, ואין עדיין תקופות דיווח מטעם החברה.

אריק פאררו, מהנדס בחברה, כתב בציוץ בחודש שעבר כי "ההתמקדות העיקרית שלנו כרגע היא לדאוג שיוצרי התוכן בפלטפורמה יקבלו תשלום. אנחנו יודעים שיוצרי התוכן יבקשו מדדים טובים יותר (לגבי שיטת התשלום, מ"ו) ועדכונים טובים יותר, אבל אנחנו חושבים שהדבר הכי חשוב הוא שהם יקבלו תשלום, ולכן זה מה שאנחנו מתמקדים בו קודם".

כאמור, כעת אין דרך לדעת אם אכן תנאי התשלום שמציעה הפלטפורמה הם עקביים, טובים והגונים.

האם הכמות תכריע את האיכות?

מצטייר כי ​​X מתעדפת את כמות הצפיות על פני איכות התוכן. בעוד מאסק הכריז כי ה"משימה" של הפלטפורמה היא להוות טריטוריה לחופש ביטוי, במצב העניינים הקיים, נדמה כי מרבית התוכן שזוכה לביטוי ולתגמול מוטה מטבעו.

בעיקרו, נדמה כי מטרתו של מהלך החלת תוכנית התשלום ליוצרי התוכן הינה לגרום לאנשים רבים יותר להירשם לשירות הפרימיום בפלטפורמה, ולעודד את אלו שעומדים בקריטריונים לפרסם לעיתים קרובות יותר.

אין לדעת אם מהלך זה אכן יעזור להעלות באופן מהותי את סכום ההכנסות של החברה מפרסום, אך נדמה כי נכון לעכשיו זה מעורר עניין רב בקרב המשתמשים.

מי יהיו המרוויחים העיקריים מהתוכנית?

מאז שהחלה תוכנית חלוקת רווחי מודעות הפרסום ב־X, פרסמו מגוון משתמשים את הסכומים שהרוויחו. ביניהם בלט שמו של אנדרו טייט, שהואשם באונס, בסחר בבני אדם ובהקמת ארגון פשע ברומניה בחודש יוני האחרון. טייט, שידוע גם בהתבטאויות מיזוגניות קשות, חשף כי הרוויח מהפלטפורמה של מאסק סכום בגובה 20 אלף דולר. הפרסום הזה העלה חשש בתקשורת ובקרב רבים כי תוכנית חלוקת התשלום תגיע לידיים לא רצויות ולדמויות שנויות במחלוקת.

כמו כן, מטבעם, דווקא תכנים פוגעניים ומסיתים הם אלו שנוטים לקבל הרבה טראפיק וחשיפה ברשתות, מה שבאופן פרדוקסלי מאפשר ליוצרי תכנים אלו להגיע לראש רשימת המרוויחים מהפלטפורמה.