הממשלה אישרה את המינוי: הכירו את מנהל רשות המסים החדש

הממשלה אישרה את המינוי של עו"ד שי אהרונוביץ' למנהל רשות המסים הבא • אחרי 20 שנה ברשות ושורה של מהלכים דרמטיים שקידם, בעיקר בתחום מיסוי המקרקעין, יתמודד אהרונוביץ' עם אתגרים מטריטוריה אחרת לגמרי

שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

אחרי חודשים של דיונים, המרוץ לתפקיד מנהל רשות המסים הוכרע. אחרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע בתחילת החודש על מינויו של עו"ד שי אהרונוביץ', היום (ד') הממשלה אישרה את המינוי. הוא בן 48, משמש כיום כסמנכ"ל ממונה על מערך מיסוי מקרקעין וגבר על שני המועמדים הסופיים האחרים עליהם המליצה ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר.

לחצו להאזין לראיון עם שי אהרונוביץ' בפודקאסט "כסף בקיר" מפברואר 2020

אהרונוביץ' החל את דרכו ברשות המסים לפני כ־20 שנה, ומילא בה שורת תפקידים, בפרט בתחום מיסוי המקרקעין. בתחילה כמפקח, ובהמשך כמנהל שני משרדים, ברחובות ובנתניה. בין לבין אף שימש כעורך דין במחלקה המשפטית של הרשות, וכמנהל מחלקה במטה הרשות. את תפקיד הסמנכ"ל הוא ממלא מ־2018.

ברשות המסים מתארים אותו בתור "מקצוען מהשורה הראשונה", אך מודים כי ההתמקצעות שלו בתחום מיסוי המקרקעין עלולה להיות בעוכריו: "זו שאלה מה הידיעות שלו במע"מ ובמס הכנסה, כי הרבה שנים הוא עוסק במקרקעין באופן ייחודי".

תעודת זהות

שי אהרונוביץ'

אישי: בן 48, מתגורר בגבעת שמואל ואב לארבעה

מקצועי: מנהל רשות המסים החל מה-17 בנובמבר. דרכו ברשות המסים החלה לפני כ-20 שנה, בתפקיד מפקח מיסוי מקרקעין. בהמשך ניהל גם משרד מיסוי מקרקעין ובשנים האחרונות מכהן כסמנכ"ל רשות המסים, הממונה על מערך מיסוי המקרקעין

ב־17 בספטמבר צפוי אהורוניבץ' להיכנס ללשכת מנהל רשות המסים. הוא יחליף את ערן יעקב, שניהל את הרשות במשך יותר מחמש שנים וכהונתו הוארכה פעמיים בגלל עיכובים במינוי המחליף. המינוי טעון את אישור הממשלה והוא יובא לשרים בישיבה הקרובה בשבוע הבא.

המאבק על ביטול הפטור ממס שבח

אהרונוביץ' היה מעורב בשורה של שינויים דרמטיים במדיניות המיסוי הישראלית. המשמעותי שבהם אולי נרשם לפני כעשור, אז ביטל את הפטור ההיסטורי ממס שבח למי שמוכר דירה שאינה דירתו היחידה (תיקון 76). מדובר באחד המהלכים הגדולים ביותר שהובילה רשות המסים בעשורים האחרונים, שביטל - החל משנת 2014 - את האפשרות של בעלי דירות רבות ליהנות מפטור ממס שבח (25% מהפער בין קנייה למכירה) בעסקאות שמתבצעות אחת ל־4 שנים. המהלך פגע בעשרות אלפי בעלי דירות וקומם כנגד אהרונוביץ' לא מעט חברי כנסת ולוביסטים שונים. אולם, הוא הצליח לשכנע את שר האוצר דאז, יאיר לפיד לתמוך בתיקון (לאחר שהשר התנגד לו בתחילה) וצלח את כל המהמורות עד לביטולו הסופי בכנסת.

הישג זכור נוסף של אהרונוביץ' הוא המעבר לדיווחי מס ואף שומות באינטרנט. "לפני כמה שנים הצעתי לאחת המנהלות במס שבח, 'אולי תיצרו טופס דיגיטלי שהמייצגים יוכלו לדווח את השומה במס שבח בעסקאות מקרקעין'", משחזר אחד המייצגים הבולטים בתחום מיסוי מקרקעין. "המנהלת צחקה וענתה: 'יצמחו לי שערות על כף היד לפני שזה יקרה'. ואז מינו את שי אהורונוביץ לסמנכ"ל הממונה על מערך מיסוי מקרקעין והוא פשוט עשה את זה".

מנגיד בנק ישראל ועד הממונה על רשות שוק ההון: המינויים שמחכים לשר האוצר סמוטריץ'

לאחר הבחירה בשי אהרונוביץ' למנהל רשות המסים, ממתינים להכרעה על שולחנו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עוד מספר מינויים.

המינוי שמתעכב הכי הרבה זמן הוא הממונה על רשות שוק ההון. שנה שלמה חלפה מאז הודיע על פרישתו הממונה הקודם, משה ברקת. על הנייר הוקמה ועדת איתור למחליף, אבל בפועל היא טרם התכנסה. מי שיכול להסתמן כמועמד הטבעי הוא עמית גל, שמכהן בשנה האחרונה כממלא מקום. עוד עלו בבורסת השמות לתפקיד: מנכ"ל איגוד בתי השקעות, נמרוד ספיר, וכן יועמ"ש הרשות ברוך לוברט.

מינוי בכיר אחר, הוא באגף הכלכלן הראשי באוצר. את התפקיד איישה בשנים האחרונות שירה גרינברג, שסיימה את הקדנציה לפני שלושה חודשים, בסערה, אחרי שפרסמה שורת אזהרות מפני ההשלכות הכלכליות של החקיקה המשפטית. כעת, מכהן בתפקיד ממלא מקום זמני, שמואל אברמזון, שהיה סגנה של גרינברג.

המינוי האחרון והבולט מכולם הוא לתפקיד נגיד בנק ישראל. כאן, את הסמכות למינוי חולק סמוטריץ' עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שסביבתו היא כרגע הדומיננטית באיתור המועמדים. הנגיד הנוכחי, פרופ' אמיר ירון, יסיים את כהונתו בסוף השנה ואמור להודיע בשבועיים הקרובים האם הוא מעוניין להמשיך לקדנציה נוספת. אם ישיב בחיוב, ישקלו נתניהו וסמוטריץ' האם הם מעוניינים להאריך את כהונתו של ירון, שהביע בעבר התנגדות לרפורמה המשפטית.

אורן דורי ורועי ויינברגר

האתגר מבית, והירידה בהכנסות המדינה

אבל האתגרים שצפויים לאהרונוביץ' כעת, הם מטריטוריה אחרת לגמרי. בחודשים האחרונים התעוררה במסדרונות רשות המסים מחאה ואף נטישה המונית של עובדים. בכירים ברשות, מאגפי מס הכנסה ומע"מ, טוענים כי הם מופלים לרעה בהשוואה לעובדי מדינה אחרים ומתוגמלים בחסר. זאת, למרות שרק לאחרונה נחתם הסכם מסגרת לעובדי המגזר הציבורי, אחרי משא ומתן מתמשך בין ההסתדרות למשרד האוצר.

האם אהרונוביץ' יצליח להרגיע את הרוחות ולעצור את גל העזיבות? גורמים עמם שוחחרנו ברשות, מתארים את המנהל הבא שלהם בתור מי ש"מאוד מאוד חשובים לו העובדים והיחס שהם מקבלים מההנהלה ואין ספק שהעובדים ברשות המסים יקבלו כעת עדיפות".

עו"ד המייצג רבות מול רשות המסים מספר כי "היחס שלו למייצגים ולנישומים יוצא דופן לטובה. השרות מאוד חשוב לו. לא קורה שעו"ד או מייצג פונה אליו והוא לא ייתן תשובה מהירה, גם אם לא חיובית. הוא בקבוצות ווטסאפ עם מייצגים וכל מי שפונה אליו הוא זמין".

האתגר המשמעותי השני לו יידרש אהרונוביץ' מיד עם כניסתו לתפקיד, הוא הצורך למלא מחדש את קופת המדינה. אהרונוביץ' יגיע ללשכה במהלך משבר כלכלי מתמשך, ובזמן שהכנסות המדינה ממסים נמצאות במגמת ירידה מובהקת: בחודשים ינואר עד יולי חלה ירידה של 8.6% בהכנסות המדינה ממסים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. המקורות המרכזיים לירידה הזו הם מסי הנדל"ן. בינתיים, הוצאות הממשלה דווקא עלו, כמעט באותו השיעור - 8.9% במחצית הראשונה של השנה, לעומת התקופה המקבילה ב־2022.

 

תפוח האדמה החם הזה נמצא לפתחו של מנהל רשות המסים, שיידרש להעלות הילוך במהלכים לצמצום ההון השחור, העמקת הגבייה בקרב אוכלוסיות מעלימות מס וגם בקרב חברות רב לאומיות שאינן מחוייבות במס על חלק מפעילותן בישראל, וכעת העיניים נשואות אליו.

אחת הדרכים שנשקלות מזה תקופה למילוי הקופה הציבורית הנה חידוש נוהל גילוי מרצון, שמאפשר למי שהחביא כספים מהמדינה לדווח עליהם ולשלם מס מבלי להסתכן בפתיחת הליך פלילי. בנובמבר 2020 חשף גלובס כי ברשות המסים רוצים לחדש את הנוהל, הנושא קודם בממשלה הקודמת ואף גובש נוהל שאמור היה להכניס לקופת המדינה מאות מיליונים. הדיונים נמשכו גם אל תוך הממשלה החדשה ומול שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אבל מזה תקופה ארוכה הנושא תקוע בדיונים בין רשות המסים למשרד המשפטים, שלא ממהר לאשר את המהלך.

***גילוי מלא: הכתבה עודכנה. שר האוצר בעת ביטול מס השבח היה יאיר לפיד ולא כפי שפורסם. עם הקוראים הסליחה.