הסיכון באגח האמריקאות מתממש: דה זראסאי מקדמת הסדר חוב של כמיליארד שקל

דה זאראסאי, אחת ממנפיקות החוב הגדולות מבין חברות הנדלן האמריקאיות, דיווחה על בקשת הסדר חוב של פריסה ללא תספורת למחזיקי אגרות החוב בסך של כמיליארד שקלים

דה זראסאי מקדמת הסדר חוב של כמיליארד שקל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
דה זראסאי מקדמת הסדר חוב של כמיליארד שקל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברת דה זאראסאי, שפועלת בתחום הנדל"ן המניב למגורים בניו יורק, ובעיקר בשוק השכירות המפוקחת, שבשליטת ג'ואל וינר, מדווחת הבוקר כי בדירקטוריון החברה הוחלט לפנות למחזיקי אגרות החוב של החברה בבקשה להסדר חוב של פריסה ללא תספורת.

הבקשה להסדר החוב הוגש עבורה אג"ח סדרה ג' של החברה, הנסחרת בתשואה של כ-50% בהיקף שקרוב למיליארד שקל.

הסיכון עולה: כמעט 40% מהחוב של חברות הנדל"ן הזרות ב"תשואת זבל" 

בהודעת החברה נמסר כי: "בהמשך לפרסום הדוחות הכספיים של החברה, דן דירקטוריון החברה בהתפתחויות האחרונות שחלו בקשר עם מצב ענייני החברה ובתוכנית
האסטרטגית שלה, והגיע הדירקטוריון למסקנה כי טובת החברה לפנות אל מחזיקי החוב החברה ולקדם מולם הסדר מוסכם, הכולל פריסה של פרעונות הקרן לתקופה הקרובה תוך הארכת המח"מ ודחיית מועד הפירעון הסופי (ללא כל הפחתה בערך ההתחייבותי של אגרות החוב) ומנגד מתן פיצוי בריבית ותרומת נכסי נדל"ן לחברה על ידי בעל השליטה ושעבודם לטובת מחזיקי אגרות".

כמעט 40% מהחוב של חברות הנדל"ן הזרות ב"תשואת זבל" 

רק לפני כשבועיים דווח בגלובס כי האיגרות של חברת דה זראסאי ממוקמות בצמרת טבלת התשואות הדו־ספרתיות בחברות הנדל"ן האמריקאיות. בהמשך לכך, הבקשה להסדר החוב של דה זאראסאי מאששת את החשש מגל של הסדרי חוב בקרב חברות הנדל"ן האמריקאיות לאחר שדווח על שלוש התרעות על מצבן המדאיג של חברות שהנפיקו אג"ח במאות מיליוני שקלים בבורסה בתל אביב: דירוגן של החברות דלשה קפיטל, מויניאן לימיטד ונובל אסטס שונה לרעה בשל התפתחויות שליליות במצבן הפיננסי וקשיים צפויים בהחזרי החוב.   

מאז שהחלה נהירת חברות הנדל"ן האמריקאיות לגייס חוב זול בבורסה בתל אביב, בעיקר במחצית השנייה של העשור הקודם, קרסו ארבע מהן - אול־יר, סטארווד, ברוקלנד ואורבנקורפ. הצרות הכלכליות שפוקדות את שוק הנדל"ן בארה"ב, לאחר העלאות הריבית החדות בשנה החולפת, מאיימות להוסיף לרשימה הסדרי חוב נוספים.

כיום נסחרות בתל אביב 51 סדרות אג"ח שהנפיקו אותן חברות אמריקאיות - חוב בהיקף כולל של 16.3 מיליארד שקל, המהווה נתח של 4% מסך החוב הקונצרני בבורסה. לפני כשש שנים, בשלהי עידן הריביות האפסיות, השיקה הבורסה את מדד תל בונד גלובל הכולל את האג"ח האמריקאיות בדירוגים הגבוהים. כיום נסחרות בו 23 סדרות והתשואה הגלומה בו עומדת על 10%, גבוהה פי 4 כמעט מתשואה של 2.7% הגלומה במדד תל בונד 20, הכולל את סדרות האג"ח הקונצרניות הגדולות בבורסה. 

ברשימת האג"ח "המסוכנות" נכללות גם אלה שהנפיקו דלשה קפיטל, מויניאן ונובל, כש"השיאנית" לשלילה היא חברת הרץ פרופרטיס. בסוף יולי הודיעה החברה על הצעת רכש מבעל השליטה לחלק ניכר מסדרת האג"ח, במחיר נמוך בחצי מהערך המתואם. אלא שבשבוע שעבר בוטלה ההצעה, לאחר שמידרוג ביקשה לבחון אם הצעת הרכש היא למעשה סוג של הסדר חוב בחברה.