קרפור | ניתוח

המהפכה צרפתית, ההפסדים ישראליים: מה יעלה בגורל קרפור?

במחצית הראשונה של השנה רשמה רשת המזון הפסד של 138 מיליון שקל, בעקבות מהלכים להשקת המותג קרפור בישראל • בעלת השליטה ברשת, אלקטרה צריכה, פועלת להנפקתה בבורסה, במהלך שבמסגרתו יועברו החזקותיה לידי החברה־האם אלקו

סניף ההיפר של קרפור ברעננה / צילום: לנס הפקות
סניף ההיפר של קרפור ברעננה / צילום: לנס הפקות

זו הייתה מחצית שנה ראשונה סוערת עבור רשת המזון יינות ביתן שבשליטת חברת אלקטרה מוצרי צריכה. בחודש מאי השיקה הרשת במהלך מתוקשר 50 סניפים של המותג קרפור (Carrefour) ברחבי הארץ, לאחר שהסבה סניפים קיימים למותג הבינלאומי, תוך הבטחה לחולל מהפכה בתחום הקמעונות המקומי. עם זאת, הדוחות שפרסמה אלקטרה צריכה  מלמדים כי למרות ההייפ שנלווה למהלך ההשקה, לפחות בינתיים מהווה הרשת משקולת כבדה על תוצאותיה העסקיות, כשהעבירה אותה להפסד ברבעון השני ובסיכום המחצית הראשונה של 2023.

ראיון | להצמיד את הטלפון לפריט, ולצאת מהחנות: העתיד של הקמעונאות
ניתוח גלובס | הטעות של רמי לוי, האכזבה של ויקטורי והירידה של שופרסל
בשוק מעריכים: דיפלומט היא רק הראשונה, היכונו לעוד עליות מחירים

מצב זה עשוי להשתנות בקרוב, ולאו דווקא לאור מעבר צפוי לרווחיות של רשת קרפור־יינות־ביתן (תחת שמה החדש - גלובל ריטייל). אלקטרה צריכה מדווחת כי היא בוחנת מהלך לרישומה של הרשת למסחר בבורסה, שבמסגרתו תעביר את החזקתה בה (כ־35% מהמניות) לידי בעלת השליטה ברשת, קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל זלקינד.

בינתיים מדווחת אלקטרה צריכה, בניהולו של צביקה שווימר, על תוצאותיה של רשת קרפור־יינות ביתן במסגרת מגזר קמעונאות המזון של עסקיה (הכוללים גם רשתות בתחום מוצרי החשמל, ההלבשה והספורט). מגזר זה כולל כ־150 סניפי סופרמרקט תחת המותגים קרפור (נכון להיום 65 סניפים ועוד 15 בשלבי הסבה), יינות ביתן ומגה בעיר, וכן את פעילות רשת חנויות הנוחות סבן־אילבן, שהחלה לפעול בתחילת השנה ומונה כיום שבעה סניפים.

במחצית הראשונה הסתכמו הכנסות מגזר זה ב־1.44 מיליארד שקל, עלייה של 3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אלקטרה צריכה מציינת כי ברבעון השני שבמהלכו הושקו סניפי קרפור, עלו ההכנסות בשיעור חד יותר של 11.3% לכ־792 מיליון שקל. בחודשים מאי־יוני עמדו המכירות למ"ר בסניפי קרפור על 46.9 אלף שקל בממוצע שנתי - עלייה של 70% ביחס לאותם שטחי מסחר בתקופה המקבילה אשתקד, טרם ההשקה. אלקטרה צריכה צופה כי מחזור המכירות של חנויות קרפור יעמוד בממוצע שנתי על 40 אלף שקל למ"ר.

 

"רווח תפעולי - בחציון השני השנה"

עם זאת, למהלך של הסבת סניפי קרפור והרה-ארגון ברשת שנלווה לו הייתה השפעה שלילית חריפה על תוצאות הרשת, שסגרה במהלכו סניפים והפעילה אחרים באופן חלקי. אלקטרה צריכה אינה מפרסמת את הדוחות המלאים של קרפור־יינות ביתן, המנוהלת בידי אורי קילשטיין, אך מציינת כי פעילות הרשת הסבה הפסדים כבדים של 138 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה השנה, מהם הפסד של 63 מיליון שקל ברבעון השני.

הפסדי קרפור־יינות ביתן הובילו את אלקטרה צריכה עצמה (המחזיקה כאמור רק ב־35% ממניות הרשת) להציג הפסד של 113 מיליון שקל בפעילות מגזר המזון שלה בסיכום המחצית, לעומת רווח של 13.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השני נרשם הפסד מגזרי של 64 מיליון שקל. בחברה מעריכים כי היא תחזור להציג רווח במגזר המזון במחצית השנייה השנה. בינתיים רושמת אלקטרה צריכה עצמה הפסד של 32 מיליון שקל בסיכום המחצית הראשונה (מתוכו 21 מיליון שקל ברבעון השני). זאת לעומת רווח נקי של כ־67 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שווימר, ציין כי "תוצאותיה של קרפור תואמות את התוכנית האסטרטגית שבמסגרתה החלטנו לסגור ולשפץ 50 סניפים, ולראשונה להכניס עשרות מוצרים חדשים לשוק בישראל. תוצאות החציון הראשון במגזר המזון הושפעו מהשקה ומסגירת הסניפים והסבתם לרשת קרפור. הגידול החד במכירות כתוצאה ממהלך זה מרמז שתוצאות ההסבה יביאו למעבר לרווח תפעולי כבר בחציון השני השנה".

המתחרות נסחרות בשווי גבוה בהרבה

המשקיעים בבורסה בתל אביב רחוקים מלהתלהב מהשידוך בין אלקטרה צריכה לקרפור־יינות ביתן. מניית החברה צנחה בעקבות פרסום הדוחות ביום חמישי בכ־5%, והיא משקפת לחברה שווי של כ־1.8 מיליארד שקל. בשנה אחרונה הסבה המניה למשקיעים הפסד של כ־45%, כשמאז שרכשה אלקטרה צריכה את השליטה ביינות ביתן במאי 2021, איבדה מנייתה כמחצית מערכה.

באלקטרה צריכה עשויים כאמור להיפרד מההחזקה ברשת המזון אם החברה לא תממש אופציה לרכישת 49.9% ממניות הרשת, שמוחזקות כיום בעיקר על־ידי מייסדיה, בני הזוג נחום ונורית ביתן. האופציה, התקפה עד לסוף ספטמבר הקרוב, היא לרכישת המניות במחיר שישקף שווי חברה של כ-900 מיליון שקל לקרפור-יינות ביתן, ואלקטרה צריכה מדגישה כי הסיכוי לכך נמוך. אגב, מדובר בשווי נמוך יחסית לזה שבו נסחרות בבורסה רשתות מתחרות המפעילות מספר נמוך יותר של סניפים. כך, רמי לוי נסחרת בשווי של 3 מיליארד שקל, ואילו יוחננוף בשווי של 2.2 מיליארד שקל.

ככל שאלקטרה צריכה תבחר שלא לממש את האופציה לרכישת מניות ביתן בתנאים הקיימים, ובהתאם לדיון בדירקטוריון ולהסכמות הקיימות בין אלקטרה צריכה לבין יתר בעלי מניות קרפור-יינות ביתן, יפעלו הצדדים לרישומה של הרשת למסחר בבורסה או להנפקת מניותיה. בהתאם לכך, קרפור־יינות ביתן פועלת להגשת תשקיף לרשות ניירות ערך.

גרעין השליטה ברשת קרפור־יינות ביתן מוחזק כיום על ידי אלקטרה צריכה (35.1%) וקבוצת הביטוח הפניקס (15%). כדי לעמוד בהוראות חוק הריכוזיות, בכפוף להשלמת רישום הרשת למסחר, צפויה אלקטרה צריכה למכור את מניותיה בקרפור־יינות ביתן לבעלת השליטה בה, אלקו, וזאת כדי להימנע ממצב של שלוש חברות שכבה.