המניה שחטפה מהמשקיעים ומה ירגישו החוסכים: סיכום אוגוסט בבורסה

המדדים המרכזיים בבורסה בת"א סיכמו את חודש אוגוסט במגמה שלילית • עם זאת, בהשוואה לשאר הסביבה הגלובלית, הירידות בת"א היו מתונות יחסית • החודש נרשמה ירידה במחזורים במרבית אפיקי המסחר, המאפיינת את מחזורי המסחר בחודשי חופשות הקיץ יולי-אוגוסט • וכמה איבדה מניית טאואר בעקבות ביטול המכירה לאינטל?

הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

בדומה למגמה בזירה הגלובלית, הבורסה המקומית סגרה את חודש אוגוסט בירידות שערים במרבית מדדי המניות המובילים.

המסחר בשוקי העולם וגם בת"א התנהל על רקע פרסום דו"חות כספיים לרבעון השני של 2023 ע"י החברות, והושפע לשלילה מהורדת דירוג האשראי של ארה"ב ע"י חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch מ-AAA לדירוג AA+.

הכלכלנים מעריכים: זה מה שיעשה בנק ישראל בשבוע הבא 

בסיכום חודשי, מדדי ת"א 35 ות"א 90 ירדו באוגוסט בכ-1.5%-2% זאת בניגוד לחודש יולי, אז מדדי ת"א 35 ות"א 90 עלו בכ-7% ובכ- 4%. בהמשך לכך, סביר להניח שהביצועים השליליים בבורסה המקומית יבואו לידי ביטוי בתשואות החוסכים לפנסיה.

בהשוואה לשאר הסביבה הגלובלית, הירידות בבורסה בת"א היו יחסית מתונות כאשר הבורסות המובילות בארה"ב ובאירופה רשמו ירידה חודשית של כ-2%-3% בעוד הבורסה בסין ירדה בכ-5%. 

ירידות שערים אפיינו החודש את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדדי ת"א קלינטק ומדד ת"א מניב חו"ל שירדו בכ-13% ובכ-7%, בהתאמה. מנגד, בלטו בעליות שערים החודש מדד ת"א ביומד שעלה בכ-3% ומדד ת"א נפט וגז שעלה החודש בכ- 1.5% והוא ממשיך להוביל בעלייה של כ-34% מתחילת השנה, בהשפעת המשך עלייה בביקוש ליבוא של גז טבעי מישראל, כשלאחרונה אישרה הממשלה את הגדלת היצוא ממאגר "תמר".

מדד ת"א בנקים 5 נותר החודש כמעט ללא שינוי, חרף פרסום דו"חות כספיים חיוביים לרבעון השני של 2023 ע"י הבנקים, שהושפעו בין היתר מהעלאת הריבית.

במקביל, החודש נרשמה ירידה במחזורים במרבית אפיקי המסחר, ירידה עונתית המאפיינת את מחזורי המסחר בחודשי חופשות הקיץ יולי-אוגוסט.

במהלך חודש אוגוסט בלטו לחיוב מניית קמטק  שעלתה בכ-30% מתחילת החודש, מניית פז נפט  שזינקה בכ-26%, ומניית טבע  שטיפסה בכ-18%. מנגד, מניית פז בית זיקוק, שפוצלה מהחברה הבורסאית "פז נפט" נסחרה לראשונה אמש בבורסה וצללה בכ-30%.

מדוע צנחה מניית בית הזיקוק באשדוד ביומה הראשון בבורסה, ומי המרוויח מפיצולה מפז 

מניה נוספת שבלטה בירידות זו מניית טאואר , שנפלה באוגוסט ב-19% על רקע ביטול עסקת הרכישה על ידי אינטל. הביטול הוא בעקבות אי יכולתן של החברות להשיג את האישורים הרגולטוריים מהרשויות בסין הדרושים להשלמת העסקה במועד. אינטל גם ציינה שבהתאם להסכם המקורי, היא תשלם לטאואר קנס בסך 353 מיליון דולר. 

השלכות הרפורמה המשפטית והפיחות בשקל העיבו על הבורסה בת"א

מבין הגורמים העיקריים שהעיבו על המסחר בתל אביב היה זה גל האזהרות לגבי השלכות הרפורמה המשפטית על המשק ע"י חברות הדירוג הבינלאומיות וע"י בנקי ההשקעות, כאשר החודש הצטרפו סיטי בנק ובנק ישראל שפרסם את דו"ח היציבות הפיננסית לסיכום המחצית הראשונה של שנת 2023, ובו העלה את רמת סיכון המאקרו כלכלית של המשק מרמה בינונית-נמוכה לרמה בינונית-גבוהה.

במקביל, בהשפעת אי הוודאות סביב הרפורמה המשפטית והסטת השקעות לחו"ל, נמשכה התחזקות הדולר מול השקל שתרמה להתייקרות היבוא והיוותה רוח גבית לאינפלציה במשק. שער הדולר התחזק בכ-1% ביחס לשקל באוגוסט והגיע לשער של כ-3.81 שקל - הגבוה ביותר זה יותר משלוש שנים.

גורם נוסף שהעיב על המסחר בת"א בחודש האחרון היה המשך ירידה בהכנסות המדינה ממיסים המעידה על האטה בפעילות במשק: מנתוני האוצר עולה כי בסיכום 12 החודשים המסתיימים ביולי 2023 נרשם גירעון ממשלתי בסך כ-18.3 מיליארד שקל המהווה כ-1.0% מהתוצר, זאת לעומת עודף תקציבי בשיעור של כ-0.6% מהתוצר בכל שנת 2022.  

בעקבות התחזקות הדולר: מדד תל בונד דולר הגיע לשיא כל הזמנים 

איגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד, בראשם מדדי תל בונד תשואות ותל בונד צמודות A עלו החודש בכ- 0.75% בממוצע. איגרות החוב השקליות בריבית משתנה - קונצרניות וממשלתיות - עלו בכ- 0.4% בממוצע.

מדד איגרות החוב הקונצרניות תל בונד דולר עלה החודש בכ- 3.5% והגיע לשיא כל הזמנים, בהשפעת התחזקות הדולר ביחס לשקל, והוא ממשיך להוביל בעלייה של כ-13.3% מתחילת השנה.

מנגד, מדדי איגרות החוב הממשלתיות לטווח של 10+ שנים - צמודות המדד והשקליות ירדו החודש בכ- 2.2% ובכ- 0.6% , בהתאמה.

התשואה לפדיון של אג"ח ממשלתי שקלי ל-10 שנים עלתה והגיעה לכ- 3.9% בסוף אוגוסט 2023, לעומת תשואה של כ-3.8% בסוף החודש הקודם. זאת במקביל לעליית התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לכ-4.1% לקראת סוף אוגוסט, לעומת כ-4.0% בסוף החודש הקודם.

לעליית תשואות האג"ח הממשלתי בארה"ב ובארץ תרמה הודעת הממשל האמריקני לפיה תגדל משמעותית תוכנית גיוס החוב של הממשל בעקבות עליית הגירעון הפדרלי, ודברי יו"ר הפד לפיהם תימשך העלאת הריבית עד לריסון האינפלציה.