קרפור תעזוב את אלקטרה צריכה ותעבור לידי אלקו

עם פרסום התוצאות הכספיות למחצית הראשונה של השנה, אלקטרה מוצרי צריכה מודיעה כי הסיכוי שתממש אופציה שניתנה לה לרכישת יתרת המניות של יינות ביתן (49%) ברשת קרפור ירד • שווי המניות עומד על כמיליארד שקלים

סניף ההיפר של קרפור ברעננה / צילום: לנס הפקות
סניף ההיפר של קרפור ברעננה / צילום: לנס הפקות

יום לאחר השלמת הפיצול של בית הזיקוק באשדוד של חברת פז, והפיכתו לחברה בורסאית עצמאית שנסחרת במקביל לפז עצמה (עם רשת תחנות הדלק), מסתמן כי מהלך קווי דמיון דומים יצא לדרך בקבוצת אלקו שבשליטת האחים דניאל ומיכאל זלקינד.

מדוע צנחה מניית בית הזיקוק באשדוד ביומה הראשון בבורסה, ומי המרוויח מפיצולה מפז 
הקשר הצרפתי: השקת קרפור העבירה את אלקטרה מוצרי צריכה להפסד 

הסיכויים למימוש האופציה פחתו

אלקטרה מוצרי צריכה, המחזיקה יחד עם הפניקס, בשליטה (51%) בחברת גלובל ריטייל, לשעבר רשת יינות ביתן, שאת סניפיה היא מסבה לסניפי רשת קרפור הצרפתית, מודיעה היום עם פרסום התוצאות הכספיות למחצית הראשונה של השנה כי הסיכוי שתממש אופציה שניתנה לה לרכישת יתרת המניות (49%) ברשת מידי משפחת ביתן לפי שווי של מיליארד שקל - ירד.

המהלך שאותו בוחנת אלקטרה צריכה כולל רישום למסחר או הנפקה של גלובל ריטייל, כלומר רשת קרפור בארץ בבורסה בתל אביב. בסיום אותו מהלך מי שתחזיק בשליטה (עם הפניקס) בקרפור ישראל היא אלקו, ולא אלקטרה מוצרי צריכה, זאת בשל הוראות חוק הריכוזיות.

ההנפקה ככל שתעשה, תהיה בצעד שבו תימכר פעילות קרפור ישראל לחברת האחזקות של הקבוצה כולה - אלקו. כך גם השליטה בקרפור נשארת בקבוצה, אבל היא "עוזבת" את אלקטרה צריכה והופכת להיות חברת אחות ציבורית. המכירה של קרפור ישראל, תוביל את אלקטרה מוצרי צריכה עצמה לרשום רווח.

אלקטרה מוצרי צריכה, בניהולו של צביקה שווימר, רכשה כאמור 35% מיינות ביתן, כאשר חברת הביטוח הפניקס קנתה את ההפרש לשיעור ההחזקה המשותף (51%). העסקה נעשתה לפי שווי של 350 מיליון שקל. האופציה לרכישת יתרת המניות מידי משפחת ביתן אמורה להסתיים בסוף ספטמבר הזה, קרי בעוד חודש. אין אפשרות להאריך את האופציה, ומכיוון שהסבת הרשת בעיצומה והיא עדיין מפסידה (כמגזר פעילות המזון באלקטרה מוצרי צריכה), ולאור העובדה שהריבית זינקה מאז ומשנה את תמחור העסקים, באלקטרה צריכה "הצטננו" מהאפשרות למימוש האופציה.

במחצית הראשונה של השנה הוסבו קרוב ל-50 סניפי רשת יינות ביתן למותג קרפור, כאשר מאז תום המחצית ועד היום נמשכה פעילות ההסבה וכיום מדובר כבר ב-70 סניפי קרפור. המכירות למ"ר בסניפי קרפור עלו ב-60% ביחס לתקופה המקבילה והסתכמו ב-40 אלף שקל במחצית הראשונה. בנוסף הושק מועדון צרכנות עם חברת כאל שיש בו כבר 10 אלף כרטיסים, ובאלקטרה צריכה מתכננים להנפיק עוד 60 אלף כרטיסים עד לסוף השנה. ההערכה בקבוצה היא שחציון השני, מגזר המזון של אלקטרה צריכה שרשם הפסדים במחצית הראשונה, יצליח לעבור לרווח.