מדוע צנחה מניית בית הזיקוק באשדוד ביומה הראשון בבורסה, ומי המרוויח מפיצולה מפז

מניית בית הזיקוק באשדוד צנחה בכ־30% ביום המסחר הראשון על רקע תמחור יתר והעדפות המשקיעים • הפיצול פותח את הדרך בפני זוהר לוי מסאמיט להשתלט על פז

בית הזיקוק באשדוד / צילום: רפי קוץ
בית הזיקוק באשדוד / צילום: רפי קוץ

מניית בית הזיקוק של פז באשדוד (פז"א) צללה בשיעור חד של כ-30% ביום המסחר הראשון שלה בבורסה (רביעי) משקפת לחברה שווי של 1.42 מיליארד שקל - מול שווי של קצת מעל ל-2 מיליארד שקל שבו נרשמה למסחר. פיצול בית הזיקוק באשדוד הושלם השבוע. במסגרתו, חולקו 85% מניות פז"א לבעלי המניות הקיימים בפז כדיבידנד בעין, בד בבד עם השקעה של 156 מיליון שקל שביצעה בחברה ענקית התשתיות שפיר, המחזיקה כעת ב-10% ממניות פז"א. ביתרת מניות פז"א (כ-5%) נותרה להחזיק החברה האם לשעבר, פז.

הכישלון של סופר פארם וקוקה קולה: קוויק הגיעה לסוף דרכה העצמאית 
השווי של אגד הועלה, דמי הניהול לבעלי השליטה זינקו ודיבידנד ענק בדרך לכיסם 

 

עם סיום הפיצול, הפכו פז ופז"א לשתי חברות נפרדות, ללא בעל שליטה, ועם גלריה של גופים מוסדיים המחזיקים במניותיהן. פיצול פז"א, מעריכים בשוק, מגדיל את הסיכויים למהלך השתלטות על פז, כשבעל הסיכויים הגדולים לכך הוא איש העסקים זוהר לוי, בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט שמחזיקה כיום קרוב ל-10% ממניות פז, בעלת המניות הגדולה בחברה. עד היום נדרשה סאמיט לקבל את אישור המדינה להגדלת החזקותיה בשל שליטתה של פז בבית הזיקוק באשדוד. כעת הוסר מכשול זה. בשוק מעריכים כי גורמים נוספים עשויים לחבור לסאמיט או לנסות ולרכוש את השליטה בפז בעצמם.

קבוצת פז, ביום שלאחר פיצול בית הזיקוק ממנה, כוללת את פעילות רשת תחנות הדלק (266 מתחמי תדלוק לרבות 36 שכוללים שירותי טעינה חשמלית לרכבים חשמליים). בנוסף מחזיקה הקבוצה ב־306 סניפים של קמעונות מזון - בתחנות הדלק (רשת ילו) לצד חנויות רשתות הסופרמרקטים פרשמרקט, סופר יודה ופעילויות נדל"ן נוספות.

שווי גבוה מזה של פז ערב הפיצול

מניית פז, שממנה פוצל כאמור בית הזיקוק, זינקה ב־18% ביום חמישי שעבר על רקע חלוקת החזקותיה בפז"א, ומאז המשיכה לשמור על מחיר זה. שווי השוק הנוכחי של פז עומד בבורסה על 3.3 מיליארד שקל, כך שביחד עם שוויו בשוק של בית הזיקוק באשדוד, מדובר בשווי מצרפי של 4.7 מיליארד שקל - גבוה בכ־200 מיליון שקל משווי של 4.5 מיליארד שקל לפז ערב הפיצול.

לפי ההערכות בשוק, המשקיעים בשתי המניות ביצעו התאמה לשווי ההוגן לדעתם של מניות פז ופז"א, מה שהוביל לירידה החדה ביום המסחר הראשון במניית בית הזיקוק. הסיבות לכך הן בין היתר המחיר שלפיו נכנסה שפיר להשקעה בפז"א, שהיה נמוך משמעותית מזה שבו החלה המניה להיסחר בבורסה, וכן העדפת המשקיעים את העולם הקמעונאי שבו נותרה פז לפעול על פני פעילות הזיקוק המסורתית, המזוהה כפעילות לא ירוקה, מזהמת וסובלת מתנודתיות.

לאחר הפיצול הפכה שפיר לבעלת המניות הגדולה בפז"א (כאמור 10%). יתר בעלי המניות הגדולים הם הגופים המחזיקים במניות פז, שקיבלו כאמור את מניות פז"א כדיבידנד בעין. בעלת המניות השנייה בגודלה היא סאמיט של זוהר לוי המחזיקה ב־8.2% ממניות פז"א ואחריה בית ההשקעות מור וחברות הביטוח הפניקס, הראל, כלל ביטוח, מגדל ומנורה.

שטחי נדל"ן נרחבים שיושכרו לשפיר

בית הזיקוק באשדוד הוא בעל יכולת זיקוק של 107 אלף חביות ביום, כ־39 מיליון חביות בשנה. מדובר בכמחצית מהתפוקה של בית הזיקוק במפרץ חיפה, הנסחר בבורסה באמצעות חברת בזן (197 אלף חביות ביום). עיקר התוצרים של בית הזיקוק באשדוד הם סולר ודלק סילוני (דס"ל) למטוסים, בעוד שלבזן יש מגוון רחב הרבה יותר של תזקיקים ומוצרים פטרוכימיים.

מרווח הזיקוק הוא הקריטריון המרכזי שלפיו נמדדת הפעילות העסקית של בית הזיקוק. המרווח הוא למעשה ההפרש, בדולרים לכל חבית, בין מחיר הנפט הגולמי שרוכש בית הזיקוק למחירי התוצרים המזוקקים שלו. מרווח הזיקוק של בזן עומד בתום המחצית הראשונה על 15.5 דולר לחבית, עלייה נאה למול מרווח של 13.3 דולר לחבית בסוף המחצית המקבילה ב־2022.

לפי התשקיף שפרסמה פז"א זינק מרווח הזיקוק שלה דרמטית ל־17.1 דולר בתום הרבעון הראשון השנה, פי 2 למול מרווח של 8.6 דולרים בתום התקופה המקבילה אשתקד. ההסבר לזינוק לפי החברה הוא השפעות העימות הצבאי בין אוקראינה לרוסיה, לצד שינויים בכמות המכירות, ונגזרי מטבע במהלך התקופה.

לפז"א יש גם יכולת אחסון של עד 900 אלף טון ומתקן ניפוק של תוצריו שהוא הגדול במדינה. בבית הזיקוק פועלות שתי תחנות כוח וכמו כן יש בידי פז"א שטחי נדל"ן שאינם בשימושה השוטף, בהיקף של 1,100 דונם, המהווים חלק ניכר משווי החברה. הללו יושכרו כעת לבעלת המניות הגדולה בחברה (שפיר) תמורת 5 מיליון שקל בשנה.