הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות ההייטק הובילו את הבורסה לעליות בנעילה; קמטק קפצה ב-5.2% לשיא חדש

מדד ת"א 35 רשם עלייה מזערית, מדד ת"א 90 טיפס בכ-0.6% ומדד ת"א טק עילית רשם עלייה של 1.4% • נופר עלתה ב-6% אחרי הדוחות שפרסמה הבוקר וזפירוס קפצה ב-10% לאחר הדוחות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

מניות ההייטק הובילו את הבורסה לעליות בנעילה. מדד ת"א 35 רשם עלייה מזערית, מדד ת"א 90 טיפס בכ-0.6% ומדד ת"א טק עילית רשם עלייה של 1.4%. מחזור המסחר הסתכם בכ-3 מיליארד שקל.

בסיכום שבועי, מדד ת"א-35 עלה ב-0.4%, ואילו מדד ת"א-90 ירד בכ-0.8%. מדדי ת"א-תעשייה ות"א-דואליות בלטו השבוע בעלייה של כ-2.2% כל אחד, ומנגד מדד ת"א-קלינטק בלט בירידה של כ-3.4%.

קמטק  קפצה ב-5.2% לשיא חדש, נופר אנרג'י  עלתה ב-6% אחרי הדוחות שפרסמה הבוקר וזפירוס קפצה ב-10% לאחר הדוחות.

עוד בלטו בעליות לייבפרסון , ג'נריישן קפיטל , גילת, ארגו פרופרטיז , טאואר , מטריקס , אלארום, פלרם, פורסייט  וג'נסל.

מנגד, בצד האדום בלטו בין השאר וילי פוד , קשרי תעופה י, פז בית זיקוק, אאורה , אקרו  ופוקס.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו עליות של עד 0.2%. בשוק הממשלתי נרשמה מגמה מעורבת.

16:00

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.1%. מחזור המסחר מסתכם בכ-955 מיליון שקל.

חברת בול מסחר  דיווחה היום על הפסד של 45 מיליון שקל ברבעון השני. לדוחות החברה הוצמדה הערת עסק חי.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

14:38

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שמטפס בכ-0.9%.

מניית פורסייט  נסחרת בעליות שערים חדות לאחר שהחברה, המתמחה בתחום מערכות ראייה ממוחשבות לרכב, הודיעה היום כי חברת הבת שלה, איי-נט מובייל בע"מ, חתמה על הסכם לפרויקט הוכחת היתכנות (POC) בתשלום עם חברת SoftBank Corp - מפעילת טלקומוניקציה ו-IT מיפן. פרויקט ה-POC הוא חלק מתוכנית עבודה רב-שלבית אשר עשויה להוביל לפריסה מסחרית של הפתרונות של איי-נט בשוק היפני באמצעות השותפים העסקיים הרבים של SoftBank, שכוללים יצרני רכב, אפליקציות צד שלישי, רשויות מקומיות וחברות ביטוח.

גם מניית זפירוס  נסחרת בעליות חדות בהמשך לדוחות הרבעוניים שפרסמה הבוקר:  הרווח הנקי לבעלי המניות בחברה עלה ברבעון השני לכ-229.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-158 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. החברה מסבירה כי השינוי נובע בעיקר מרווח שנרשם ממכשירים פיננסים בשווי הוגן בהם התקשרה החברה לביצוע הגנה כלכלית על השינויים במחירי החשמל.

ה- EBITDA של החברה במחצית הראשונה של 2023 עלה בכ-48.9% לכ-79.6 מיליון שקל, לעומת כ-53.4 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. ה-FFO במחצית הראשונה עלה בכ-47.5% לכ-54.2 מיליון שקל, לעומת כ-36.7 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

12:53

המדדים המרכזיים בת"א נסחרים בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 מאבד מערכו כ-0.4%.

בולטות לחיוב מניות זפירוס , ג'נריישן קפיטל , גילת  ואורמד פארמ .

מנגד, בולטות לשלילה אלקטרה נדלן , אלקטרה צריכה , קרסו נדלן  ואקויטל .

אלוט , ספקית של פתרונות לניתוח רשתות תקשורת ופתרונות של אבטחה כשירות (SECaaS), פרסמה היום את דוחות הרבעון השני, שהחברה כבר פרסמה לקראתם אזהרת רווח. במקביל, היא עדכנה כצפוי כלפי מטה את התחזית השנתית שלה. אלוט צופה כעת הכנסות של 110-95 מיליון דולר ב-2023, מהן 11 מיליון דולר מתחום ה-SECaaS, וזאת לעומת התחזית הקודמת ל-120-110 מיליון דולר (מהן 13-11 מיליון דולר מה-SECaaS). בכך תסתיים השנה עם ירידה של 10.4%-22.6% בהכנסות לעומת 2022, שהייתה גם היא שנה של ירידה בהכנסות. 

אלקטרה נדלן  הציגה בדוחותיה הכספיים הפסד של כ-14.1 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-58.8 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2022. בסיכום המחצית הראשונה של 2023 החברה הציגה הפסד של כ-8.3 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-138 מיליון דולר במחצית המקבילה אשתקד.

החברה מסבירה כי ההפסד בתקופה נובע בעיקר מעליית שיעור ההיוון של נכסי הקרנות ושותפויות ההשקעה בדיור להשכרה אשר גרמה לירידת ערך ולקיטון בתוצאות שנבעו מהתאמת ערך הנכסים ולהכנסות מדמי ההצלחה (Promote). מנגד, רשמה החברה עליית ערך, נטו משערוך חטיבות הקרקע (לרבות שטחי מסחר מניבים) במיאמי בסך של כ- 17 מיליון דולר.

בשוק המט"ח, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.8 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול המטבע המקומי ועומד על כ-4.13 שקלים.

10:55

ירידות קלות בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.3% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט-גז מוביל את המגמה השלילית ויורד בכ-0.8%. מנגד, ת"א ביומד עולה בכ-1.1%.

עונת הדוחות: ליברה  מציגה בדוחותיה הכספיים לרבעון הפסד כולל לפני שהסתכם בכ-841 אלף ש"ח לעומת רווח כולל לאחר מס של כ-31 אלף ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. בחברה מסבירים כי המעבר מרווח להפסד הושפע מגידול בהיקפי הפעילות של החברה וגידול בפרמיה הממוצעת, אשר הוביל לגידול בהכנסות החברה, זאת לצד המשך התייעלות תפעולית בהוצאות החברה וכן כתוצאה מרווחי השקעות בתיק הנוסטרו של החברה. 

במקביל, החברה מדווחת כי קיימת ירידה ברווחיות החיתומית בענפי הרכב. הירידה ברווחיות החיתומית ברכב רכוש מוסברת, בין היתר, בשל גידול בשכיחות ועלות הגניבות בענף זה. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר סביב רמות הבסיס.

10:04

פתיחה מעורבת בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

בולטות לחיוב מניות לייבפרסון , נובה , מליסרון  וקמטק .

מנגד, בולטות לשלילה מניות מגה אור , אלקטרה צריכה , אנרג'יאן  ואורמת טכנו .

09:28

עונת הדוחות: פעילות יינות ביתן לשעבר, שמשמשת להפעלת רשת קרפור הצרפתית, רשמה הפסד של 138 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023, והפסד של 63 מיליון שקל ברבעון השני. ההפסדים הללו העבירו את אלקטרה מוצרי צריכה  (המחזיקה רק ב-35% מיינות ביתן לשעבר), שבשליטת אלקו של האחים זלקינד, לרשום הפסד של 31.9 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, עיקרו הפסד של 21.3 מיליון שקל נרשם ברבעון השני.

08:28

בשוק המט"ח, הבוקר הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.78 שקלים. האירו מתחזק קלות מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.13 שקלים.

07:51

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ד'), המסחר בבורסה בתל אביב התנהל  במגמה חיובית, כשמדד ת"א-35 עלה בכ-0.5% ומדד ת"א-90 הוסיף 0.6%.

בסיכום חודש אוגוסט רשמו המדדים המרכזיים ת"א-35 ות"א-90 ירידות של 1.5%-2%, אולם אלו שיעורים מתונים ביחס לירידות של כ-2%-3% בבורסות המובילות בארה"ב ובאירופה, וירידה של כ-5% בסין.

מדוע צנחה מניית בית הזיקוק באשדוד ביומה הראשון בבורסה, ומי המרוויח מפיצולה מפז 

ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים בחודש החולף, ובראשם ת"א-קלינטק ומניב חו"ל שירדו בכ-13% ובכ-7% בהתאמה. מנגד, בלטו בעליות שערים החודש מדד ת"א-ביומד שעלה בכ־3% ומדד ת"א נפט וגז שעלה החודש בכ-1.5% והוא ממשיך להוביל בעלייה של כ-34% מתחילת השנה.זאת בהשפעת המשך עלייה בביקוש ליבוא של גז טבעי מישראל, כשלאחרונה אישרה הממשלה את הגדלת היצוא ממאגר תמר.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה חיובית: מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.5%, ה-S&P 500 הוסיף כ-0.4% לערכו והדאו ג'ונס עלה בכ-0.1%. 

אנבידיה וטסלה ממשיכות לשבור שיאים: מי מהן השיגה תשואה גבוהה יותר לאורך זמן? 

חברת  HP   ריכזה עניין לאחר שמנייתה צללה בחדות לאחר שפרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקלי של השנה, בהן פספסה את התחזיות המוקדמות בשורת ההכנסות, שהסתכמו בכ-13.2 מיליארד דולרים. הרווח למניה הסתכם בכ-86 סנט, בהתאם לצפי המוקדם. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. נאייקס בולטת עם פער חיובי של כ-3.3% ומנגד אורמת טכנו עם פער שלילי של 1%. 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת: מדד הניקיי עולה בכ-0.8%, ההנג סנג יורד בכ-0.3%, בורסת שנחאי מאבדת מערכה כ-0.3% ומדד הקוספי יורד בכ-0.4%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, האיגרות הממשלתיות ל-10 שנים נסחרו ביום רביעי סביב תשואה של 3.85%, ירידה של 0.2%. גם בתשואות האג"ח לטווחים קצרים יותר נרשמו ירידות, של כ-1% בממוצע.

באג"ח הממשלתיות בארה"ב הבוקר נרשמת מגמה מעורבת. התשואה על האג"ח ל-10 יורדת קלות ונסחרת סביב 4.11%. האג"ח לשנתיים עולה מעט ונסחרת סביב 4.88%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נותר ברמה גבוהה למול השקל, סביב שער של 3.8 שקלים. החששות בשוק לפיחות נוסף בשקל לא פחתו, על רקע ההתפתחויות בסוגיית הרפורמה המשפטית. גם האירו מתחזק ב-0.5% לשער של 4.13 שקלים.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בעליות שערים קלות. מחירה של חבית נפט גולמי עומד על 81.64 דולר. מחיר הנפט מסוג ברנט נסחר סביב 85.3 דולר לחבית. ברקע, החשש בארה"ב מפני הגעת הוריקן "אידליה" (Idalia) לחופי פלורידה, ופגיעה במאגרי הנפט באזור, מה שעלול להוביל לזינוק במחירי הסחורה.

מחיר הזהב נסחר הבוקר ביציבות, אולם בעקבות היחלשות הדולר בעולם הגיעה המתכת לשיא של שלושה שבועות, ברמה של 1,972 דולר לאונקיה.

4. מאקרו

אמש (ד') , סקר ה-ADP על מצב שוק התעסוקה בסקטור הפרטי בארה"ב הצביע על תוספת של 177 אלף משרות באוגוסט, לעומת צפי לתוספת של 195 אלף משרות, וסימן את הנתון הנמוך ביותר מאז מרץ 2021.

הבוקר ביפן פורסמו נתוני הייצור התעשייתי לחודש יולי. על פי הנתונים, הייצור התעשייתי במדינה ירד בכ-2% בקצב חודשי. התחזיות המוקדמות ציפו לירידה מתונה יותר בנתונים (1.4%-).

במקביל, בסין פורסם מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור שעלה בחודש אוגוסט ל-49.7 נקודות (צפי 49.4 נקודות).

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני המכירות הקמעונאיות יחד עם שיעור האבטלה בגרמניה, מדד המחירים לצרכן ונתוני התמ"ג בצרפת, מדד המחירים לצרכן בגוש האירו, ונתוני ההוצאה לצריכה הפרטית (מדד ה-PCE) בארה"ב.

ביום שני הקרוב תתפרסם בישראל החלטת הריבית. לאחר שבהחלטה האחרונה ביולי הותירה הוועדה המוניטרית בבנק ישראל את הריבית במשק על כנה, ברמה של 4.75%, הצפי בשוק הוא כי גם הפעם לא תתרחש העלאת ריבית נוספת.

הכלכלנים מעריכים: זה מה שיעשה בנק ישראל בשבוע הבא 

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי בית השקעות, מעריך שגם בהחלטה הקרובה צפוי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שלא להעלות את הריבית. "אני מעריך שהתמתנות האינפלציה בחודשים האחרונים תוביל להותרת הריבית ללא שינוי בהחלטה הקרובה" כתב. "סביר שהוועדה המוניטרית תשאיר פתח להעלאות בהמשך, על רקע הפיחות בשקל ושוק העבודה ההדוק".

5. תחזית

בחברת המחקר BDO מתייחסים למדד המחירים לצרכן ולהשפעתו על שוק המט"ח. לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי בחברה, במדד אוגוסט שיתפרסם עוד כשבועיים, "אנחנו נראה עלייה באינפלציה לכיוון של 4% בראייה שנתית, לאחר שביולי עמד מדד המחירים על 3.3%".

את העלייה הצפויה מייחס הרצוג בין היתר להיחלשות השקל בתקופה האחרונה וכן לעלייה העולמית במחירי הנפט. לכך נוספת הדאגה מהחלטת הממשלה על המשך סבסוד הדלק, וכתוצאה מכך הגדלת הגירעון הממשלתי.