הכלכלנים מעריכים: זה מה שיעשה היום בנק ישראל

היום אחר-הצהריים יודיע בנק ישראל על החלטת הריבית שלו לחודש הנוכחי • בהחלטתו האחרונה הודיע הבנק המרכזי כי לא יעלה את הריבית במשק והשאיר אותה על 4.75% • ההערכה בשוק היא שגם הפעם הבנק לא יעלה את הריבית וישמור אותה ברמתה הנוכחית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

השווקים דרוכים לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל היום (ב') אחר-הצהריים. בהחלטתו האחרונה, הודיע הבנק המרכזי כי לא יעלה את הריבית במשק והשאיר אותה על 4.75%. ההערכה בשוק היא שגם הפעם הבנק לא יעלה את הריבית וישמור אותה ברמתה הנוכחית.

"ציון נכשל": אחד הכלכלנים החשובים בעולם נגד הפד
חברות הביטוח יצאו למסע קניות. האם הגיע הזמן לעצור אותן?
עוד סימן להאטה במשק: הישראלים מוציאים פחות באשראי

לדברי אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי בפסגות בית השקעות, "למרות היחלשות השקל, עדיין לא מדובר ברמה חזקה מספיק שתחייב את בנק ישראל להעלות את הריבית פעם נוספת". גם רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב־IBI בית השקעות, סבור שהבנק המרכזי לא יעלה את הריבית, אך מדגיש כי "ההחלטה הקרובה תשאיר פתח להעלאה נוספת בהתאם להתפתחויות בשוק המט"ח".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסים בבנק הפועלים נותן צפי לעתיד באשר להחלטה הבאה של הוועדה המוניטרית בחודש אוקטובר: "בנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי בהחלטה היום. אך השוק מעריך בסבירות של 30% שבהחלטה הבאה אחריה תהיה העלאה נוספת". לדבריו, התחלת ירידות הריבית תתרחש רק באפריל שנת 2024.

"רק פיחות השקל יכול לגרום לבנק ישראל להעלות את הריבית"

גם אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב, מעריך כי הריבית תישאר ללא שינוי ומונה מספר סיבות: ראשית, ״קצב האינפלציה על פי 3 ו-6 המדדים האחרונים ללא העונתיות, כפי שבנק ישראל נוהג לבחון לאחרונה, ירד מתחת ל-3%. אחרי המדד הקרוב הוא צפוי לעלות שוב מעל 3%, אך זה לא אמור לשנות את מגמת התמתנות האינפלציה במשק״.

בנוסף, כותב זבז'נסקי כי ״נתוני הצמיחה היו יחסית חלשים, במיוחד הצריכה הפרטית״ וכי ״שוק העבודה עדיין די הדוק. האבטלה נמוכה. קצב עליית השכר הממוצע עלה לאחרונה, אך קצב הגידול של סך השכר במשק ירד בגלל הירידה בגידול במשרות. אולם, סימני היחלשות מופיעים גם בשוק העבודה. ניכרת ירידה במשרות הפתוחות ועלייה במספר דורשי עבודה בלשכת התעסוקה״.

מה כן יכול דחוף להעלאת הריבית? להערכתו, הדבר היחידי הוא הפיחות בשקל, אבל זה לא יקרה הפעם למרות שער הדולר הגבוה (3.8 שקלים): "רק פיחות השקל יכול לגרום לבנק ישראל להעלות את הריבית. מאז ההחלטה הקודמת שלו, נחלש השקל ב-2.8% מול הדולר וב-1.5% מול סל המטבעות. אנו מעריכים שברמות הנוכחיות של השקל בנק ישראל לא ינקוט בפעולה כלשהי, אך אם הפיחות יימשך הוא יצטרך לפעול".

הוא מוסיף כי "הסיבות לפיחות השקל לא קשורות לפערי הריביות. אולם, אם בנק ישראל יבחר להעלות את הריבית הפגיעה בצמיחה בכלכלה עלולה להחמיר במהירות ודווקא להאיץ את הפיחות. לכן, להערכתנו, בהיעדר שינוי בכיוון האינפלציה, בנק ישראל יעדיף לפעול נגד המשך פיחות השקל באמצעות התערבות בצורה כלשהי בשוק המט"ח".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הדגיש בשיחותיו האחרונות כי הריבית הנוכחית נמצאת ברמה מרסנת מספיק עבור המשק. עם זאת, הוא הדגיש שהבנק מחויב להורדת האינפלציה ליעד הבנק (טווח של 1%־3%). "בהחלט ייתכן שנצטרך להעלות את הריבית בהמשך, ככל שלא נראה את סביבת האינפלציה מתמתנת בקצב המתאים", אמר הנגיד.

המט"ח, האבטלה והסכמים השכר: מה משפיע על החלטת הנגיד

במכלול השיקולים של בנק ישראל עומדים מספר גורמים. ראשית, שער המט"ח. הנגיד ציין מספר פעמים כי "ככל שהיחלשות השקל תימשך, הדבר עלול להעיב על חזרת האינפלציה ליעדה, ולכן ייתכן שתידרש מדיניות מוניטרית מרסנת עוד יותר". לאחרונה, הפיחות בשקל גבר והגיע לרף של 3.8 שקל, והתמקם ברמה הגבוהה הזאת. מתחילת חודש אוגוסט פחת השקל בכמעט 4%.

גורם חשוב נוסף הנלקח בחשבון בהחלטת בנק ישראל הינו שוק התעסוקה. השוק בישראל נמצא ברמה הדוקה מאוד. שיעור האבטלה האחרון שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמד כי האבטלה עומדת על 3.4% בלבד, כלומר שוק העבודה נמצא בתעסוקה מלאה.

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון מסר בסקירתו כי "נתוני התעסוקה ממשיכים להיות חיוביים". הוא מדגיש כי הסתכלות על פילוח הגילים העיקריים "מצביעה על שוק עבודה עדיין הדוק עם קליטה מהירה של עובדים חדשים".

אולם, לא מדובר בחדשות טובות עבור המאבק באינפלציה, שכן שוק עבודה הדוק עלול לגרום לתדלוק האינפלציה בעקבות לחצי שכר, ולכאב ראש נוסף לבנק ישראל.