על מה דיברו בכנס השנתי של ויקיפדיה העולמית

הנציגים הישראלים בכנס העולמי של ויקפדיה היו יו"ר ויקימדיה ישראל איציק אדרי והמנכ"לית מיכל ונדר שוורץ • וגם: ההשפעה של המהפכה המשפטית על התרומות לעמותות ישראליות  • אירועים ומינויים

בכירי ויקיפדיה בכנס הבינלאומי עם מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס (השמאלי ביותר בין האוחזים בדגל) / צילום: באדיבות ויקימדיה ישראל
בכירי ויקיפדיה בכנס הבינלאומי עם מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס (השמאלי ביותר בין האוחזים בדגל) / צילום: באדיבות ויקימדיה ישראל

הכנס ה-18 של ויקימניה - המפגש השנתי של אנשי ויקיפדיה ברחבי העולם - התקיים לאחרונה בסינגפור בהשתתפות כ-2,100 חובבי ערכים. הנציגים הישראלים בכנס היו יו"ר ויקימדיה ישראל איציק אדרי והמנכ"לית מיכל ונדר שוורץ, לצד קבוצה של אנשי ויקיפדיה ישראל, המציינת 20 שנה לפעילותה - וכולם הצטלמו עם מייסד ויקיפדיה ג'ימי ויילס.

הנושאים העיקריים שעלו על השולחן היו השימוש בבינה מלאכותית יוצרת, קידום שוויון מגדרי בפרויקטים של ויקימדיה, שימור המורשת התרבותית ועוד. סלינה דקלמן, מנהלת הפיתוח הראשית של קרן ויקימדיה, שיתפה כי כלי AI מסייעים למתנדבים לזהות השחתות והעתקות תוכן.

עם זאת, בפאנל המורחב שעסק בנושא העלו המשתתפים את החשש מבדיות וחוסר אמינות של הכלים הללו, לצד הצורך במחויבות של מפתחיהם לחשוף את המקורות למידע המוצג, כפי שוויקיפדיה מתחייבת לעשות בכל מידע שהיא מפרסמת.

במקביל נערכה ועידת WikiWomen הראשונה, שעסקה בקידום שוויון מגדרי. זאת לאור העובדה שכיום 67% מהקוראים של ויקיפדיה בעולם הם גברים, 80% מהערכים נכתבים על ידי גברים ו-80% מהביוגרפיות באתר הן על גברים. בכדי לסייע לצמצום הפעם המגדרי בשפה העברית, ויקימדיה ישראל מקיימת קורסי עריכה לנשים, וקורס עריכה לגמלאיות ייפתח באוקטובר הקרוב.

הצפי לעמותות: ירידה בתרומות

לרפורמה המשפטית תהיה השפעה על התרומות של קרנות מחו"ל ושל אנשי עסקים מישראל לעמותות, כך שהיקף הגיוס שלהן השנה יהיה נמוך ב־7%-10% מהצפוי - כך עולה מבדיקה שערכה חברת אטלס, אשר פיתחה פלטפורמת מאגר מידע פילנתרופי.

בחברה מציינים כי לפני כשנתיים, בתקופת הקורונה, לא נרשמה כמעט ירידה בגיוס לעמותות, אך היה שינוי במגמה לעבר עלייה בתרומות למוסדות רפואיים, בתי חולים ועמותות שטיפלו בחולי קורונה.

בישראל פעולות כ־37 אלף עמותות רשומות, אך רק לכ־9,000 מתוכן יש אישור המאפשר לתורמים לקבל זיכוי מס על תרומתם. לפי שלומי תורג'מן, מנכ"ל אטלס, ב־2022 עמד סך התרומות על 20 מיליארד שקל - 60% מתורמים ישראלים, וכ־40% מארגונים וקרנות מחו"ל.

הארגונים המובילים בגיוס תרומות היו קופת העיר (172 מיליון שקל), בית החולים שיבא (140 מיליון שקל), בית החולים שערי צדק (119 מיליון שקל), ועד הרבנים (100 מיליון שקל) והאגודה למען החייל (104 מיליון שקל).

חדשות טובות

רשת הצעצועים טויס אר אס תרמה מאות צעצועים, קורקינטים, משחקי חברה וציוד בחזרה ללימודים לעמותת אהב"ה, המסייעת לילדים נכים ובני משפחותיהם. הפריטים שנתרמו נארזו על ידי צוות הרשת ומתנדבי העמותה״ה, וניתנו לילדים בנופש השנתי באילת, בו לוקחות חלק כ-600 משפחות.

מימין לשמאל שירלי פאר יגרמן מנכ''לית טויס אר אס דפנה אזרזר מנכ''לית אהבה / צילום: מורג ביטן
 מימין לשמאל שירלי פאר יגרמן מנכ''לית טויס אר אס דפנה אזרזר מנכ''לית אהבה / צילום: מורג ביטן