גוגל רכשה לפני שנה סטארט-אפ ישראלי ב-225 מיליון דולר. זה מה שהיא עשתה איתו

גוגל משיקה יחד עם הסטארט־אפ בריזומטר שלושה כלים טכנולוגיים חדשים לחיזוי ולניטור זיהום אוויר, אשר ישתלבו בפלטפורמת גוגל מפות • החברה הוקמה ב-2014 ובסבב הגיוס האחרון שלה, לפני כשנתיים, גייסה 30 מיליון דולר

בריזומטר Breezometer - שלושת המייסדים של חברת בריזומטר בראשות המנכ''ל רן קורבר / צילום: איל יצהר
בריזומטר Breezometer - שלושת המייסדים של חברת בריזומטר בראשות המנכ''ל רן קורבר / צילום: איל יצהר

בריזומטר, סטארט־אפ ישראלי המפתח טכנולוגיות לחיזוי מפגעים סביבתיים הקשורים באיכות האוויר והבנת השפעתם הבריאותית, נרכש על ידי גוגל בספטמבר אשתקד בסכום של 225 מיליון דולר, כך ע״פ IVC.

הסטארט-אפ הישראלי שניהל מו"מ למכירתו בכ-47% פחות מהשווי שלו
מניות בעשירית המחיר: המהלך המפתיע של דובי פרנסס
המייל והסערה: פייסבוק מחמירה את הדרישות שלה מהעובדים

לאחר הרכישה, נטמעו עובדי הסטארט־אפ במטה של גוגל בחיפה, שם המשיכו בפיתוח טכנולוגיות שמטרתן, בין היתר, לספק לארגונים דאטה לגבי רמות הזיהום, מקורות הזיהום וגם המלצות לפעילות, ולעתים - אי‏־פעילות.

היום (ג') משיקה גוגל את שלושת הכלים שפותחו יחד עם צוות בריזומטר: יכולת מיפוי הפוטנציאל של אנרגיה סולארית בגגות בניינים, אספקת מידע על איכות האוויר וחיזוי האלרגנים הנפוצים ביותר. בהודעה מטעם גוגל נכתב כי ״היום ב-Google Cloud Next, אנחנו מרחיבים את הצעות הקיימות שלנו עם מוצרים חדשים בפלטפורמת המפות של Google. מוצרים אלה מיישמים בינה מלאכותית ולמידת מכונה, יחד עם תמונות אוויר ונתונים סביבתיים, כדי לשתף מידע עדכני על פוטנציאל סולארי, איכות האוויר ורמות האבקה". עוד נכתב כי באמצעות טכנולוגיה זו יוכלו עסקים וארגונים "לבנות כלים הממפים ומצמצמים את ההשפעה הסביבתית".

לפני כשנתיים גייסה בריזומטר 30 מיליון דולר

בריזומטר הוקמה ב-2014 על ידי רן קורבר, אמיל פישר וזיו לאוטמן. ב-2015, אף נבחרה החברה לאחד מעשרת הסטארטאפים המבטיחים של גלובס לאותה השנה. זיו לאוטמן אמר אז לגלובס כי ״בריזומטר הוקמה כדי לשפר את הבריאות שלנו, שנפגעת מחשיפה יתרה לזיהום אוויר". עוד אמר כי "זו המחלה של המאה ה-21. אנחנו מציעים פתרון לכל אחד ואחת, וגם למגזר העסקי - כי באמצעות האפליקציה אפשר לבצע הערכות למקור זיהום מסוים. יש מהפכת אוכל, מהפכת איכות מים, ומה עם האוויר? אנחנו נושמים 12 אלף ליטר אוויר ביום והאוויר מגיע לכל תא בגוף. על פי ה-OECD, יותר מ-7 מיליון איש מתים בעולם מדי שנה בגלל מחלות שקשורות בזיהום אוויר".

טרם רכישתה, גייסה בריזומטר סכום כולל של 42.55 מיליון דולר, כשבין המשקיעים שלה אפשר למצוא קרנות כמו אנטרי קפיטל, אקסס ונצ'רס, פורטיסימו וג'אמפספיד ונצ'רס. בסבב הגיוס האחרון שלה, שנערך ביוני 2021, גייסה החברה 30 מיליון דולר, זאת לפי שווי של 60 מיליון דולר.