שוק ההון | סיקור שוטף

נעילה אדומה בבורסת ת"א; ת"א 90 נפל ב-1.8% ות"א קלינטק צנח ב-6%

ת"א 35 ירד ב-0.6% ות"א נדל"ן נפל ב-2% • נקסטקום זינקה בכ-16% לאחר הדוחות ומניית אלקטריאון צללה ב-44% • בגזרת המט"ח נרשם יום שלישי ברציפות שהשער היציג של הדולר חוצה את רף 3.8 השקלים, ובשוק חוששים שהוא יפגע במלחמה באינפלציה • בוול סטריט ממתינים בדריכות לנתונים משוק העבודה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


17:25

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום בירידות. ת"א 35 ירד ב-0.6%, ת"א 125 איבד 0.9% ות"א 90 נפל ב-1.8%. מדד הבנקים איבד 1.1%, ת"א בנייה ירד בכ-1.7%, ת"א נדל"ן נפל ב-2% ות"א קלינטק צנח ב-6%. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל. 

בעליות בלטו נקסטקום , אלארום , קמטק , פריורטק , ובית שמש . בירידות בלטו אלקטריאון , אפולו פאוור , ארית תעשיות , ישראייר גרופ , ג'י סיטי , מגה אור , פרטנר  ודלק רכב 

16:05

ירידות בבורסת ת"א גם בשעה זו. ת"א 35 יורד בכ-0.9%, ת"א 125 מאבד כ-1.1% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.7%. מדד הבנקים מאבד כ-1%, ת"א בנייה נחלש ב-1.6%, ת"א נדל"ן יורד ב-1.8%.

הדולר ממשיך להתחזק מול השקל וכעת הוא נסחר ברמה של 3.81 שקלים. האירו עומד על רמה של 4.11 שקלים.

מניות נקסטקום  ובית שמש  בולטות בעליות.

בירידות בולטות מניות אלקטריאון , אפולו פאוור , ישראייר גרופ , ארית תעשיות , דלק רכב , מגה אור , ג'י סיטי , אאורה  ומנורה מבטחים 

קליל  דיווחה על ירידה של 25% בהכנסות הרבעון השני ל-90 מיליון שקל. ההכנסות במחצית עמדו על 201 מיליון שקל לעומת 250 מיליון שקל בתקופה המקבילה. "הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מכך שהתקופה המקבילה הייתה חריגה לטובה עם כמויות מכירה גבוהות ביחס לתקופות מקבילות, וכן מירידת מחירי המכירה בהשפעת ירידת מחירי חומרי הגלם", צויין מטעם החברה. גם הרווח הנקי של החברה התכווץ ועמד על 8.3 מיליון שקל במחצית הראשונה לעומת 24.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה. 

חברת איירטאצ' סולאר  חתמה על הסכם שיתוף פעולה ראשון עם ענבר אנרגיה. החברות חתמו על עסקה בהיקף כ-3 מיליון שקל לאספקה ותחזוקה של רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים בשלושה שדות סולאריים בדרום הארץ ובצפונה. איירטאצ' מפתחת פתרונות רובוטיים לשוק האנרגיה הסולארית.

14:55

נמשכת המגמה השלילית בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1.5%. 

בולטות לחיוב מניות זפירוס , קנון , סקופ  ואו פי סי אנרגיה .

גם מניית קמטק בולטת לחיוב לאחר שהחברה דיווחה לפני זמן קצר כי קיבלה הזמנות לכ-45 מערכות מתחילת אוגוסט 2023, וסך הכל הזמנות לכ-100 מערכות מתחילת יולי 2023. המערכות יסופקו במהלך הרבעון הרביעי של 2023 ושנת 2024. בנוסף, החברה מדווחת כי 30% מההזמנות שהתקבלו במהלך חודש אוגוסט הינן עבור רכיבי HBM ו-Chiplet והיתר עבור מגוון יישומים ליותר מעשרה לקוחות שונים. 

בולטות לשלילה מניות אפולו פאוור , ג'י סיטי , אאורה  וחג'ג' .

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים סביב רמות הבסיס. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות נסחרות בעליות שערים של כ-0.1%.

14:06

מגמה שלילית בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.8% ומדד ת"א 90 צולל בכ-1.5%. הירידות במדד ת"א קלינטק מתחזקות ונכון לשעה זו הוא צולל במעל ל-5%.

עונת הדוחות לרבעון השני של השנה מגיעה לישורת האחרונה:

קרן קיסטון , העוסקת בהשקעה בתחום התשתיות ושולטת בחברת "אגד" וב"סאנפלאואר" דיווחה הבוקר כי ברבעון השני הרווח הנקי עמד על כ-93 מיליון ש"ח, ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד אז עמד הרווח על כ-109 מיליון ש"ח. הרווח הנקי זינק לכ- 203.9 מיליון ש"ח בחציון הראשון לשנת 2023, לעומת רווח של כ- 105.2 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. 

חלל תקשורת  דיווחה על עליה של כ-6% ב-EBITDA ביחס לרבעון המקביל אשתקד (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות ובניטרול הוצאה חד פעמית), שהסתכם בכ- 18.3 מיליון דולר, לעומת כ-17.2 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד. צבר ההזמנות הסתכם לסך של כ-221 מיליון דולר ברבעון השני של 2023.

12:47

מתחזקות הירידות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ומדד ת"א 90 מאבד מערכו כ-1.3%. את המגמה השלילית מוביל מדד ת"א קלינטק שצולל בכ-4%.

במסגרת עונת הדוחות, שיכון ובינוי  דיווחה בתוצאותיה הכספיות לרבעון על הפסד תפעולי של כ-255 מיליון ש"ח, לעומת רווח של כ-289 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע בעיקר כתוצאה מירידת ערך נדל"ן להשקעה בפרויקטי דיור להשכרה. ההפסד הנקי של החברה הסתכם ברבעון לכ-329 מיליון ש"ח לעומת רווח של כ-120 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.

בשוק המט"ח, השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.2% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.8 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בשיעור דומה ונסחר סביב 4.11 שקלים.

11:14

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", דיווחה לפני זמן קצר כי רשות התחבורה השבדית החליטה לבחון מחדש את העלויות והתקציב המשוער של המכרז להקמת מערכת כבישים חשמלית, לבטל את המכרז הנוכחי אליו החברה ניגשה, ולהיערך להקמת כביש חשמלי ראשון בשבדיה. בהמשך לדיווח, מניית החברה צוללת בכ-30%.

10:44

ירידות קלות בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ות"א 90 משיל מערכו כ-0.5%.

חברת אנרג'ין  הודיעה לפני זמן קצר על התקשרות עם חברת המזון הקנדית Above Food בהסכם בהיקף של כ-9.2 מיליון דולר בעסקת מזומן ומניות. אנרג'יאן דיווחה כי תהיה זכאית להכנסות מתמלוגים ממסחור מוצריה.

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים נסחרות נסחרות בעליות שערים של כ-0.4%.

10:04

יום המסחר בבורסה בת"א נפתח בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד בכ-0.4% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח יורד בכ-1%.

בולטות לחיוב מניות אנרג'יאן , איסתא , הכשרת הישוב , ונאוויטס פטר יהש .

מנגד, בולטות לשלילה מניות ארגו פרופרטיז , וואן טכנולוגיות , מגדל ביטוח  ופלסאון תעשיות 

קבוצת נקסטקום , העוסקת בתכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות ופתרונות בתחומי התקשורת והאנרגיה המתחדשת, דיווחה הבוקר על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה. הרווחיות הגולמית גדלה והגיעה במגזר תשתיות תקשורת ל-11.4% מסך הכנסות המגזר, בנוסף לגידול ברווחיות הגולמית של מגזר האנרגיה המתחדשת לשיעור של כ-12% ברבעון הנוכחי. הרווח הנקי ברבעון השני של 2023 הסתכם ל-5.3 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 0.7 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022. 

08:12

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.799 שקלים. האירו מתחזק בכ-0.2% מול השקל ונסחר סביב 4.11 שקלים.

07:45

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בבורסה בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש, המדדים המרכזיים בבורסה נסחרו ביציבות. במסחר בלטה מניית חברת הנדל"ן אאורה , שדיווחה על רווח רבעוני שהסתכם בכ-23.9 מיליון שקל - ירידה של כ-27% לעומת הרבעון המקביל אשתקד בו נכלל רווח חד פעמי גדול. המשקיעים בכל אופן היו מרוצים מהדוח, ומניית אאורה זינקה בשעות הצהריים של יום ב' בכ-4%.

הריבית עלתה, הרווחים זינקו ובנק דיסקונט יפנק אלפי עובדים בטיסה לקפריסין 

חברת האנרגיה והקמעונת פז נפט , המתנהלת ללא גרעין שליטה, דיווחה כי השלימה את הליך הפיצול של בית הזיקוק שלה באשדוד (פז"א) על פי תשקיף פיצול ורישום למסחר. במועד הפיצול, הושלמה חלוקה בעין של כ-85% ממניות פז"א לבעלי המניות בפז כדיבידנד בעין. זאת לאחר השקעה של קבוצת התשתיות שפיר בפז"א, שתהפוך לחברה ציבורית שמניותיה נסחרות בבורסה בת"א.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו במגמה חיובית. הדאו ג'ונס וה-S&P 500 רשמו שניהם עלייה של כ-0.6% כל אחד, בעוד שמדד הנאסד"ק הוסיף לערכו כ-0.8%. 

חשבתם שאוגוסט היה חודש חלש בשווקים? תראו מה ההיסטוריה מגלה על ספטמבר 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. קומפיוג'ן  בולטת עם פער חיובי של כ-3% ומנגד לייבפרסון  עם פער שלילי של 2.7%. 

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בעליות שערים. מדד הניקיי עולה ב-0.4%, ההנג סנג מזנק בכ-2%, בורסת שנחאי מטפסת ב-1.4% ומדד הקוספי מוסיף לערכו כ-0.2%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בירידות קלות במהלך המסחר ביום ב'. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת. מדדי תל גוב לאג"ח ממשלתיות צמודות עד ל-10 שנים נסחרו במגמה יציבה. עם זאת, המדדים לאגרות חוב לטווח ארוך יותר, 10 ו-15 שנה, ירדו מעט בשיעורים של כ-0.2%.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות מציין בסקירתו כי במזרחי מעדיפים בינתיים את איגרות החוב הממשלתיות לטווחים הקצרים. "אנו ממשיכים להעדיף את החלקים הקצרים, לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא, מתוך ציפייה להותרת הריבית על כנה, עם הכוונה ניצית לעתיד, אשר תועיל להערכתנו בעיקר לטווחים הקצרים", הוא כתב. "בנוסף, נמשיך לראות את האפיק הצמוד, בטווח הבינוני, כעדיף בשלב זה, לאור אי היציבות בשקל, והצפי לעליית האינפלציה, בחודש הבא".

במסחר באג"ח של הממשל האמריקאי אגרות החוב הממשלתיות יורדות קלות הבוקר. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב 4.19%. והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.99%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.8 שקלים ביום ב'. האירו התחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 4.10 שקלים. כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי: "הפיחות בשקל הוא גורם סיכון שמעכב את הירידה באינפלציה. מנגד, ההאטה בפעילות הכלכלית בישראל היא בולטת, והאינפלציה רשמה ירידה חדה בחודש החולף, לרמה של 3.3%. אנו מעריכים כרגע שהכף מוטה להותרת הריבית ללא שינוי בהחלטת הריבית הקרובה בבנק ישראל, אך, בדיוק כמו בפד, גם כאן ההחלטה תתקבל ברגע האחרון".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט נסחרים הבוקר ביציבות. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 80 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 84 דולרים.

4. מאקרו

בהמשך היום צפויים להתפרסם בארה"ב מדדי מחירי הדיור בארה"ב, סקר מחזור משרות פתוחות ותעסוקה לחודש יולי ומדד אמון הצרכנים של CB. בהמשך השבוע יפורסמו נתוני התמ"ג בארה"ב לרבעון השני של השנה, מדד המחירים על ההוצאה הצרכנית (PCE) ודוח התעסוקה של המשק האמריקאי, שעל פי התחזיות בשוק אמור להצביע על ההאטה מסוימת בשוק העבודה בארה"ב על ידי ירידה בתוספת המשרות החדשות בחודש אוגוסט. בשאר העולם צפויים להתפרסם נתוני הבנייה באוסטרליה, וכן מדדי המחירים לצרכן ברחבי אירופה.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס בסקירתו השבועית להשפעת הסביבה המאקרו כלכלית בארה"ב על המגמה הצפויה בשוקי המניות והאג"ח: "מגוון אינדיקטורים בארה"ב מצביעים באופן די מובהק על הירידה באינפלציה והתקררות של שוק העבודה. לכן, להערכתנו, בסיכוי גבוה 'הניציות' שהציג פאוול בנאומו בוועידת ג'קסון הול בסוף השבוע האחרון, לא תוכל להחזיק מעמד. אם האינפלציה תמשיך לרדת, כפי שהיה בחודשים האחרונים, לא תהיה ברירה, אלא בעוד זמן לא רב להכיר בכך לשנות את המסר ל'יוני'. אם לא רק האינפלציה, אלא גם הכלכלה תפגין יותר סימני חולשה, דבר שהגיוני לצפות לו בנסיבות של ריסון מוניטרי, התפנית עשויה להיות עוד יותר קרובה וחדה.

"לשינוי צפויה השפעה חיובית על השווקים, אפילו אם להפיכת הפד ל'יוני' תתלווה היחלשות הצמיחה. כל עוד לא מדובר בהתדרדרות משמעותית בפעילות הכלכלית, שוק המניות יהיה רגיש יותר לשינוי במדיניות הפד מאשר לחולשה בכלכלה. גם מבחינת שוק האג"ח מדובר כמובן בבשורה חיובית".