שוק הרכב | ניתוח

מותג הרכב הסיני שהזניק את מכירות קרסו והמכה שספגו מכוניות היוקרה

לאחר שנה חלומית שבה ענף הרכב הישראלי ראה את הרווחים נוסקים למרות ירידה במכירות, הסקטור התעורר השנה לשוק אחר לגמרי • הפיחות בשקל ייקר את הייבוא, העלאות הריבית ציננו את הביקושים והרווחיות בסקטור צללה • וגם: מותג הרכב הסיני שהזניק את מכירות קרסו והמכה שספגו מכוניות היוקרה

המציאות החדשה של יבואני הרכב / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המציאות החדשה של יבואני הרכב / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנת 2022 הייתה כזו שבענף הרכב המקומי לא ישכחו כנראה זמן רב. שנה בה התרחשה בשוק המכוניות תופעה כלכלית נדירה - ירידה במכירות שתורגמה לזינוק חד ברווחים. הגורמים לכך היו מחסור ברכבים חדשים למכירה, בעיקר בשל עיכובים ושיבושים בשרשרת האספקה העולמית, שפגשו ביקוש חזק למכוניות חדשות. אלו איפשרו ליבואניות המקומיות לגבות מחירים גבוהים, ללא הנחות שניתנו בעבר.

דובי גדליהו, פרשנות | ענף הרכב תמיד ידע להפוך משברים למזומנים. עד שהגיעה 2023
החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל

אלא שהמחצית הראשונה של שנת 2023 הייתה שונה לחלוטין, כפי שמגלים הדוחות הכספיים של שלוש יבואניות הרכב הציבוריות: דלק רכב, קרסו מוטורס ויוניברסל מוטורס (UMI). שלוש היבואניות אמנם מכרו בתקופה זו כ־28 אלף רכבים בסה"כ (עלייה של 13% לעומת התקופה המקבילה אשתקד) אך רווחיותן ממכירת רכבים חדשים נשחקה בשיעור של כ־20% ועמדה כ־719 מיליון שקל. הרווח הממוצע לרכב שמכרו השלוש עמד על 25 אלף שקל - נמוך בכמעט 30% מהרווח הממוצע במחצית הראשונה של השנה שעברה.

ברבעון השני המגמה השלילית הוחרפה משמעותית. המכירות המצרפיות עמדו על 9,500 מכוניות - ירידה של 20% ואילו הרווח המגזרי צלל בכמעט 60% ל־169 מיליון שקל. הרווח הממוצע לכלי רכב נחתך ב־48% ל־18 אלף שקל לרכב.

בין הסיבות שמונות היבואניות לחולשה היחסית בתוצאותיהן הן מציינות שילוב של שתי מגמות: הפיחות החד בשקל מתחילת השנה שייקר עבורן את ייבוא הרכבים, והעלייה החדה בריבית במשק ש"חונקת" את נוטלי המימון לרכישת רכב חדש, מה שמקשה על גלגול ההתייקרות לרוכשים.

גורם בכיר בענף אומר כי "במשך הרבה מאוד שנים תנאי השוק היו ברורים, אבל אז הגיעו שנות הקורונה ומשבר שרשרת האספקה שהתרחש בעקבותיה, שבמהלכן נרשם עודף ביקוש לרכבים חדשים. לאחר שהפקק הזה 'השתחרר', היבואניות מיהרו להצטייד בלא מעט מכוניות, אלא שכיום הביקוש לרכישת רכב חדש בישראל ירד משמעותית".

לדברי הגורם, "כרגע היבואנים עדיין מצוידים במלאי שחלק ממנו נרכש בשערי מטבע יותר נמוכים. אבל לא כל עליית המחירים המתבקשת כעת משתקפת במחירי הרכבים בשוק. לכן אני צופה התייקרות לא פשוטה במהלך החודשים הקרובים".

דלק רכב

ירידה חדה במכירות BMW

מצבן העסקי של יבואניות הרכב מתבטא גם במניותיהן. דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, המייבאת לארץ את מותגי מאזדה, פורד ו־BMW, נסחרת כיום בשווי של 2.3 מיליארד שקל - לאחר שמניית החברה איבדה 51% משוויה בשיא בספטמבר אשתקד (חלק מהירידה החדה במניה ניתן לייחס לביצועים החלשים של זרוע התשתיות של דלק רכב, חברת ורידיס).

ברבעון השני רשמה דלק רכב ירידה של 41% בהכנסותיה ממגזר מכירות הרכב, שהסתכמו ב־631 מיליון שקל. הרווח המגזרי ממכירת רכבים נפל ב־69% והסתכם ב־83 מיליון שקל. הרווח הממוצע לכלי רכב שנמכר צלל ב־41% והסתכם ב־24 אלף שקל. בדלק רכב ציינו כי שיעור הרווחיות נפגע כתוצאה משינוי בתמהיל המכירות והלקוחות, כמו גם מהפיחתות בשקל מול הדולר והאירו.

אפילו במותג היפני המוביל של דלק רכב, מאזדה, נרשמה צניחה במכירות. החברה מכרה רק 2,345 מכוניות ברבעון השני של השנה ירידה של 54% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מותג היוקרה ב.מ.וו, אותו היא מייבאת, רשם ירידה חדה של 48% ברבעון השני, כשהחברה מכרה רק 628 יחידות של רכבי הפרימיום המפורסמים. מנגד היא הצליחה להגדיל ב־35% את מכירות מותג פורד ל־506 רכבים ברבעון.

 

קרסו מוטורס

ניצלה הזדמנות במותג צ'רי

שווייה של חברת קרסו מוטורס, שבשליטת משפחת קרסו ובניהולו של איציק וייץ, המייבאת את רכבי רנו, ניסאן, דאצ'יה, וצ'רי הסינית, נפגע פחות משל דלק רכב. שווי השוק של החברה עומד כיום על 1.5 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 27% במניה מהשיא בנובמבר האחרון.

בניגוד למתחרות, קרסו דווקא רשמה זינוק משמעותי בהכנסות מסקטור הרכב - 86% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, שהסתכמו ב־720 מיליון שקל. לצד זאת, הרווח המגזרי נשחק ב־17% והסתכם ב־64 מיליון שקל. גם בקרסו מציינים כי ההרעה בתוצאות נבעה משינוי בתמהיל מכירות הרכבים ופיחות השקל מול מטבעות הייבוא. הרווח הממוצע לכלי רכב שנמכר נשחק ב־54% ועמד על 14 אלף שקל.

כשבודקים את פילוח המותגים בקרסו בולטת במיוחד ההצלחה של מותג הרכב הסיני צ'רי. החברה החלה לייבא השנה רכבי בנזין של המותג (ולא רכבים חשמליים כמקובל אצל המותגים הסיניים). בסיכום החודשים ינואר־יוני השנה מכרה קרסו מוטורס 7,123 רכבי צ'רי, מעל למחצית המכוניות שמכרה בסה"כ (כ־12 אלף). מדובר בכניסה דרמטית של המותג, שהצלחתו מיוחסת, לדברי גורמים בענף, לניצול הזדמנות לייבא רכבי בנזין במחיר אטרקטיבי לצד אבזור משופר ביחס לרכבים המתחרים. קרסו מוטורס מתכוונת להתחיל לייבא גם רכבי צ'רי חשמליים בהמשך, ובסוף השנה תתחיל להביא את מותג הרכב החשמלי איקס-פנג, המכונה "טסלה הסינית".

במכירות הרכבים המסורתיים שלה, הצליחה קרסו להגדיל את מכירות רכבי רנו ב־14% במחצית הראשונה ומסרה 2,315 רכבים, ובשיעור חד יותר של 27% ברבעון השני (1,429 רכבים). עם זאת, פרט לרנו וצ'רי, שאר המותגים רשמו ירידה ניכרת במכירות, כולל ניסאן היפנית שנמכרו ממנה רק 793 רכבים ברבעון.

UMI

הרווחיות מרכבים צנחה ב־64%

היבואנית השלישית המיוצגת בבורסה בת"א היא UMI נמצאת בשליטת דוד עיני וחיים דנון, מייבאת לארץ את את המותגים קאדילק, שברולט, איסוזו ו־GMC. החברה, בניהולם המשותף של עמית רון ובני גבאי, נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח בלבד. UMI רשמה ירידה של 23% בהכנסות ממגזר הרכבים החדשים, שהסתכמו ב־327 מיליון שקל, בעוד הרווח המגזרי שלה נפל בחדות ב־64% והסתכם ב־22 מיליון שקל. ההנהלה ציינה כי חל קיטון במכירת רכבים חדשים שהשפיע על היקף ההכנסות, אך הוסיפה ששינויי המטבע לא השפיעו משמעותית על רווחיותה הגולמית במחצית הראשונה של השנה. הרווח לכלי רכב ממוצע שנמכר ירד ב־36% ועמד על 15 אלף שקל.

התחזיות

"הסינים מסתערים על ישראל"

גורם המקורב לתחום הרכב מציין כי "הענף נכנס לסטגנציה" ומוסיף כי אחד הסגמנטים שעזרו בעבר לשמור על הרווחיות של היבואנים הוא תחום רכבי היוקרה, כלומר מכוניות שעלותן כ־400 אלף שקל ויותר וכעת הוא נכנס להאטה עם שאר הענף. לדבריו, "קטוגריית רכבי היוקרה חטפה מכה קשה במיוחד, משום שגם בתחום הזה אנשים לוקחים מימון לרכישת הרכבים. רכיב הריבית למימון זינק בחדות, אז אנשים אומרים לעצמם: נישאר עוד שנה עם הרכב, לא יקרה כלום".

במבט קדימה הבכיר בענף מעריך שתחום הרכב הפרטי בארץ לקראת שינוי דרמטי: "כשאני מסתכל על השנתיים־ארבע שנים הקרובות, אנחנו נראה את הצלחת יצרניות הרכב הסיניות. ככל שהרכב החשמלי יתפוס יותר ויותר מקום, ולעניות דעתי זו המגמה הכלל עולמית ובוודאי גם בישראל, יתבלטו השחקנים הסינים בענף".

לדברי אותו בכיר, "היתרון הטכנולוגי של המדינות המסורתיות שהתמחו בעולם הרכב מונעי הבנזין, הולך ומצטמצם כיום. לפעמים ההשקעות האדירות שנעשו בטכנולוגיות של מנועי בעירה הפכו לנטל.

"העולם החשמלי הרבה יותר פשוט, הסינים התמקדו ורכשו הרבה מאוד מחומרי הגלם והגיעו לשליטה בשרשרת הייצור של הטכנולוגיה החשמלית. הסינים נכנסים בהדרגה לשוק האירופי, אך הם ממש מסתערים על ישראל משום שהם רואים בה 'שדה ניסויים'. זו הסיבה למספר הפנומנלי של יצרנים סינים שכבר מתחרים בארץ. קל להם למצוא כאן שותפים עסקיים".