הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בבורסת ת"א; מדד הבנקים זינק ב-2%

ת"א 35 עלה ב-0.2%, ת"א 125 נסחר ביציבות ות"א 90 ירד ב-0.6% • בסוף השבוע האחרון נערך כנס הג'קסון הול, שם יו"ר הפד הדגיש: "מוכנים להעלות את הריבית אף יותר אם יהיה צורך, וגם להשאיר אותה ברמה גבוהה כדי שנראה את האינפלציה יורדת" • ביום שישי השקל נחלש מול הדולר ונסחר סביב רמה של 3.8 • ואופנהיימר בהמלצה נלהבת על מניית מובילאיי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 


16:00

המסחר בבורסת ת"א ננעל היום במגמה מעורבת. ת"א 35 עלה ב-0.2%, ת"א 125 נסחר ביציבות ות"א 90 ירד ב-0.6%. מדד הבנקים זינק ב-2% בהובלת מניות לאומי  ומזרחי טפחות .

קרסו מוטורס , בי קומיונקיישנס , בזן , פתאל החזקות  וחברה לישראל  בלטו בעליות. בירידות בלטו מיטרוניקס , טבע , נובה  וסאפיינס 

מחזור המסחר הסתכם בכ-515 מיליון שקל. 

15:10

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בשעה זו במגמה אדומה. ת"א 35 נסחר ביציבות, ת"א 125 יורד ב-0.3% ות"א 90 מאבד 0.7%. מדד הבנקים נסחר בעליות של 0.9%, ת"א טכנולוגיה מאבד 1.1% ות"א נפל וגז יורד ב-0.6%.

בעליות בולטות מניות בי קומיונקיישנס , קרסו מוטורס , בזן  ופתאל החזקות . בירידות בולטות מניות מיטרוניקס , לייבפרסון , טבע , נובה  ומטריקס 

חברת ניו-מד  דיווחה היום כי ממשלת קפריסין החליטה שלא לאשר את תוכנית השותפות במאגר אפרודיטה (שברון 35%, BG 35% וניו מד של יצחק תשובה 30%) לפיתוח והפקת המאגר. בממשלה החליטו להזמין את השותפות להמשך דיונים בחודש ספטמבר. 

13:37

הירידות בבורסה נמשכות: מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 יורד בכ-0.6%. מדד ת"א טכנולוגיה משיל מערכו כ-1%.

מניית חברת הביוטכנולוגיה, בונוס ביוגרופ , מזנקת בחדות לאחר שהחברה דיווחה 
על הצלחה בניסוי באיחוי מפרקים ע"י שתל חי של עצם אנושית המגודל במעבדה. 

11:59

ירידות קלות בבורסה: ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ות"א 90 יורד בכ-0.5%.

בולטות לחיוב מניות קרסו מוטורס , אורמד פארמ , בזן , ודיפלומט אחזקות .

מנגד, מניות לייבפרסון , טבע , נטו מלינדה  ומיטרוניקס  נסחרות במגמה שלילית.

10:43

ירידות קלות בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.1% ות"א 90 מאבד מערכו כ-0.5%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 בולט לחיוב ועולה בכ-0.4%.

עונת הדוחות: חברת אמת , העוסקת באספקת פתרונות מיחשוב ושרותי טכנולוגית המידע, דיווחה כי הכנסות החברה ברבעון השני של השנה עלו בכ- 14.7% והסתכמו בכ-301.1 מיליון ש"ח לעומת כ- 262.6 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.  הרווח הנקי ברבעון הסתכם בכ- 4.5 מיליון ש"ח לעומת כ-4.6 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. 

בשוק האג"ח מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים במגמה מעורבת. אגרות החוב הממשלתיות לטווחים ארוכים נסחרות בירידות שערים קלות.

10:04

מגמה מעורבת בפתיחת שבוע המסחר בת"א: מדד ת"א 35 עולה בכ-0.1% ומדד ת"א 90 מאבד מערכו כ-0.2%.

בולטות לחיוב מניות ישראל קנדה , בזן , פתאל החזקות  ודיפלומט אחזקות .

מנגד, בולטות לשלילה לייבפרסון , מגה אור , דנאל , וגילת .

קרסו נדלן  פרסמה כי במחצית הראשונה של השנה סך הכנסות החברה הסתכמו בכ-232.3 מיליון שקל. ה- NOI של הנכסים המניבים צמח בכ-17.3% ביחס לתקופה המקבילה והסתכם בכ-33 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-15.3 מיליון שקל.

08:38

עונת הדוחות: רשת המלונות פתאל  פרסמה הבוקר בדוחותיה כי הכנסות החברה ברבעון השני לשנת 2023 עלו בכ-26% בהשוואה לרבעון המקביל, לסך של כ-1.89 מיליארד שקל. העלייה בהכנסות נובעת בין היתר מפתיחת בתי מלון חדשים, עלייה באחוזי התפוסה ושער החליפין. ה-EBITDAR עלה בכ-26% בהשוואה לתקופה המקבילה לכ-712.5 מיליון שקל.

קבוצת אשטרום  דיווחה כי הכנסות הקבוצה ברבעון השני לשנת 2023 הסתכמו לכ-1.26 מיליארד שקל, לעומת כ-1.24 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של הסתכם בכ-118.3 מיליון שקל, לעומת כ-293 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

07:39

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. ביום חמישי האחרון, נרשמה נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של כ-0.5% ואילו ת"א 90 רשם עלייה מזערית. מדדי הנדל"ן והקלינטק ירדו בכ-1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.5 מיליארד שקל.

שתי מניות היכו את המדדים בת"א, והקשר לחברה ששברה כל שיא אפשרי 

מדדי ת"א-35 ו ת"א-90 סגרו את השבוע עם עליות של כ-0.6% וכ-2.2% בהתאמה. את עליות השערים השבוע הובילו מדדי חברות הפיננסים, בראשם מדד ת"א-ביטוח שעלה בכ-5.3% ומדד ת"א-מניב חו"ל עלה השבוע בכ-3.1%. עליית מניות חברות הפיננסים הושפעה מפרסום דוחות כספיים חיוביים ע"י חברות הענף, כתוצאה מהעלאת הריבית המתמשכת במשק.

המסחר בשבוע שעבר התנהל על רקע עונת הדוחות לרבעון השני. בארה"ב פורסמו בשבוע החולף הדוחות של ענקית השבבים אנבידיה שהיו טובים מהציפיות והוסיפו הרבה אופטימיות למשקיעים.

וכאן אצלנו, השבוע יהיה האחרון לעונת הדוחות לסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2023 בבורסה בת"א. בין החברות שיפרסמו דוחות: חברת התשתיות אשטרום, בית ההשקעות אי.בי.אי, יצרנית לוחות הפלסטיק פלרם ונאוויטס, העוסקת בחיפושי נפט וגז. בוול סטריט יפורסמו מספר דוחות, בעיקר של חברות ששנת הכספים שלהן לא חופפת לשנה הקלנדרית, ביניהן חברות הטכנולוגיה HP, ברודקום ו־Salesforce, והבנקים UBS ו־Bank of Montreal.

ביום שישי האחרון, המסחר בוול סטריט ננעל במגמה חיובית. מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P 500 עלו בכ-0.7%, בעוד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-0.9%. 

עיני המשקיעים היו נשואות אל עבר נאומו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בועידת הנגידים השנתית בג'קסון הול. בנאומו, פאוול הדגיש כי "בשנה שעברה, ציינתי כי המטרה שלנו היא להוריד את האינפלציה ואנו נעשה זאת. למרות שהורדנו את האינפלציה משיאה בסבב הנוכחי, היא עדיין גבוהה. אנחנו מוכנים להעלות את הריבית אף יותר אם יהיה צורך בכך, וגם להשאיר את הריבית ברמה גבוהה כדי שנראה את האינפלציה יורדת". 

יו״ר הפד ג'רום פאוול מזהיר: האינפלציה עדיין גבוהה מדי, נערכים להעלאות ריבית נוספות

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים חיוביים. באטמ בולטת עם פער חיובי של כ-6.8% ומנגד אופקו הלת' עם פער חיובי של 2.2%. 

2. שוקי האג"ח

ביום חמישי האחרון, נרשמה מגמה חיובית מתונה במסחר בשוק החוב. רוב מדדי התל בונד נסחרו בעליות קלות, ורוב מדדי התל גוב נסחרו סביב רמות הפתיחה.

בארה"ב, תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים נסחרה ביציבות ביום שישי האחרון ועמדה על כ-4.23%. התשואה לשנתיים, טיפסה ונסחרה ברמה של כ-5.07%. בהתייחסות לאג"ח בארה"ב, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, כתב בשבוע החולף כי הוא מצפה שעליית התשואות תהיה זמנית, והוא רואה בה הזדמנות להגדיל את החשיפה לאג"ח האמריקאי.

3. שוקי המטבעות והסחורות

ביום שישי האחרון הדולר התחזק בחדות מול השקל ונסחר סביב רמה של 3.8 שקלים. האירו התחזק מול השקל בשיעור נמוך יותר ונסחר סביב 4.10 שקלים.

זבז'ינסקי ממיטב כתב השבוע בסקירתו השבועית כי "נתוני הצמיחה והאינפלציה אמורים לתמוך בהשארת ריבית בנק ישראל ללא שינוי בפגישה הקרובה, אך ההיחלשות האחרונה ויחסית חריגה של השקל עוד עלולה להשפיע על ההחלטה במידה ותימשך". החלטת הריבית בישראל צפויה ב־4 בספטמבר.

בסוף השבוע האחרון, מחירי הנפט זינקו בחדות. מחירה של חבית מסוג WTI עמד סביב 80 דולרים ומחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 85 דולרים לחבית. מגמת העלייה במחירי הנפט נבלמה בשבוע האחרון בהשפעת ידיעות על שיחות בין ארה"ב לאיראן, שיכללו צמצום של הסנקציות על סקטור הנפט האיראני.

4. מאקרו

בין נתוני המאקרו שיפורסמו השבוע ברחבי העולם, ניתן לציין את שיעור הצמיחה בארה"ב, מדד אמון הצרכנים בארה"ב, נתוני משרות פנויות בארה"ב, נתוני בנייה באוסטרליה, וכן מדדי המחירים לצרכן בגרמניה, צרפת וספרד.

5. תחזית

בבנק ההשקעות קרדיט סוויס (היום חלק מ־UBS) בוחנים את מניות הטכנולוגיה (תוכנה, חומרה ושבבים) לעומת קבוצה רחבה יותר של מניות "Tech+" הכוללת גם חברות שירותי תקשורת ומדיה וחברות אינטרנט - בהן גוגל, מטא, אמזון ונטפליקס, ולא רק את חברות הטכנולוגיה הפורמליות בסקטור. האנליסט ג'ונתן גולוב מעריך שמניות ה־Tech+ אטרקטיביות יותר בטווח הקצר. לדבריו, "עם צמיחה מהירה מהצפוי בהכנסות וברווח הנקי למניה, ועדכוני תחזיות ל-2023, חברות כמו גוגל, מטא ואמזון נראות אטרקטיביות יותר מחברות טכנולוגיה 'מסורתיות' בטווח הקצר".

המלצה אחרת מגיעה מאופנהיימר: צוות המחקר של אופנהיימר ישראל ביקר במובילאיי וביצע נסיעת מבחן ברכב שהוטמעה בו מערכת הנהיגה הסמי-אוטונומית והתרשם עמוקות מהביצועים והיכולות להגיב לתנאי הכביש המשתנים. להערכתם הביקושים למערכת יהיו חזקים במיוחד וזה יהיה מנוע הצמיחה המשמעותי של החברה בעתיד הנראה לעין. המלצתם למניה היא "קנייה" במחיר יעד של 60 דולר, גבוה ב-69% מהמחיר הנוכחי.