עסקת הנשק עם אלביט שהובילה להעברת שר ההגנה בדנמרק מתפקידו

יאקוב אלמן־ינסן, שר ההגנה הדני, פרש במפתיע ומונה לתפקיד זוטר יותר של שר הכלכלה • ההתפטרות התרחשה ברקע פרשה שהעיבה בימים האחרונים על משרד ההגנה הדני, במסגרתה שר אחר הציג מידע שגוי בנוגע לרכש תותחים מתנייעים מחברת אלביט הישראלית - ונאלץ להתפטר

שר ההגנה הפורש של דנמרק, יאקוב אלמן-ינסן / צילום: Associated Press, Roman Koksarov
שר ההגנה הפורש של דנמרק, יאקוב אלמן-ינסן / צילום: Associated Press, Roman Koksarov

שר ההגנה הדני יאקוב אלמן־ינסן פרש השבוע במפתיע מתפקידו, ומונה במקום זאת לתפקיד זוטר יותר של שר הכלכלה בממשלה הדנית בראשותה של מדה פרדריקסן. אלמן־ינסן עמד במרכז כמה פרשות תקשורתיות וביטחוניות בשנה האחרונה. בין היתר, בפברואר השנה הודיע במפתיע כי הוא יוצא לחופשה בלתי מוגבלת בעקבות "שחיקה" שנגרמה לו בשל תפקידו.

בשל מידע שגוי בעסקת אלביט: פוטר מזכיר המדינה במשרד ההגנה הדני 

מי שמילא את תפקידו בחצי שנה שבה נעדר מתפקידו היה טרולס לונד פולסן ממפלגתו. לפני פחות מחודש חזר אלמן־ינסן לתפקיד, אך ביום שלישי הודיע כי הוא עוזב אותו, ופולסן הוא זה שישוב למלא את התפקיד. פולסן נחשב למי ש"הינדס" את העסקה העתידית שבה דנמרק (יחד עם הולנד) תעביר מטוסי קרב אמריקאים לאוקראינה, אחרי אימון טייסים והכשרה מתאימה. העסקה קיבלה אור ירוק מוושינגטון, ובימים האחרונים ביקר במדינה נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי, שבירך עליה.

ההצרחה בין הבכירים מאותה המפלגה נעשית על רקע פרשה שהעיבה בשבועות האחרונים על משרד הביטחון הדני, במסגרתה התפטר שר בכיר אחר במשרד, אחרי שהציג מידע שגוי בנוגע לרכש תותחים מתנייעים מחברת אלביט הישראלית. בינואר האחרון, אותו השר דחק בוועדת הביטחון של הפרלמנט הדני לאשר במהירות וללא היסוסים עסקה בשווי כ־250 מיליון דולר לרכש תותחים מתנייעים מדגם ATMOS, וכן משגרי רקטות מסוג PULS, המיוצרים על ידי החברה הביטחונית הישראלית אלביט.

מערכות PULS ו ATMOS לשיגור רקטי, בדנמרק / צילום: אלביט מערכות
 מערכות PULS ו ATMOS לשיגור רקטי, בדנמרק / צילום: אלביט מערכות

השר שנאלץ להתפטר הציג בפני הוועדה נתונים לפיהם הצעת המחיר הישראלית תקפה רק עד סוף ינואר, בעוד שהייתה תקפה למעשה עד סוף יוני, בדומה להצעות של חברות מתחרות. כמו כן, השר רמז כי החברה הישראלית תספק את הנשק מהר יותר מאשר חברות מתחרות מצרפת או מדרום־קוריאה, בעוד אלו הבהירו לאחר מכן כי היו יכולות לעמוד בסד־הזמנים שנקבע לאלביט, שזכתה בחוזה.

כיצד הגיבו בדנמרק להודעה?

הדיווחים הללו הובילו לכך שאלמן־ינסן נאלץ להתנצל בשבוע שעבר על האירוע, ואמר כי משרדו "לא סיפק בכוונה מידע שגוי", וכי הטעות נעשתה בתום לב. העסקה נחתמה ובתחילת החודש דווח כי התותחים הראשונים תוצרת אלביט כבר הועברו לצבא הדני.

ביום שלישי בערב אמר שר ההגנה הדני לשעבר, כאמור, כי החליט לעבור לתפקיד שר הכלכלה כבר כאשר שב לתפקידו ב־1 באוגוסט, אך הודיע על כך רק כעת. באופן רשמי, אמר הפוליטיקאי הדני כי התפקיד תובעני מדי מכדי לנהל אותו במקביל להיותו ראש המפלגה. הוא גם אמר כי משרד הביטחון דורש "בדק בית יסודי" כדי לוודא שהוא מתנהל כיאות בעתיד. "אני מודע לעובדה שזו משימה נכבדת, שתדרוש זמן רב לפתרון", אמר. "זו הסיבה שטרולס מוצב במשרד ההגנה. חייב להיות פוקוס על הבעיות הללו, ולא יכול להיות שהשר האחראי על כך יכהן גם כראש מפלגה".

ראשת הממשלה פרדיקסן בירכה על ההחלפה. אלמן־ינסן ימשיך לכהן כסגן ראשת הממשלה למרות המעבר לתפקיד הנחשב לבכיר פחות.

גורמים באופוזיציה ביקרו את ההחלפה. מהצד הימני של המפה הפוליטית, מנהיג "מפלגת העם" הימנית אמר כי "כאשר שר נתקל במצב קשה במשרד או צריך לטפל בבעיות, לא יכול להיות שהוא פשוט יבצע החלפת תפקידים". הוא גם אמר כי על ידי המהלך הזה, "נקברת" גם הביקורת הפרלמנטרית האפשרית על מהלכי השר, מכיוון שהוא לא מכהן יותר בתפקידו.

המלחמה באוקראינה מעוררת דאגה באירופה

התהפוכות האחרונות, כולל האישור החפוז בפרלמנט של עסקת הרכש מאלביט, משקפים את הבהילות שבה צבאות אירופיים המנסים להצטייד בנשק ובמערכות צבאיות על רקע המלחמה באוקראינה. דנמרק במיוחד מובילה קו מיליטנטי, הזוכה לאהדה ציבורית רבה, נגד רוסיה ובעד סיוע לאוקראינה. הרצון להצטייד בזריזות בתותחים מתקדמים נבע מתרומה של כ־16 תומ"תים תוצרת צרפת לטובת אוקראינה שנעשתה עוד בשנה שעברה.

גם ההחלטה התקדימית לספק למדינה מטוסי F-16 היא חלק מאותה מדיניות, בעוד מדינות כמו גרמניה ואחרות, הודיעו כי לא יהיו מוכנות בשלב זה להיענות לבקשות דומות מצד האוקראינים. עם זאת, קופנהגן הבהירה כי היא מצפה שמטוסי הקרב שהיא תתרום לאוקראינה יהיו בשימוש "בשטח הטריטוריאלי" של אוקראינה לבדה, ויסייעו לה בהגנה מפני התקפות, ולא ישמשו כדי להתקיף יעדים ברוסיה.