עימות בין שר המשפטים ליועמ"שית על סמכויות ועדת הבדיקה לרוגלות

במכתבה לשר המשפטים יריב לוין, ציינה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה כי אין לוועדת החקירה הממשלתית שהוא מבקש להקים לבדיקת השימוש ברוגלות במשטרה, סמכות לבחון תיקים פליליים תלויים ועומדים • לוין בתגובה: "ניגוד העניינים שלך זועק לשמיים. אפעל להקמת הוועדה"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, הודיעה היום (ג') לשר המשפטים יריב לוין כי אין לוועדת החקירה הממשלתית שהוא מבקש להקים לבדיקת השימוש ברוגלות במשטרה, סמכות לבחון תיקים פליליים תלויים ועומדים.

"מכת מוות": פסק הדין שמטלטל את ענף ראיית החשבון
בג"ץ דחה את בקשת הממשלה לדחות את מועד הדיון על ביטול עילת הסבירות

במכתב ששלחה בהרב-מיארה ללוין נכתב כי "הענקת סמכות לוועדה לקיים בדיקה ביחס להליכים אלה חותרת תחת עקרונות יסוד של עצמאות מערכת אכיפת החוק".

לגבי תיקי נתניהו כתבה היועמ"שית כי קיים "חשש לניגוד עניינים של ראש הממשלה בשל השפעתה האפשרית של עבודת הוועדה על התיק הפלילי המתנהל נגדו" וקיומו של חשש לשיבוש מהלכי משפט ופגיעה בעצמאות עבודתם של גופי אכיפת החוק. "על-פי הדין הקיים במדינת ישראל, ניהולו של הליך פלילי מופקד בידי בית המשפט, וקיימת הפרדה מוסדית ברורה בין אחריותו המיניסטריאלית של שר המשפטים לבין גופי החקירה והתביעה", ציינה.

המכתב נשלח בעקבות שיח המתנהל בין מחלקת ייעוץ וחקיקה לבין הלשכה המשפטית במשרד המשפטים ביחס להצעתו של לוין להקמת הוועדה הממשלתית. ההצעה כוללת אפשרות לדון בתיקים מתנהלים גם אם פרקליט המדינה והיועמ"שית יתריעו כי הבדיקה תפגע בהליך מתנהל.

בהרב-מיארה ציינה כי כלל גורמי הביטחון שנדרשו לשאלת הקמת הוועדה מסרו לדרג המדיני כי הם מתנגדים להקמת ועדת הבדיקה, וכי מבקר המדינה צפוי לפרסם ממצאים בקרוב לאחר ביקורת שנמשכה כשנתיים.

בחודש שעבר הודיע השר לוין על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לגבי השימוש בכלי סייבר של מעקב ואיסוף על-ידי המשטרה, זאת בעקבות תחקיר "כלכליסט". לוין הודיע כי קיים צורך "לבצע אסדרה מקיפה ולספק תשתית נורמטיבית לשימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, כדי לחזק את אמון הציבור שנפגע בעקבות 'פרשת פגסוס', ונוכח הצורך להגן על הזכות לפרטיות מצד אחד, ולתת בידי גורמי האכיפה כלים אפקטיביים למאבק בפשיעה ובשחיתות מצד שני".

לוין השיב ליועמ"שית כי עצם התערבותה "בנושא שאמור, בין היתר, לבדוק את אופן התנהלות הגוף שהיא עומדת בראשו, מעלה פליאה רבה, וכי ניגוד העניינים בו מצוי הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא זה זועק לשמיים".

לוין הוסיף כי יפעל ללא דיחוי לאישור הקמת ועדת הבדיקה.