רשות המסים תובעת 15 מיליון שקל מעו"ד שייצג אותה בהליכי הוצאה לפועל

לפני כשנתיים הורשע עו"ד דוד לוי, שייצג את רשות המסים בתיקי הוצאה לפועל במשך כעשור, בגניבת כספים בהיקף של כ-16 מיליון שקל שקיבל ממכירה ומימוש נכסי חייבים, ונשלח לתשע שנות מאסר • כעת המדינה תובעת את כל הכסף שגנב בחזרה

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תובעת 15 מיליון שקל מעורך דין שייצג אותה בהליכי הוצאה לפועל נגד חייבי מס וגנב כספים מהמדינה. מדובר בפרשה שהוכרעה לפני כשנתיים בהליך פלילי שהתנהל נגד עו"ד דוד לוי, אשר ייצג את רשות המסים בתיקי הוצאה לפועל במשך כעשור, כבא-כוח הזוכה וככונס נכסים על-פי חוק ההוצאה לפועל לשם גביית חובות של נישומים לרשות המסים, אך התברר כי הוא גנב מהמדינה כספים בהיקף של כ-16 מיליון שקל שקיבל ממכירה ומימוש נכסי חייבים בהיותו כונס נכסים. לוי הורשע בגניבה ונשלח לתשע שנות מאסר בפועל ו-12 חודשי מאסר על-תנאי.

מארבעה יוצא אחד: אלה המועמדים המובילים למנהל רשות המסים
באוצר וברשות המסים כבר הבינו: כך קונים דירה במגזר החרדי בלי הון עצמי | דרור מרמור, טור סופ"ש

בין השנים 2001 ל-2011 ייצג לוי את רשות המסים בתיקי הוצאה לפועל לשם גביית חובות של נישומים לרשות המסים, וזאת כעורך דין פרטי במיקור חוץ ועל-פי מינוי של ההוצאה לפועל. על-פי הכרעת הדין, בתקופה זו לוי קיבל לידיו כספים בהיקף של כ-15.5 מיליון שקל, כתוצאה ממכירה ומימוש של נכסי חייבים, אולם לא העבירם לתיק ההוצאה לפועל ולזוכים, אלא נטל אותם לכיסו שלא כדין.

כעת הגיעה הפרשה לזירה האזרחית. פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), בשיתוף והנחיית היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות, הגישה לבית המשפט המחוזי מרכז, בשם רשות המסים, תביעה אזרחית נגררת להרשעה בפלילים.

מכתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין נוי רוטנשטרייך ורועי בן עמי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), עולה כי במשך כעשור ייצג עו"ד דוד לוי את רשות המסים בתיקים רבים כבא-כוחה וככונס נכסים מטעמה לפי חוק ההוצאה לפועל. במהלך תקופה זו איתר ומימש לוי, לטובת רשות המסים, נכסים בסך כולל של כ-26 מיליון שקל. לוי ניכה את שכר-טרחתו והוצאות שהוציא לצורך איתור ומימוש הנכסים, אך נמנע מלהעביר לרשות המסים את מלוא הכספים המגיעים לה לאחר ניכוי ההוצאות הנ"ל, ושלשל לכיסו את מרבית הסכום, זאת כאמור בניגוד לדין.

"לא יהא חוטא נשכר"

ביוני 2012 הרשיע בית המשפט המחוזי מרכז את עו"ד לוי בריבוי עבירות של גניבה בידי מורשה בסך כולל של למעלה מ-16 מיליון שקל ובעבירות מס.

השופטת דנה מרשק-מרום ציינה בהכרעת הדין הפרושה על פני מעל 100 עמודים כי "בסופו של יום מדובר בסיפור מעשה של עורך דין בעל יכולות מקצועיות מצוינות בתחומים בהם עסק, אשר ככל הנראה ניצל את חוסר הפיקוח המספק ברשות המסים והצליח לגנוב כספים במשך שנים בהם שימש ככונס נכסים של רשות המסים. העדויות שאינן שנויות במחלוקת מעלות כי הנאשם מכר ומימש עשרות נכסי נדל"ן של אנשים שחבו חובות לרשות המסים, ובמקום להעביר את כספי המימוש לרשות המסים על-מנת שייזקפו כנגד חובות החייבים, ואת היתרה תעביר הרשות לחייבים - הנאשם נטל אותם לעצמו והעלימם. במספר מקרים מימש נכסים שערכם היה גבוה מסכום החובות, אך את היתרה לא הפקיד בקופת ההוצאה לפועל לטובת החייבים או עיזבונם, אלא נטל את היתרות לעצמו".

לוי הגיש ערעור על הכרעת הדין לבית המשפט העליון, אך ביולי השנה העליון דחה את הערעור. במסגרת התביעה האזרחית מבקשת רשות המסים להשיב לה את הכספים שנטל עו"ד לוי מהכספים המגיעים לה וכן את שכר-הטרחה שגבה לוי, גם כן שלא כדין, בגין פעילותו.

בתביעה נכתב: "מקרה זה הוא מקרה חריג מסוגו, הן מבחינת חומרת העבירות והן מבחינת היקפן. הנתבע הורשע בגניבה במסגרת טיפול ב-49 תיקי הוצאה לפועל במשך 10 שנים בסכומי כסף אדירים. הנתבע בגד באמון שניתן בו ופגע קשות באינטרס הציבורי ובקופה הציבורית. מטרתה של תביעה זו היא להשיב את הכספים אותם נטל הנתבע שלא כדין, בהלימה לעיקרון לפיו 'לא יהא חוטא נשכר'".