המשקיע הזה מביס את השוק כבר 30 שנה - אלה העצות שלו

אחרי יותר מ-30 שנה, ג'ואל טילינגהאסט צפוי לפרוש מניהול קרן Fidelity Low-Priced Stock, שהשיגה תשואה שנתית ממוצעת של 13% בממוצע - יותר מהתשואה של מדדי ראסל 2000 ו-S&P 500 בתקופה המקבילה • בראיון פרישה שהעניק ל-CNBC אמר טילינגהאסט: "אני משווה מחיר ותמורה כל הזמן. הרבה משקיעים לא באמת עושים את זה"

המשקיע שמביס את השוק כבר 30 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
המשקיע שמביס את השוק כבר 30 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אין היכל תהילה למנהלי קרנות, אבל אם היה אחד כזה, ג'ואל טילינגהאסט כנראה היה נמצא בו. מאז שהשיק את הקרן שלו, Fidelity Low-Priced Stock, אי שם בדצמבר 1989, המשקיעים נהנו מתשואה שנתית ממוצעת של 13%. יותר מ-9% שהניב מדד ראסל 2000, הבנצמ'רק של הקרן, שעוקב אחרי ביצועים של חברות קטנות. הקרן של טילינגהאסט גם ניצחה את מדד S&P 500, שהשיג באותה תקופה תשואה שנתית ממוצעת של 10%.

וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא 
כמה כסף אתם צריכים כדי להיות מאושרים? לזוכה פרס נובל יש תשובה 

לפי נתונים מ-Morningstar Direct, אם אדם השקיע 1,000 דולר ביומה הראשון של קרן Fidelity Low-Priced Stock, היום, 34 שנים אחרי, כבר היו לו יותר מ-57,000 דולר. אותה השקעה בקרן מחקה של S&P 500 תהיה שווה היום רק כ-25,000 דולר.

טילינגהאסט בחר שלושה מנהלים משותפים לקרן ב-2016 וב-2017, ושניים מהם, מורגן פק וסם צ'מוביץ' יקחו לידיהם את המושכות כשטילינגהאסט יפרוש מתפקידו בסוף השנה. לפי הדיווח ב-CNBC, השניים ימשיכו באסטרטגיה שלו ויבחרו להשקיע בחברות קטנות ובינוניות שלדעתם יוכלו להניב תשואות גדולות בטווח הארוך.

בין ההמלצות: "כל דבר שמתעלמים ממנו מספיק בשביל שימעיטו בערכו"

טילינגהאסט הסביר בראיון ל-CNBC את האסטרטגיה שלו: "אנחנו מחפשים מניות שנסחרות בהנחה ביחס לערך הפנימי שלהן. אנחנו נוטים לחפש במקומות שרחוקים מהעין הציבורית, כך שהם כנראה לא מה שמרכיב את הסיפורים הראשיים ב-CNBC או בוול סטריט ג'ורנל. הם מוסתרים בדפים האחוריים".

לדבריו, מדובר ב"מניות קטנות ובינוניות, מקומיות וגלובליות. כל דבר שמתעלמים ממנו מספיק בשביל שימעיטו בערכו".

כשנשאל איך הוא מגדיר מניות ערך, ענה טילינגהאסט כי "בעולם מושלם, מה שאני מחפש זה חברות בהן הרווחים הופכים למזומן שניתן להחזירו לבעלי המניות, או חברות בהן לא מסוכן או מגוחך לחשוב על הרווחים בעוד חמש או 10 שנים. הקרן ממוקדת לטווח הארוך, כי הערך מגיע בטווח הארוך".

טילינגהאסט נתן במסגרת הראיון כמה עצות למשקיעים:

1 היו מודעים לעצמכם
"תחשבו על האופי שלכם ומה עובד עבורכם. הסבלנות שלי היא נכס עבורי, אבל היא תהיה בעיה עבור משקיע מומנטום. לחלק מהאנשים יש כל כך הרבה לחץ ודאגה, שהשקעה בקרן מחקה תהיה הגישה הטובה ביותר עבורם", פירט.

2 תחשבו על העתיד הרחוק
"כדי להשקיע כמוני, צריך להסתכל לטווח הארוך", אמר. "תחשבו מה יהיו הרווחים בעוד חמש שנים. קחו זמן לשקול את האפשרויות שלכם. אם יש משהו שיהיה פנטסטי לטווח הארוך ושהוא באמת מוערך בחסר, תגדילו את האחזקה בו - לא בהכרח 20% מהפורטפוליו, אבל טוב להפוך את האחזקה למשמעותית אם אתם חושבים שזה משהו גדול".

3 הקדישו תשומת לב והיו סבלניים
"אני משווה מחיר ותמורה כל הזמן. אני חושב שהרבה משקיעים לא באמת עושים את זה. צריך לדעת איך להיות סבלני, ולהיות עם סבלנות גבוהה מהממוצע אם חושבים שמשהו טוב קורה", סיכם טילינגהאסט.

4בצעו את המחקר הנדרש
"אני מחפש מניות ששוויין די נמוך, בתקווה שהן לא מוערכות בחסר רק ב-10%. אני רוצה הערכה הרבה יותר נמוכה מזה - במיוחד במלוא הזמן, כשאתה מסתכל חמש שנים לאחור ואומר לעצמך 'אוי, זה באמת היה שווה הרבה יותר ממה ששילמת'".

"מי שלא משתנה מפספס את הנקודה" 

ומה בעצם ההבדל בין Fidelity Low-Priced Stock ובין קרנות אחרות, שרבות מהן נצמדות למדד ראסל 2000? לפי טילינגהאסט, הקרן שלו פחות ממוקדת בארה"ב. "אם נדבר על מדד ראסל 2000, אנחנו שונים בכך שיש לנו 'זנב ארוך' של מניות בינוניות, ואפילו כמה מניות גדולות מאוד. אחד המאפיינים הבולטים ביותר הוא שיש לנו גם הרבה אחזקות בינלאומיות. יפן היא תחום עניין מסוים, וסם צ'מוביץ', שהוא חצי מהצוות שישתלט על הקרן, בילה בה כמה שנים. לכן יש לנו יתרון של תשומת לב רבה יותר לחברות יפניות קטנות, שברוקרים, או כל אחד לצורך העניין, לא עוקבים אחריהן היטב".

טילינגהאסט עומד בראש הקרן שהקים לפני כבר יותר מ-30 שנה, ולאורך הזמן הזה הגישה שלו בנוגע להשקעות התפתחה. "אני חושב שמי שלא משתנה מפספס את הנקודה", הסביר. "הדבר המהנה בהשקעות הוא שאתה לומד כל הזמן - לפעמים בגלל הפסד כספים, ולפעמים על ידי רווחים שלא ציפית להם. הרגעים שבהם הפסדת כסף נוטים להישאר איתך".

"יש כל כך הרבה יותר מידע דרך וול סטריט והתקשורת החדשותית. אני חושב שזה דבר טוב שכל המידע הזה נמצא בחוץ, אבל החדשות הרעות הן שאנשים מקבלים כל כך הרבה מידע לטווח הקצר, כל כך הרבה נתונים, עד שהם מוסחים מהעבודה הנדרשת של חשיבה על איכות העסק. הם משקיעים פחות זמן בחשיבה על חסמי הכניסה, איכות הניהול, והאם העסק עושה משהו שהלקוחות שלו חושבים שהוא מיוחד", אמר טילינגהאסט.

"השינוי הגדול הנוסף שהוא שיותר מודלים עסקיים נעלמים - אם לא ידעת על האינטרנט, היית עדיין חושב שבכל בית מתורבת יש אינציקלופדיה ופסנתר בבית. היום, אין להם לא את זה ולא את זה. המחשב עושה הכל בשבילם. המודלים העסקיים משתנים בגלל הטכנולוגיה, אז מי שמנסה להסתכל חמש שנים קדימה צריך להתעסק בזה".

"כדי להשקיע כמוני, צריך להסתכל לטווח הארוך"

וורן באפט, אולי המשקיע המפורסם ביותר בעולם, אומר למשקיעים קמעונאיים להיצמד לקרנות מחקות. טילינגהאסט מסכים איתו: "צריך לחשוב איפה יש לך יתרון ומה אתה מנסה לעשות בשוק. אם אין לך יתרון בהערכת ערך, או בלבדוק אם הדברים טובים יותר ממה שאנשים חושבים, ואם אתה לא טוב כל כך בלדמיין איך תיראה הצמיחה בעוד שלוש או חמש שנים, קרן פסיבית מחקה מתאימה עבורך. גם משקיעים אקטיביים צריכים לחשוב מה הם עושים שמוסיף להם ערך מעבר למדד".

ואיך בוחרים מנהל קרן? "אתה צריך לחפש אחד שמנסח בבהירות את מה שהוא עושה שהוא מיוחד. אם אני למשל מדבר עם וויל דנוף (מנהל קרן Contrafund), הוא אומר לי 'אני רוצה את הטובים ביותר בתעשיות צומחות'. הוא רוצה רשימה קצרה מאוד של צוותי הניהול הטובים ביותר הממוקמים בצורה הטובה ביותר בענף התעשיות הצומחות. אם הם אומרים 'אני עושה קצת מזה, קצת מזה' - לא. שים אותם בקרן מחקה או שתמצא מנהל טוב יותר".