לפי שווי של 70 מיליארד דולר: הנפקת השנה בוול סטריט מתקרבת בצעדי ענק

חברת השבבים הבריטית ARM נרשמה לקראת יציאה להנפקה בניו יורק • ההנפקה צפויה לצאת לדרך לאחר ביטול עסקת הרכישה של החברה על ידי אנבידיה, שהייתה עלולה ליצור מונופול בשוק השבבים • לפי דיווח בבלומברג, שווי ARM בהנפקה יעמוד על כ-60-70 מיליארד דולר

מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images
מטה ARM בסן חוזה, קליפורניה / צילום: Shutterstock, Tada Images

הנפקת חברת השבבים הבריטית ARM, שצפויה להיות אחת מהנפקות השבבים הגדולות - מתקרבת בצעדי ענק. החברה בבעלות סופטבנק נרשמה לקראת יציאה להנפקה בניו יורק שתצא לפועל בימים הקרובים - ארבעה חודשים אחרי שהגישה תשקיף חסוי, והיא צפויה להיסחר תחת הסימול ARM.

האירוע המדובר של השבוע בוול סטריט: האם המניה ששיגעה את השוק תעשה זאת שוב? 
איך מנפחים חברת הייטק לשווי של מיליארד דולר 

ההנפקה צפויה לצאת לדרך לאחר ביטול עסקת הרכישה של החברה על ידי אנבידיה, שהייתה עלולה ליצור מונופול אימתני בשוק השבבים. לאחר כשלון המיזוג, דחפה הבעלים סופטבנק - קרן השקעות שצברה הפסדים של מיליארדים מאז פרוץ המשבר בהייטק - את ארם לצאת הנפקה ועל פי ההערכה אף הבטיחה השקעה של אנבידיה במהלך מכירת המניות. ויז'ן פאנד של סופטבנק רכשה את ארם ב-2016 לפי שווי של 31.8 מיליארד דולר, ולפי הדיווחים היא מכרה לאחרונה לבעליה, סופטבנק, רבע ממניות החברה לפי שווי חברה של 64 מיליארד דולר.

לפי דיווח בבלומברג, ההנפקה צפויה לצאת לפועל בספטמבר, אז תנפיק לציבור מניות בשווי הזה, כשהיא צפויה להיסחר בשווי שינוע בין 60 ל-70 מיליארד דולר.

החברה הבריטית ויתרה על הנפקה בבורסת לונדון, לרוע מזלה של ממשלת בריטניה שניסתה לשכנע אותה לבחור בבורסה המרכזית בממלכה, ואף להעניק לה הטבות - אך זו העדיפה לצאת למסחר בפלטפורמה מרכזית יותר כמו אחת מהבורסות בניו יורק. לפי דיווחיה של ארם, הכנסותיה השנתיות עומדות על 2.68 מיליארד דולר, והיא מייצרת רווח נקי בהיקף של 52 4 מיליון דולר. ההכנסות בשנת הכספים 2023 שהסתיימה במרץ האחרון מהוות ירידה ביחס ל-2.7 מיליארד דולר שנה קודם לכן, על רקע הירידה במכירות סמארטפונים - שוק היעד העיקרי של ארם. יחד עם זאת, בזכות אמזון והצוות הישראלי של חברת השבבים אנפורנה, נכנסה ארם לתחום שבבי השרתים - מה שמכניס אותה לשוק הצומח של מרכזי הנתונים ואף עשוי להכניס אותה בעתיד גם לתחום הבינה המלאכותית היוצרת.

ההנפקה של ארם עשויה לעורר מחדש את שוק ההנפקות שנסגר בסוף 2021 על רקע ההתקררות בשוק ההון דאז והציפיות לעליית הריבית שהתממשו לבסוף.