הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה; נובולוג זינקה בכ-8% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עלו בכ-0.6% כל אחד • מדד הבנקים זינק בכ-1% • עונת הדוחות: מגדל ושופרסל פרסמו תוצאות • הדולר מתחזק קלות מול השקל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

המדדים המרכזיים בבורסה ננעלו בעליות שערים. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.6%, ומדד ת"א 90 עלה בשיעור דומה. את המגמה החיובית הוביל מדד ת"א בנקים 5 שזינק בכ-1%.

בלטו לחיוב מניות נובולוג , קמטק , אפריקה מגורים , אקויטל  ואקרו .

מנגד, בלטו לשלילה מניות לייבפרסון , אודיוקודס , אלטשולר שחם  ודנאל .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו במגמה מעורבת. אגרות החוב השקליות ארוכות הטווח נסחרו בירידות שערים של כ-0.2%.

16:16

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בעליות קלות. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.5% לערכו. ת"א ביומד מוביל את המגמה החיובית ועולה בכ-1%.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.1%. אגרות החוב השקליות ארוכות הטווח נסחרים בירידות של כ-0.2%.

בשוק המט"ח, הדולר נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.77 שקלים. האירו נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 4.10 שקלים.

14:25

מדד ת"א 35 נסחר בעלייה קלה, ומדד ת"א 90 נסחר ללא שינוי. מחזור המסחר מסתכם בכ-573 מיליון שקל.

מניית נובולוג  מזנקת לאחר שהחברה דיווחה הבוקר כי הכנסותיה עמדו ברבעון השני לשנת 2023 על כ-413 מיליון שקל, עלייה של כ- 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח לפני מס ברבעון השני עלה ב-3% והסתכם ב-18.2 מיליון שקל.  

עוד בולטות בעליות טראקנט , אימפקס , קמטק, פוקס , אזורים  ואקרו.

12:45

מדד ת"א 35 נסחר כעת ללא שינוי, ומדד ת"א 90 עבר לירידה קלה. מדד הבנקים רושם עלייה קלה.

בשוק האג"ח המקומי נרשמת מגמה מעורבת. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רושמים תנודות מזעריות ומדד תל גוב שקלי 10 + רושם עלייה קלה.

בשוק המט"ח השקל משנה כיוון היום ומתחזק מול דולר והאירו. המטבע האמריקאי נסחר בירידה של כ-0.6% לעומת שערו היציג סביב רמה של 3.77 שקלים. גם האירו נחלש בכ-0.6% ונסחר סביב 4.11 שקלים.

10:55

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר כעת ללא שינוי, ומדד ת"א 90 עבר לירידה קלה.

פריים אנרג'י  מזנקת ב-77%, לאחר שהחברה דיווחה על עסקה במסגרתה היא תמכור חשמל לאלקטרה פאוור בהיקף של 800-900 מיליון שקל לתקופה של 15 שנה.

אלטשולר שחם גמל ופנסיה  דיווחה הבוקר כי סך ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-253 מיליון שקל, לעומת 333 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הכולל הסתכם ברבעון בכ-31 מיליון שקל ברבעון הקודם ובכ-54 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

חברת תנופורט דיווחה הבוקר כי הכנסות החברה הסתכמו בכ-20 מיליון שקל ברבעון השני לעומת הכנסות של 17.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-15%. ה- FFO הסתכם בכ-4.4 מיליון שקל לעומת 6.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.  הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-22.6 מיליון שקל לעומת הפסד של 3.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.3%, ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%.

קמטק  קופצת ב-4% לשיא חדש. מנגד, לייבפרסון ואודיוקודס  בולטות בצד האדום.

חברת התרופות טבע  תשלם קנס של 225 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה עם משרדים המשפטים האמריקאי, שתבע אותה בטענה לתיאום מחירים. במסגרת ההסכם נקבע כי הסכום ישולם לאורך 5 שנים - 22.5 מיליון דולר בכל אחת מהשנים 2023-2027 ו-135 מיליון דולר ב-2028. החברה הסכימה גם לתרום שני מוצרים גנריים בשווי 50 מיליון דולר לארגונים הומניטריים, וכן להעביר מוצר גנרי אחד לייצור של גורם אחר.

טבע מודה שעובד לשעבר בחברה, שעזב אותה ב-2016, סיכם בשלושה מקרים ב-2013-2015 עם מתחרים שטבע לא תגיש הצעות לספק מוצר גנרי מסוים.

08:48

שופרסל דיווחה הבוקר כי הכנסות הקבוצה במחצית הראשונה גדלו בכ-3.1% והסתכמו בכ-7.4 מיליארד שקל בהשוואה לכ-7.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הרבעון השני הסתכמו בכ-3.7 מיליארד שקל בדומה לרבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה רווח התפעולי של כ-303 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, כ-4.1% מההכנסות, לעומת כ-209 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-73 מיליון שקל לעומת 68 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

במקביל לפרסום הדוחות עדכנה שופרסל כי בכוונתה לפעול להכנסת שותף לפעילות הפיננסים שלה, הכוללת את פעילות כרטיס האשראי ופעילות האשראי החוץ בנקאית, ואת המיזם הפיננסי המשותף עם בנק דיסקונט הפועל על גבי פלטפורמת פייבוקס.

מגדל דיווחה כי הרווח הכולל במחצית הראשונה הסתכם בכ-99 מיליון שקל אולם ברבעון השני נרשם הפסד כולל בסך של כ-41 מיליון שקל.

בשוק המט"ח נפתח יום המסחר כשהדולר נחלש קלות לרמה של כ-3.78 שקלים. גם האירו רושם ירידה קלה ונסחר סביב 4.12 שקלים.

07:44

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת יום המסחר בבורסה

1. שוקי המניות

יום המסחר בבורסה צפוי, כפי הנראה, להיפתח במגמה מעורבת. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.6%. מדד הביטוח בלט עם עלייה של כ-2.7%, ומדד הבנקים עלה ב-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

עונת הדוחות בישראל נמשכת. היום צפויות לפרסם תוצאות, בין השאר, שופרסל , מגדל  ואלטשולר שחם .

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת ירידות קלות. אתמול נרשמה נעילה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק רשם עלייה של כ-1.6%, ואילו הדאו ג'ונס רשם ירידה של כ-0.1%. מדד S&P 500 רשם עלייה של כ-0.7%. אנבידיה זינקה ביותר מ-8% לקראת פרסום התוצאות שלה מחר.

מרבית בורסות אסיה נסחרות במגמה חיובית היום. בטוקיו רושם מדד הניקיי עלייה של כ-0.8%, מדד ההנג סנג מטפס בכ-0.2%, והקוספי עולה בכ-0.6%. בבורסת שנחאי נרשמות ירידות קלות.

האם ענקית השבבים שחצתה את רף הטריליון תפתיע שוב?

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. קמטק  בולטת עם פער חיובי של כ-4%, ומנגד לייבפרסון  עם פער שלילי של 4.5%.

זינוק של 250% בהפסדי האשראי: כך מכה עליית הריבית בעסקי מימון הרכב

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נותרו יציבים אתמול. איגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.8%.

בשוק האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב המשיכו לטפס אתמול. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ב-8 נקודות בסיס ונסחרה סביב רמה של 4.34% - הרמה הגבוהה ביותר משנת 2007. התשואה על אג"ח לשנתיים עלתה לכ-5%.

בבנק הפועלים, הכלכלנים מתייחסים בסקירתם השבועית לפער התשואות בשוק הממשלתי בין ארה"ב לישראל: "התשואות הארוכות בישראל לא הדביקו את העלייה בארה"ב, והאג"ח ל־10 שנים נסחרת עתה בפער תשואה של 25 נקודות בסיס מתחת למקבילתה האמריקאית", ציינו בהפועלים.

"השינוי בהתנהגות התשואות משקף כנראה את חשש המשקיעים מהמצב הפיסקאלי בארה"ב, כמו גם מהמדיניות הניצית של הפדרל ריזרב שנחשפה בפרוטוקלים האחרונים. בישראל לעומת זאת, חברת דירוג האשראי פיץ' הותירה את דירוג האשראי המקומי ללא שינוי ברמה של +A, הרבה הודות למצב הפיסקאלי הטוב".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הפיחות בשקל מול המטבעות הזרים נמשך אתמול, כשהדולר נסחר במהלך היום בשער של 3.8 שקלים, רמתו הגבוהה ביותר מאז משבר הקורונה. בשעות הערב נחלש הדולר לרמה של כ-3.78 שקלים. גם האירו התחזק מול השקל ונסחר בכ־4.13 שקלים, רמת שיא שלא נראתה מאז ינואר 2019.

הדולר זינק לשיא חדש: המשקיעים מודאגים מאי הוודאות סביב נגיד בנק ישראל 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט רשמו אתמול ירידות קלות, וכעת הם שומרים על יציבות. מחירה של חבית נפט מסוג WTI הגיע ל-80.6 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט עמד על 84.3 דולר.

4. מאקרו

היום לא יתפרסמו נתוני מאקרו משמעותיים. בארה"ב יתפרסמו נתוני מכירות בתים מיד שנייה. מחר יתפרסמו ביפן, באירופה, בבריטניה ובארה"ב מדדי מנהלי הרכש לתחומי השירותים והתעשייה לחודש אוגוסט.

הבנק המרכזי בסין הוריד אתמול את הריבית הראשית (פריים לשנה) מ־3.55% ל־3.45%, הרמה הנמוכה בתולדות סין. רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, כתב על כך כי "הבנק המרכזי של סין פועל במציאות מורכבת. מחד, עליו לסייע ככל הניתן לכלכלה המקרטעת, ומנגד מטבע היואן הולך ונחלש. לסין חשובה מאוד איתנות היואן, והשלטונות קראו לבנקים לסייע בשמירה על ערכו. ככל שהריבית בסין יורדת, נפתחים פערים בינה לבין ריביות אחרות בעולם, שעולות. זה מחליש עוד את היואן ועלול לגרור יציאה של הון זר מהמדינה - בניגוד גמור לרצונם של השלטונות.

"בשורה התחתונה", מעריך מנחם, "סין כנראה תצטרך לעשות יותר. גם תגובת היואן (הנחלש) ושוק המניות הסיני (היורד) מראים כי השווקים מצפים לכך. כלכלת סין אמנם לא נראית במיטבה כעת, אך יש לשלטונות רקורד לא קצר של חילוצה מתקופות חלשות. במיוחד עכשיו, כשסין, ארה"ב, רוסיה וגם סעודיה מצויות במעגל של מאבקי כוח".

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מתייחס בסקירתו להשפעת הפיחות בשקל על החלטת הריבית הקרובה של בנק ישראל. "נתון חלש מאוד של הצריכה הפרטית בתמ"ג והיחלשות האינפלציה היו אמורים להספיק כדי לשכנע את בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה בספטמבר. אולם, הפיחות המהיר של השקל עלול לשנות את ההחלטה", כתב זבז'ינסקי.

"מצד אחד, מאז החלטת הריבית הקודמת השקל לא נחלש בשיעור חריג. יחד עם זאת, המגמה שמתפתחת לאחרונה עשויה להטריד את בנק ישראל כי יש בה כמה מאפיינים חריגים: ראשית, בניגוד להתנהגות מתחילת השנה כאשר הקפיצות בשע"ח התרחשו על רקע חדשות פוליטיות, בשבועיים האחרונים לא היו 'מחוללי זעזועים' כאלה. היה אפילו אירוע חיובי של אשרור הדירוג לישראל בידי פיץ', שלא עזר לשקל".

לדבריו, "אם בשבועיים הקרובים השקל ימשיך להיחלש באותה מהירות שראינו מתחילת החודש, בנק ישראל עשוי להעלות את הריבית בספטמבר, למרות נתוני הצמיחה והאינפלציה".