הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מניות הביטוח הובילו עליות בנעילת המסחר בבורסה

מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.6% • מדד הביטוח קפץ ב-2.7%, ומדד הבנקים עלה ב-1.5% • הדולר שב וחוצה את רף ה-3.8 שקלים • הבנק המרכזי בסין הוריד את הריבית פעם נוספת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:27

נעילה חיובית בבורסה. מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5%, ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.6%. מדד הביטוח בלט עם עלייה של כ-2.7%, ומדד הבנקים עלה ב-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.65 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר אזורים , כלל ביטוח, מגדל ביטוח , קמטק , אקרו, פוקס, ישראל קנדה  והראל השקעות .

מנגד, בצד האדום בלטו מיטרוניקס , אופקו , ויקטורי, דנאל, אנרג'יקס , שיכון ובינוי , אלוט וסיפיה וויז'ן .

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נותרו יציבים. איגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים רשמו ירידות של עד 0.8%.

16:20

נמשכות העליות הקלות בבורסה. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.4%, ומדד ת"א 90 מוסיף כ-0.5% לערכו. מדד מניות הביטוח בולט עם עלייה של כ-2.5%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.02 מיליארד שקל.

עליות חדות רושמות בין השאר אלקטריאון , ישראל קנדה , פוקס, ריטיילורס  ורבוע נדל"ן .

רשות התחרות הודיעה היום לחברת שטראוס , למנכ"ל החברה לשעבר ולסמנכ"ל הכספים בה, על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם בכפוף לשימוע. לפי כתב החשדות, שטראוס הציבורית פרסמה בדוח כספי רבעוני בהודעה לעיתונות ובמסרים נוספים, על כוונתה להעלות מחירים "כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים. על כן שטראוס נחשדת בניסיון להגיע להסדר כובל להעלאת מחיר". 

14:52

עונת הדוחות: בנק ירושלים  הציג רווח נקי של 29.6 מיליון שקלים ברבעון השני כאשר התשואה על ההון הסתכמה ב-9.3%. הרווח הנקי במחצית הראשונה של שנת 2023 הסתכם ב-72.2 מיליון שקלים, צמיחה של 12% לעומת המחצית המקבילה, והתשואה על ההון במחצית הסתכמה ב-11.5%. לעומת 11.2% בתקופה המקבילה אשתקד.

קבוצת פוקס  פרסמה כי הכנסות הקבוצה ברבעון השני של שנת 2023 הסתכמו בכ- 1,360.5 מיליון ש"ח, גידול של כ-9.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון השני של שנת 2023 הסתכם בכ-773.4 מיליון ש"ח, המהווה כ-58.2% מהמכירות בהשוואה לרווח גולמי אשתקד בסך של כ-744.8 מיליון ש"ח.

במקביל, הקבוצה הודיעה היום על מינוי משמעותי בשדרה הניהולית של החברה עם קידומו של מייקי בן ארי לתפקיד המשנה למנכ"ל לצידו של מנכ"ל הקבוצה הראל ויזל.

14:01

המדדים המרכזיים בתל אביבנסחרים במגמה חיובית. מדד ת"א 35 מוסיף כ-0.4% לערכו, ות"א 90 ממטפס ב-0.6%. מדד ת"א ביטוח מוביל את המגמה החיובית ומזנק בכ-1.6%. גם מניות הבנייה נסחרות בעליות של כ-1.5%.

בולטות לחיוב מניות ישראל קנדה , ריטיילורס , פוקס  וג'נריישן קפיטל .

מנגד, מניות מימון ישיר , מיטרוניקס , אנרג'יקס  ותורפז  נסחרות במגמה שלילית.

12:40

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 מוסיף כ-0.3%, ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.5%. מדד ת"א ביטוח בולט לחיוב ועולה בכ-0.8%.

קבוצת ארד  העוסקת בפיתוח מערכות למדידת מים פרסמה את תוצאות הרבעון השני של השנה: הכנסות הקבוצה ברבעון השני הסתכמו בכ-93.7 מיליון דולר, גידול של כ-11.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-7.8 מיליון דולר, גידול של כ-26% לעומת הרבעון המקביל.

שותפות ניו-מד אנרג יהש  דיווחה על הכנסות של כ-251 מיליון דולר ברבעון השני, לעומת כ-291 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע, בין היתר, מירידה במכירות לוויתן לשוק המקומי. הרווח הנקי ברבעון השני הסתכם בכ-93 מיליון דולר, לעומת סך של 124 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. 

בשוק המט"ח, הדולר נחלש מול השקל בכ-0.1% ונסחר סביב 3.788 שקלים. מנגד, האירו מתחזק בכ-0.3% מול השקל ונסחר סביב רמה של 4.13 שקלים.

11:03

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2%, ות"א 90 מוסיף לערכו כ-0.5%. מדד ת"א ביטוח בולט לחיוב ועולה בכ-0.8%.

עונת הדוחות: ויקטורי  דיווחה כי מכירות החברה ברבעון השני של 2023 הסתכמו ב-608 מיליון שקל, עליה של כ-2.2%, בהשוואה לכ-595 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון השני של 2023 הסתכם בכ-155 מיליון שקל, בהשוואה לכ-151 מיליון שקל - עליה של כ-3% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד. שיעור הרווח הגולמי ברבעון השני של 2023 עלה ל-25.5%.

אלביט מערכות  מרכזת עניין, לאחר שהחברה דיווחה כי זכתה בחוזה בסך 55 מיליון דולר לאספקת מערכת נגד כלי טיס בלתי מאיישים (C-UAS) להולנד. 

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות של כ-0.1%. איגרות החוב הממשלתיות נסחרות במגמה דומה.

10:03

המסחר בתל אביב נפתח בעליות קלות. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מוסיפים כ-0.2% לערכם.

בולטות לחיוב מניות רבוע נדל"ן , ישראל קנדה , פוקס  וארפורט סיטי .

מנגד, מניות מימון ישיר , הכשרת היישוב  ואפריקה מגורים  נסחרות בירידות קלות.

עונת הדוחות: חברת ריטיילורס , העוסקת ביבוא מוצרי הנעלה, הלבשת ואביזרי ספורט ואופנת פנאי, דיווחה כי הכנסות החברה ברבעון השני לשנת 2023 הסתכמו בכ-483 מיליון שקל, לעומת כ-354 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-36.5%.  הרווח הגולמי ברבעון השני השנה הסתכם בכ-251.6 מיליון שקל (52.1% מהמחזור), לעומת כ-189.6 מיליון שקל (53.6% מהמחזור) בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-32.7%.

08:49

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק קלות מול השקל ונסחר סביב 3.798 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בכ-0.3% ונסחר סביב 4.13 שקלים.

07:51

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (א'), שבוע המסחר נפתח בעליות שערים קלות. מדד ת"א 35 עלה בכ-0.3%. את המגמה החיובית הוביל מדד מניות הביטוח שרשם עלייה של 1.5%.

מניית פז נפט  קפצה ב-7% לאחר שהחברה דיווחה על התקדמות בפיצול חברת "פז בית זיקוק אשדוד" ופרסמה את התשקיף לקראת ההנפקה בבורסת תל אביב שתתקיים בתאריך ה-30.8. במקביל, החברה דיווחה על חלוקת דיבידנד בעין לבעלי מניות החברה.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

כשמדדי המניות יורדים והדולר מתחזק: איפה כדאי לשים את הכסף?  

באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי עולה ב-0.7%, ההנג סנג יורד ב-1.4%, בורסת שנחאי משילה מערכה כ-0.4%, ומדד הקוספי עולה בכ-0.4%.

סין כבר לא תיראה אותו דבר: 40 שנות צמיחה הסתיימו וגלי ההדף מכים בעולם 

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות קלות של כ־0.1% במהלך המסחר ביום ראשון. אגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמה מעורבת.

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו בחדות ביום שישי בעקבות פרסום פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב, בו נאמר כי העלאות ריבית נוספות נמצאות על השולחן. הבוקר, התשואה על אג"ח ל־10 עולה קלות ונסחרת סביב 4.27%, והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.95%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בסוף השבוע האחרון רשם שער הדולר שיא נוסף כשנסחר על סף 3.8 שקלים. גורמים בשוק המט"ח מסבירים את החולשה בשקל בתקופה האחרונה במספר סיבות: "רובן היו קשורות למחלוקת הפנים ישראלית סביב קידום הרפורמה במערכת המשפט מתחילת השנה.

מה יהיה עם השקל? אחרי שבוע סוער, הכלכלנים מעריכים מה צפוי בשוק המט"ח 

"לכך נוספת כעת הטלטלה העולמית בשווקים שמובילה להתחזקות הדולר מול סל המטבעות, לאחר תקופה שבה נחלש באופן בולט - כשטיפס בתוך חודש בכ־3% מול הסל".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט רשמו עלייה של כ־1% בסוף השבוע האחרון. הבוקר, מחירי הנפט נסחרים בעליות של כ-0.6%. מחירה של חבית נפט מסוג WTI עומד על 81.2 דולר, ומחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 85.3 דולר.

4. מאקרו

בסין, הבנק המרכזי הוריד הבוקר את הריבית הראשית (פריים לשנה) מ-3.55% ל-3.45%, לרמה הנמוכה ביותר בתולדות סין. 

בהמשך היום (ב') יתפרסם מדד המחירים ליצרן בגרמניה, בהמשך השבוע יפורסמו נתונים על שוק הנדל"ן בקנדה, מכירות בתים חדשים ובתים קיימים בארה"ב וכן נתוני תעסוקה ואבטלה בארה"ב.

בתוך כך, ביום שישי השבוע יתקיים כנס הנגידים בג'קסון הול, שם צפוי יו"ר הבנק הפדרלי, ג'רום פאוול, לשאת דברים בנוגע למדיניות המוניטרית של הבנק.

5. תחזית

ביום שישי האחרון פורסם שיעור האינפלציה בגוש האירו לחודש יולי, אשר ירד ל-5.3% בקצב שנתי מ-5.5% בחודש שעבר.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מתייחס להשפעת נתוני האינפלציה שפורסמו בגוש האירו על מתווה הריבית העתידי של הבנק המרכזי באיחוד, ה־ECB, וכותב בסקירתו כי "מאירופה מתקבלות חדשות לא טובות, במיוחד בנוגע לאינפלציה, ונראה כי לנגידה כריסטין לגארד וחבריה עוד נכונה עבודה מאומצת".

לדבריו, "בשורה התחתונה האינפלציה בגוש האירו אמנם ירדה ביולי, אך חלק גדול מכך נבע מסעיף האנרגיה, המהווה עשירית מהמדד, אשר ירד ב־6.1% בחודש יולי בהמשך לירידה של 5.6% ביוני. בניכוי ירידת מחירי האנרגיה, היו מתווספים כ־1.2% לעליית האינפלציה בשני החודשים האחרונים".

כמו כן, מנחם ציין כי "נוסיף לכך את ההתאוששות הניכרת של מחירי הנפט בעולם, ונראה לחץ על מדדי המחירים הקרובים. בתוך כך, פיחות האירו כנגד הדולר בימים האחרונים עלול להוסיף גם הוא ללחצי המחירים בגוש בחודשים הבאים".

"לצד כל אלה, באירופה קיוו כי סין תאושש את סחר החוץ של המדינות ברחבי היבשת, אך זה מתקשה להתאושש", מוסיף מנחם. "גם נתוני התוצר והפעילות הכלכלית של גוש האירו על סף התכווצות, ובמקביל המסחר הקמעוני ברחבי היבשת מדשדש".

לפיכך מעריך כלכלן מזרחי טפחות, כי "למרות הקשיים הכלכליים והתעסוקתיים, חולשת הצריכה הפרטית והתמשכות מלחמת רוסיה-אוקראינה, לא תישאר לבנק המרכזי של אירופה ברירה אלא להעלות עוד את הריבית, אולי יותר מפעם אחת, כשגם פיחות האירו לא משחק לטובתו".