כל העיניים לג'קסון הול: הוועידה הכלכלית שתסמן לאן הולכים השווקים

כנס הנגידים השנתי יתקיים השבוע בארה"ב, כשברקע תנודתיות חריפה בשווקים • הנואם המרכזי יהיה יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שצפוי לספק רמזים בנוגע למדיניות הריבית בתקופה הקרובה

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול צפוי לנאום בכנס ג'קסון הול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול צפוי לנאום בכנס ג'קסון הול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

הבורסות בעולם, ובפרט וול סטריט, סובלות מירידות שערים ותנודתיות חריפה בשבועות האחרונים. כך, אחרי פתיחת שנה חלומית כמעט, רצף חריג של אירועים מכביד ומושך מטה את המדדים. אחת הסיבות המרכזיות לתנודתיות החריפה של השבועות האחרונים היא מצבה של סין, שמציגה רצף נתונים שליליים ומתקשה לחזור לקצב הצמיחה שהעולם התרגל אליו בשנים האחרונות. בנוסף לכך, הפד האמריקאי מחמם את האווירה עם מסרים "ניציים" וגם באירופה עוד רחוקים מלהכריז על סוף האינפלציה. 

כשמדדי המניות יורדים והדולר מתחזק: איפה כדאי לשים את הכסף? 
וורן באפט מוכר מניות. מה הוא יודע על השוק שאנחנו לא 
קו ההתנגדות נשבר, היכונו לטיסה של הדולר 

 התוצאה היא חודש שלילי במיוחד בשווקים. כך לדוגמה, מאז תחילת אוגוסט איבד מדד הנאסד"ק קרוב ל־7% וה־S&P 500 כמעט 5%. הדקס הגרמני והקאק הצרפתי איבדו באותה תקופה כ־4%. אמנם במבט כולל מתחילת השנה המגמה עדיין חיובית במיוחד, אך המשקיעים תוהים לאן הולכים השווקים. לפחות את חלק מהתשובה נגלה ככל הנראה בסוף השבוע הקרוב, כאשר יתקיים כנס הנגידים העולמי בארה"ב.

כנס הג'קסון הול, שנערך על ידי הבנק הפדרלי בארה"ב, צפוי להיערך ביום חמישי הקרוב בוויומינג ארה"ב, למשך שלושה ימים, בהשתתפות מספר ראשי בנקים מרכזיים בעולם. נושא הכנס הינו "שינויים מבניים בכלכלה הגלובלית", ומטרתו להעניק מבט עתידי של הנגידים השונים ברחבי העולם על הסביבה הכלכלית הגלובלית.

בעולם ממתינים לדבריו של פאוול

עיני המשקיעים נשואות אל עבר יו"ר הפד ג'רום פאוול שצפוי לשאת דברים ביום שישי בבוקר (17:00 שעון ישראל), ולהתייחס למדיניות המוניטארית העתידית של הבנק המרכזי בארה"ב. מספר שעות לאחר מכן, יו"ר הבנק המרכזי האירופי, קריסטין לאגארד, צפויה לשאת את דבריה ולהתייחס גם היא לסביבה המאקרו־כלכלית בגוש האירו ולמתווה הריבית של ה־ECB.

המשקיעים ברחבי העולם חוששים מכך שפאוול צפוי להצהיר על צעדים נוספים לריסון המדיניות המוניטארית בארה"ב בהמשך השנה. זאת, לאחר שבפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה של הפד, שפורסמו בסוף השבוע האחרון, צוין כי בכירי הבנק המרכזי צופים סיכון לעלייה מחודשת באינפלציה.

בדומה לשנה שעברה, גם נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, צפוי להשתתף בכנס אך ככל הנראה לא צפוי לשאת דברים. הנגיד טרם הודיע האם הוא מעוניין להישאר במשרתו לקדנציה נוספת, והחלטתו הסופית צפויה להתפרסם בתקופת החגים.

המאבק האינפלציוני טרם הסתיים

כנס הג'קסון הול נערך בזמן שבו רוב הבנקים המרכזיים ברחבי העולם עומדים בעיצומו של המאבק המתיש באינפלציה.

על פניו, נראה כי הכלכלות הגדולות בעולם מצליחות לאט לאט לקצור את הפירות מצעדי הריסון המוניטארי בהם נקטו הבנקים המרכזיים. מדד המחירים לצרכן בישראל של חודש יולי ירד בחדות ל־3.3% בקצב שנתי, האינפלציה השנתית בארה"ב ירדה לקצב של 3.2% ביולי ובאירופה מדד המחירים ירד מ־5.5% בחודש יוני ל־5.3% ביולי.

עם זאת, התמונה איננה ורודה כפי שהיא נראית. בישראל ההערכות מצביעות על כך שמדד המחירים לצרכן יעלה בחדות בחודש הבא. זאת בעקבות הירידה הדרסטית שנרשמה במדד בשנה הקודמת באותה תקופה (תיקון טכני), יחד עם עליית מחירי האנרגיה (סחורות), מה שצפוי להביא את האינפלציה השנתית חזרה לשיעור של 4%.

במקביל, בארה"ב מדד חודש יולי אומנם עמד על 3.2% בלבד, אך מדובר דווקא בעלייה של קצב האינפלציה השנתית ממדד חודש יוני (שעמד על 3%), לאור מחירי הדיור שהעיבו על סל המוצרים לצרכן בארה"ב.

במבט הלאה, נראה כי האתגר הבא שעומד בפני הבנקים המרכזיים הוא לא רק הורדת האינפלציה אל יעד יציבות המחירים של הבנקים, אלא גם שמירה על קצב צמיחה בריא במדינות תוך הימנעות ממיתון בעקבות הריבית הגבוהה.