בגיל 38 בלבד ועם היסטוריה ישראלית: הכירו את השורטיסט שגרם לאנשים העשירים בעולם לפחד

נייט אנדרסון ייסד את הינדנבורג, המתמחה בהשקעות שורט מבוססות מחקר, ובתוך שנים ספורות קרא תיגר על כמה בעלי הון בולטים בוול סטריט, כשגם חברות מישראל ספגו מנחת זרועו • הסוד להצלחתו הוגדר כ"כישרון מיוחד 'לרחרח' ולגלות הונאות תאגידיות"

השורטיסט שלא עושה חשבון לאייקן, אדאני ומאסק / צילומים: רויטרס, חיים צח - לע''מ, AP. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השורטיסט שלא עושה חשבון לאייקן, אדאני ומאסק / צילומים: רויטרס, חיים צח - לע''מ, AP. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שני מיליארדרים מוכרים, קארל אייקן האמריקאי וגאוטם אדאני ההודי, איבדו השנה חלק ניכר מההון שצברו לאחר מהלך אקטיביסטי רועם מצד חברת ההשקעות Hindenburg Research של ניית'ן אנדרסון. הם לא היו הראשונים ונראה שלא יהיו האחרונים: הינדנבורג, חברת השקעות פרטית מניו יורק, פועלת החל משנת 2017 ומתמחה בהשקעות שורט המבוססות על מחקר.

WSJ | במשך 60 שנה הוא היה המיליארדר הכי אגרסיבי בוול סטריט. עכשיו האימפריה שלו בסכנה
שורט של מיליארד וחצי דולר: משקיע העל מהמר על מפולת בשווקים

לפי הינדנבורג, היא מחפשת מקרים שבהם יש שילוב של אי סדרים חשבונאיים, "שחקנים בעייתיים" בהנהלה, עסקאות בעלי עניין שלא מדווחות כראוי, פרקטיקות בעייתיות בתחומי הדיווח וכדומה. היא נכנסת לפוזיציות שורט בחברות האלה - כלומר, מהמרת נגדן בכך שהיא מוכרת את מניותיהן בחסר. מדובר על שיטה לייצר רווח מנייר ערך שיורד, כשהסוחר מקבל בהשאלה את הנייר מבעליו, מוכר אותו בשוק, ולאחר מכן רוכש אותו מחדש כדי להחזיר לבעלים. בהנחה שכפי שהעריך הסוחר, מחיר הנייר ירד בתקופה זו - הרי שהוא מרוויח מכך; במקרה שטעה, ומחיר הנייר יעלה - הוא חשוף להפסד שגדל ככל שהמחיר גבוה יותר.

בניגוד למשקיעי שורט "רגילים", הינדנבורג נוקטת בגישה אקטיביסטית, כלומר היא לא רק נכנסת לפוזיציית שורט בחברה מסוימת, אלא גם מפרסמת לציבור את הסיבה המפורטת לפתיחת הפוזיציה. במקרה שלה מדובר דוח מפורט על חברה (חדשה) המתפרסם לרוב אחת לחודש־חודשיים.

נייט (ניית'ן) אנדרסון בן ה־38, שהקים את הינדנבורג, גדל בקונטיקט, למד מנהל עסקים באוניברסיטה של מדינה זו והוסמך כאנליסט. לפי פרסומים בעבר, אנדרסון שהה תקופה מסוימת בישראל, ואף שימש בארץ כנהג אמבולנס - מה שלדבריו הקנה לו ניסיון בחשיבה ופעולה תחת לחץ קיצוני.

לאחר שפרסם השנה דוח על קבוצת אדאני, פורסמו עליו כתבות בהודו שביקשו להבין מי האיש שהוביל לאובדן הערך הגדול של הקבוצה ההודית. באחת הכתבות, ב־India Times, נכתב כי חמש שנים מוקדם יותר אנדרסון גר במנהטן בדירה קטנה שבקושי היה יכול להרשות לעצמו. אך היה לו כישרון מיוחד - "לרחרח" ולגלות הונאות תאגידיות, שהוביל אותו להצלחה.

נייט אנדרסון, מייסד הינדנבורג / איור: גיל ג'יבלי
 נייט אנדרסון, מייסד הינדנבורג / איור: גיל ג'יבלי

באתר של הינדנבורג נכתב כי ב־2014-2016 אנדרסון דיווח לרשות ני"ע האמריקאית (SEC) במספר מקרים. זו מאפשרת ל־Whistleblower (חושף שחיתויות) להעביר לה פרטים על מנת לגלות הונאות שונות בגופים שעליהם היא מפקחת. אנדרסון העביר פרטים בין היתר על קרן גידור מאטלנטה שבהמשך הואשמה בהונאה.

שם החברה מבוסס על אסון הינדנבורג מ־1937 - ספינת האוויר שהתפוצצה באסון שגרם למותם של כמעט 100 איש. אנדרסון סבר שזו הדוגמה המושלמת לאסון מעשה ידי אדם שניתן היה למנוע, ולמרות האזהרות המוקדמות מפעילי ההינדנבורג התעלמו ואמרו: "הפעם זה שונה". "אנחנו מחפשים אסונות דומים מעשי ידי אדם, שנמצאים בשוק, ושופכים עליהם אור לפני שיצליחו למשוך עוד קורבנות תמימים", נכתב באתר של הינדנבורג. מאז שהחלה בפעילותה הינדנבורג יצרה כבר לא מעט כותרות ו"הפילה" מניות בולטות. אלה כמה מהמקרים הבולטים:

שנת 2017 חברה מותקפת: אופקו

אופקו בראשותו של פיליפ פרוסט (לשעבר יו"ר טבע) היא חברת תרופות אמריקאית שנסחרת גם בת"א. הינדנבורג טענה שעזיבות רבות של מנהלים, שלא דווחו לשוק כראוי, עלולות להצביע על בעיה, ובמקביל העלתה תהיות נוספות על עסקי החברה, כולל בנוגע לערך של צנרת המוצרים העתידית.

התוצאה: המניה נחלשה (ובהמשך התאוששה). באתר האינטרנט של הינדנבורג מציינים שב־2018 הואשם פרוסט על־ידי ה־SEC בהונאה (הרצת מניות), הליך שהסתיים לבסוף בפשרה כשב־2019 פרוסט הסכים לשלם קנס של 5.5 מיליון דולר, ואופקו שילמה 100 אלף דולר, ללא הודאה או הכחשה.

שנת 2021 חברה מותקפת: אורמת

אורמת הישראלית, העוסקת באנרגיה גיאותרמית ונסחרת דואלית, עלתה על הרדאר של הינדנבורג לפני כשנתיים. הינדנבורג טענה שאורמת עוסקת ב"שחיתות בינלאומית" בעיקר בקשריה עם בכירים בממשל בקניה, גואטמלה והונדורס. כמו כן ציינו שדירקטורית בחברה והיועץ המשפטי שלה עבדו קודם בשיכון ובינוי, והואשמו על־ידי הפרקליטות בעבירות שוחד, דבר שלא זכה לגילוי של אורמת.

התוצאה: אורמת הכחישה את הטענות, אך במקביל "הזיזה" מתפקידו את היועץ המשפטי והודיעה שהדירקטורית לא תתמודד לכהונה נוספת. מניית אורמת נחלשה מעט לאחר הדוח, אך התאוששה בהמשך.

שנת 2022 חברה מותקפת: טוויטר

המקרה של הרשת החברתית טוויטר היה שונה מבחינת הינדנבורג, משום שההשקעה בשורט הייתה על רקע רכישת החברה ולא על רקע התנהלותה השוטפת, וגם משום שהינדנבורג שינתה אחר כך את הפוזיציה שלה בחברה. כשאילון מאסק הודיע על רכישת טוויטר, הינדנבורג העריכה שמאסק - שאותו הגדירה כאדם אימפולסיבי - ינסה להתחמק מהעסקה או לדון בתנאיה מחדש, לכן נכנסה לפוזיציית שורט.

התוצאה: מאסק אכן ניסה לבטל את העסקה, ומניית טוויטר נפלה. הינדנבורג, שהאמינה שטענותיו של מאסק לא יתקבלו בהליך משפטי, סגרה את פוזיציית השורט ופתחה פוזיציית לונג, כך שכשהרכישה הושלמה לבסוף, היא הרוויחה משני הכיוונים.

שנת 2023 חברה מותקפת: קבוצת אדאני

בתחילת השנה הנוכחית פרסמה הינדנבורג את הדוח על קבוצת אדאני, קבוצה הודית העוסקת בתחומי התשתיות והמשאבים, תחת הכותרת "איך האדם השלישי בעושרו בעולם מקדם את ההונאה התאגידית הגדולה ביותר בהיסטוריה". התאגיד ההודי, שמחזיק בבעלות על נמל חיפה, הואשם על־ידי הינדנבורג ב"מניפולציות חצופות על מניות והונאות חשבונאיות במשך עשרות שנים". בהינדנבורג העריכו ששבע חברות בולטות בקבוצת אדאני נסחרות בשווי מנופח עם פוטנציאל ירידה של 85%. הם הצביעו גם על חקירות הנוגעות להונאות שקשורות לקבוצה בכמה מדינות, ועל חברות שהוקמו במקלטי מס, שלחלקן אין כל פעילות אך הן העבירו כספים לחברות הציבוריות בקבוצה.

התוצאה: מניות הקבוצה צנחו בעשרות אחוזים ואדאני איבד את התואר "האיש העשיר ביותר באסיה". מניית אדאני אמנם התאוששה מהשפל שאליו צנחה בפברואר, אך היא רחוקה מהמחיר בתחילת השנה. שוויו של גאוטם אדאני מוערך כיום על־ידי פורבס ב־53.1 מיליארד דולר, לעומת 90 מיליארד דולר ב־2022.

שנת 2023 חברה מותקפת: Icahn Enterprises

בחודש מאי השנה טענה הינדנבורג כי החברה בשליטת המיליארדר קארל אייקן מנופחת ב־75%. בין היתר נטען כי נמצאו עדויות לשווי מנופח בעסקיו הפחות נזילים והפרטיים של אייקן, וכי למרות ביצועים פיננסיים שליליים, החברה הגדילה את היקף הדיבידנד שהיא מחלקת בשנים האחרונות. "בקצרה, אייקן משתמש בכסף מהמשקיעים החדשים כדי לחלק דיבידנדים למשקיעים הוותיקים", נכתב שם, ואף מוזכר בפירוש הביטוי "מבנה דומה להונאת פונזי".

התוצאה: אייקן טען שהדוח מטעה, אך לצד הדוחות האחרונים פרסמה החברה מכתב התנצלות על כך שבעליה סטה מדרך ההשקעות שלו לטובת הימור נגד השוק שכשל. מניית החברה צנחה ביותר מ־51% מאז שפורסם הדוח.