ארה"ב מנסה לפתות את איראן והזינוק הכלכלי המדהים של יפן

הנשיא הבא (אולי) של ארגנטינה יסגור את הבנק המרכזי • זינוק כלכלי מדהים ביפן • הבירה המלכותית של הוואי עולה בלהבות • ארה"ב מנסה לפתות את איראן והאם טראמפ יחון את עצמו? • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / צילומים: AP-Vahid Salemi, שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השבוע בעולם / צילומים: AP-Vahid Salemi, שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

1ארגנטינה רוצה להשתגע

ארגנטינה היא ארץ מלומדת הפתעות, בייחוד בפוליטיקה. אבל היא הצליחה להדהים את עצמה השבוע, בבחירות מקדימות לנשיאות. המנצח, עם 30% מהקולות, הוא חאבייר מיליי (Milei) כלכלן ימני קיצוני, המבטיח לסגור את הבנק המרכזי ולאמץ את הדולר כמטבע לאומי.

הוא אוהב את דונלד טראמפ, סולד מפני האליטות הליברליות באשר הן, מאמין בקפיטליזם קלאסי בלי התערבות ממשלתית ממין כלשהו; אבל רוצה לאסור הפלות, להפסיק חינוך מיני, ולהניא אנשים מלהתחסן נגד קורונה.

מקור הצלחתו הוא כשלונה המונומנטלי של ארגנטינה. סדרה אין סופית של משברים כלכליים ופוליטיים שוחקת את אמון הארגנטינים במוסדותיהם. הם שונאים את ממשלתם אבל גם את האופוזיציה. מיליי הוא האלטרנטיבה.

הוא נישא עכשיו על כנפי ההפתעה וקורת הרוח של המוני תומכיו. אבל לא ברור כלל איך איש הניזון מקיטוב ומפילוג יוכל לנהל ארץ במשבר, שהאינפלציה החודשית - חודשית! - עומדת בה על 6.3% והמטבע שלה, הפסו, פוּחַת השבוע ב־22%.

חאבייר מיליי, זכה ב־30% מהקולות בבחירות המקדימות / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko
 חאבייר מיליי, זכה ב־30% מהקולות בבחירות המקדימות / צילום: Associated Press, Natacha Pisarenko

2טראמפ לבית הלבן, או לכלא

דונלד טראמפ ביסס השבוע את שיאו ההיסטורי המפוקפק ביותר: לא זו בלבד שהוא הנשיא לשעבר הראשון העומד למשפט פלילי, אלא שכתב אישום רביעי הוגש נגדו ביום שני במדינת ג'ורג'יה. הוא מואשם שניסה לגנוב את הבחירות לנשיאות ב־2020.

איך הוא יוכל להתגונן בארבעה בתי משפט, בארבע ערים שונות, ועוד להתמודד בו בזמן על הנשיאות? הייתכן שהוא יפרוש כדי להתמסר להגנתו?

התשובה הפשוטה היא 'לא'. אם ייבחר הוא יוכל לחון את עצמו. חוץ מזה ששניים מן המשפטים מתנהלים בבתי משפט של מדינות, וסמכות החנינה של הנשיא אינה חלה עליהם.

טראמפ באייווה, השבוע / צילום: Associated Press, Rick Bowmer
 טראמפ באייווה, השבוע / צילום: Associated Press, Rick Bowmer

3איראן יכלה להיות אחרת

"פייננשל טיימס" דיווח השבוע על התרחבות מאמצי ארה"ב לפתות את איראן לשפר את התנהגותה. בעקבות הפשרת שישה מיליארד דולר של "סיוע הומניטרי" כדי להשיג שחרור של אמריקאים המוחזקים בכלא האיראני, ארה"ב מציעה עכשיו הקלות של משטר הסנקציות תמורת הבטחה איראנית לחדול למכור מל"טים לרוסיה.

אם זה נכון, זה מתיישב להפליא עם לוח השנה. השבוע מלאו 70 שנה להתערבות האמריקאית באיראן, שהחזירה את השאה הנמלט אל כסאו. אילמלא התערבה ארה"ב, אין זה כלל מן הנמנע שבאיראן היה מתפתח משטר חילוני דמוקרטי עם נופך לאומני, שאמנם היה נוח למערב פחות ממשטר השאה, אבל היה נוח לאין שיעור יותר מן הרפובליקה האיסלאמית. ההתערבות ההיא הייתה החטא הקדמון, שהרעיל את המזרח התיכון.

4רוח חיים כלכלית ביפן

יפן היטיבה מאוד השבוע. ביום שלישי שמענו שכלכלתה צמחה ברבעון השני של השנה ב־6%. המספר הזה הקפיץ את רוב שומעיו.

מאז שיאי הצלחתה, בשנות ה־80 של המאה שעברה, היא ניהלה מאבק נואש להיחלץ ממלכודת של דפלציה; והצליחה לשכנע את רואיה שהיא נידונה לשקיעה בלתי פוסקת. בדיוק לפני שלוש שנים היא רשמה הצטמקות רבעונית של 7.8%, שתוארה אז "החמורה ביותר מאז ומעולם". דעת פרשנים הייתה אז, כי "יידרשו שנים כדי להפוך את הגלגל".

ובכן, עדיין יש בה רוח חיים, בכלכלה השלישית בגודלה בעולם. אומרים לנו, עם זאת, כי ההתאוששות היא בעיקר תוצאה של התחזקות היצוא. השוק הפנימי עדיין שרוי במשבר אמון.

5האש איכלה את עיר הבירה המלכותית

עד לפני 130 שנה, לפני שמתיישבים אמריקאיים השתלטו עליה בדרכי עורמה, הוואי הייתה ממלכה עצמאית מוּכּרת. כאשר קמה, בתחילת המאה ה־19, המלך קַמֶהַמֶהַ קבע את עיר בירתו בלאהאיינה, בקצה המערבי של האי מאווי. בסוף השבוע שעבר לאהאיינה עלתה בלהבות, באחת משריפות היער הגדולות ביותר מאז ומעולם. 106 גופות נמצאו עד יום רביעי, בערך אלף עדיין נעדרים.

לפני 200 שנה, הוואי הזמינה מיסיונרים פרוטסטנטיים להקים כנסיה ובית ספר בלאהאיינה. היא לא ידעה שבזה נפתחו השערים לחתרנות ולבגידה, שהסתיימו בסיפוח הוואי לארה"ב, ובגוויעתה ההדרגתית של האוכלוסייה המקורית. מושל הוואי 200 שנה אחר כך הוא ג'וש גרין, יהודי יליד מדינת ניו יורק.

מעשה אירוניה, לשונות האש לחכו השבוע את הכנסייה שהמיסיונרים בנו בלאהאיינה.

''״שברון לב'', מכריז עיתון מקומי על האסון בלאהאיינה
 ''״שברון לב'', מכריז עיתון מקומי על האסון בלאהאיינה

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.