מלחמת מחירים בין הנמלים בניסיון למשוך את יבואני כלי הרכב מסין

השיווק האינטנסיבי של הנמלים בישראל בא כהכנה לגל יבוא מסיבי של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שצפויים להגיע מסין לישראל ברבעון האחרון • כלי הרכב החשמליים של NIO בדרך לישראל, אך ללא טכנולוגיית "החלפת הסוללות המהירה" שלה • הרכב החשמלי הראשון מדגם אוונג'ר של המותג Jeep נחת בישראל לצורך תקינה, ועוד חדשות מהענף

רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
רכבים חדשים בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

מחריפה התחרות בין הנמלים "הוותיקים" בישראל על פריקה של כלי רכב מהמזרח. בשבועות האחרונים החלו נמלי אשדוד וחיפה לנקוט במהלכים שיווקיים אינטנסיביים במטרה למשוך יבואני רכב, שמייבאים ממזרח אסיה, לפרוק ולאחסן כלי רכב בתחומם. זאת, כהכנה לגל יבוא מסיבי של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שצפויים להגיע לישראל ברבעון האחרון, לקראת העלאת מס הקנייה בינואר 2024. בין השאר מציעים הנמלים ליבואנים עלויות אחסון מוזלות, סבסוד של חלק מעלויות הפריקה ועוד.

"השגנו את מערכת ההגנה הטובה בעולם": למה גרמניה משלמת מיליארדים על החץ? 
אלביט צפויה לסייע לאוסטרליה ובסין מתגאים בלייזר שפועל בלי הפסקה 

יצוין כי עד לאחרונה כמעט כל כלי הרכב החדשים שהגיעו מסין, קוריאה או יפן, נפרקו בנמל אילת כדי לחסוך את עלויות המעבר בתעלת סואץ. אולם בשל העומס בנמל אילת, שיוצר עיכובים ממושכים וקשיים באחסון כלי רכב בדרום, החלו יבואני רכב, במיוחד מסין, לבחון אופציות לפרוק ולאחסן רכב בנמלי הים התיכון. זאת למרות עלויות הובלה ימית גבוהות יותר. טסלה הייתה החלוצה במעבר מאילת לאשדוד, וכל המשלוחים שלה נפרקו שם עד היום.

בין השאר נחנך החודש קו הובלת רכב חדש של ענקית הספנות הסינית "קוסקו" מסין ישירות לנמל אשדוד. האונייה הראשונה על הקו פרקה השבוע בנמל אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין של SAIC הסינית, שהיא גם שותפה של קוסקו בתחום הובלת הרכב. קוסקו הודיעה רק לאחרונה על כינון קו לאילת, אולם על פי הערכות גם הקו לאשדוד צפוי להפוך להיות סדיר בחודשים הקרובים.

נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
 נמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

נמל חיפה מרחיב את פעילותו

מנגד, נמל חיפה, שהופרט לאחרונה, מרחיב כיום את פעילותו מול יבואני הרכב מהמזרח. בין השאר הכשיר לאחרונה הנמל שטחים ייעודיים גדולים לאחסנת רכב בקישון מזרח, ומציע ליבואני רכב הטבות שונות להקטנת העלויות של המעבר לצפון. הנמל אף חתם השבוע על הסכם עם קבוצת "סמלת", שתפרוק בו בין השאר כלי רכב של סובארו, WEY והונגצ'י. לאחרונה נחתמו הסכמי פריקה בנמל עם BYD ועם "צים", שעד כה כמעט לא פרקה בו כלי רכב. מתחילת השנה נפרקו בנמל חיפה כ־40 אלף כלי רכב, גידול של 64% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

יצוין כי שני הנמלים החדשים, נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום, עדיין לא הצטרפו לתחרות על שוק הרכב. עם זאת, בנמל המפרץ נפרקו השנה כלי רכב סינים, שהגיעו במכולות, וכיום בוחנים להכשיר בו מזח לפריקה של ספינות ייעודיות להובלת רכב.

לקראת מעבר המדינה לצי חשמלי: החשב הכללי מבקש מידע מגופים בינלאומיים

המדינה ממשיכה להאיץ את תהליך המעבר של צי הרכב הממשלתי לחשמל. זאת, בהמשך להחלטה להפסיק את הרכש של כלי רכב חדשים עם מנועי בעירה פנימית, ולעבור לצי "מאופס פליטות" עד 2035, וכן לרכוש רכבי נוסעים חשמליים בלבד לצי הממשלתי משנת 2025.

החשב הכללי באוצר פרסם השבוע שתי פניות בינלאומיות לקבלת מידע (RFI). במסגרתן הוא מבקש לקבל מידע בנוגע להפחתת צריכת הדלק בצי הממשלתי, הפחתת פליטות גזי חממה, הפחתת זיהום אוויר, הפחתת רעש, וכן בנוגע לפתרונות מתקדמים לטעינת כלי רכב חשמליים במקומות שבהם לא ניתן להתקין עמדות קבועות.

בין השאר נבחן ביצוע "פיילוט" של טעינה אלחוטית ו/או טעינה באמצעות "רובוטים לטעינה" בחניונים ובמתחמים ממשלתיים, שבהם קיימת בעיה של התקנת עמדות טעינה מרובות לרכב חשמלי.

פרסום הפניות נעשה במסגרת הפעילות של ישראל בגוף בינלאומי של ממשלות, שהוקם ביוזמת ארה"ב וקנדה. בתוכו מוביל אגף החשב הכללי את קבוצת העבודה בנושא ציים ירוקים. בקבוצת העבודה הספציפית, שהוקמה ביוזמת ישראל, חברות גם ארה"ב, קנדה, נורווגיה, מרוקו ודנמרק.

הצי הממשלתי מונה כ־15,000 כלי רכב וביניהם רכבי משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, רשות הכבאות ומשרדי הממשלה השונים.

יצרנית הרכב NIO בדרך לישראל, אבל טכנולוגיית החלפת הסוללות המהירה שלה נשארת בחו"ל

יצרנית הרכב NIO, שכלי הרכב החשמליים שלה ייובאו לישראל ביבוא עקיף על ידי "דלק רכב", לא מתכננת ליישם בישראל בשלב הראשון את טכנולוגיית "החלפת הסוללות המהירה", שהיא מיישמת באירופה ובסין. אולם מקור המקורב לחברה באירופה מסר כי הקמת תחנות כאלה וחיבורן לאפליקציה של NIO תיבחן בהמשך.

האפשרות להחלפה מהירה של סוללות ריקות בסוללות טעונות באמצעות תחנות רובוטיות מהווה חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי של NIO בסין ובאירופה. הטכנולוגיה, שהוצגה לראשונה על ידי בטר פלייס בתחילת העשור הקודם, מאפשר ללקוחות החברה להתקין ברכב סוללה טעונה בתוך דקות ספורות, ולחסוך בכך את העיכוב הממושך בעמדות טעינה. הטכנולוגיה גם מונעת בלאי מואץ של סוללות, כתוצאה מטעינה מהירה, ומאפשרת להטעין אותן בתחנות ההחלפה בשעות הלילה שבהן העומס על רשת החשמל נמוך ותעריפי העלויות בהתאם.

NIO שכללה את השיטה ועברה לייצור המוני של תחנות טעינה, ונכון להיום היא מפעילה כ־1,650 תחנות החלפת סוללות בעולם, מתוכן כ־21 באירופה. עלות ההקמה של כל תחנה כזו מוערכת על ידי החברה בכ־400 אלף אירו, כולל מלאי הסוללות להחלפה שנמצא בה. בשל כמות מכירות הרכב המוגבלת הצפויה בישראל בשלב הראשון, אין כרגע הצדקה להקמתן אצלנו, אם כי המקורות באירופה אומרים שנבחנת הקמת תחנה לניסיון. ייתכן שבאחד ממתקני דלק מוטורס בישראל.

יצוין כי כל כלי הרכב של המותג שיגיעו לישראל בשלב הראשון הם דגמי פרימיום, שתומכים באופן מובנה בהחלפה מהירה של סוללות, אולם האפשרות הזו תהיה כאמור "רדומה" בשלב הראשון.

טווח המחירים של דגמי NIO הנוכחיים באירופה מתחיל בכ־60 אלף אירו לדגם סדאן עם כ־490 כ"ס וטווח של עד כ־450 ק"מ ב־WLTP, ומטפסים עד מעבר ל־90 אלף אירו לדגמי קרוס־אובר עם סוללות גדולות וטווח של כ־600 ק"מ.

בישראל אפשר לצפות למחירים שיחלו באיזור ה־350 אלף שקל לדגם הסדאן ET5. עם זאת, במהלך 2024 צפויה החברה להשיק באירופה שני מותגים זולים יותר של כלי רכב חשמליים עם מנוע בודד, תחת שמות הקוד ALPS ו־FIREFLY ומחירם צפוי להתחיל בסין בפחות מ־30 אלף דולר.

NIO / צילום: יח''צ
 NIO / צילום: יח''צ

נחת בישראל לתקינה: רכב חשמלי ראשון מדגם "אוונג'ר" של Jeep

רכב חשמלי ראשון מדגם Avenger של המותג ג'יפ (Jeep) נחת בישראל לצורך תקינה. הרכב, שמיוצר באירופה ומיובא על ידי סמלת, הוא באורך 4.08 מ', גובהו 1.53 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מ' ומציע תא מטען בנפח 355 ליטר.

גרסת ההנעה היחידה שלו כרגע מצוידת במנוע בהספק 156 כ"ס ובסוללה בקיבולת של 54 קילוואט לשעה, שמספקת טווח בין טעינות של עד כ־404 ק"מ ב־WLTP. הרכב תומך גם בטעינה מהירה של עד 100 קילוואט. בגרמניה הרכב עולה כ־37 אלף אירו, זול בכ־4,000 אירו מהמחיר של ATTO3 באותו שוק. מלאי ראשון של הרכב ינחת בישראל לפני סוף השנה והמסירות צפויות להתחיל ברבעון הראשון של 2024.

רכב חשמלי ראשון מדגם ''אוונג'ר'' של Jeep / צילום: יח''צ
 רכב חשמלי ראשון מדגם ''אוונג'ר'' של Jeep / צילום: יח''צ