השקה תחת מחאה: טקס פתיחת הרכבת הקלה התנהל על רקע מאות מפגינים מבחוץ

טקס ההשקה של הרכבת הקלה בגוש דן התקיים במעמד ראש הממשלה • המוחים נגד המהפכה המשפטית ונגד העובדה שהרכבת לא תופעל בשבתות מתכננים להפגין לאורך כל סוף השבוע

בני הזוג נתניהו לצד שרים וראשי העיריות בהשקת הרכבת הקלה / צילום: קוקו
בני הזוג נתניהו לצד שרים וראשי העיריות בהשקת הרכבת הקלה / צילום: קוקו

השקה תחת מחאה: טקס הפתיחה של הרכבת הקלה מתקיים היום (ה') בפתח תקווה, לצד מאות מפגינים מחוץ לו. הטקס החל לאחר שפמליית ראש הממשלה שכללה את רה"מ בנימין נתניהו, רעייתו שרה נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, מנכ"ל נת"ע ויו"ר נת"ע ונוספים, הגיעה אל מחוץ למאהל שבו מתקיים הטקס. קולות המפגינים נשמעו היטב עם כניסת הפמלייה למאהל וכן בזמן נאומו של נתניהו.

"אלה שתומכים בנו ואלה שמתנגדים לנו - כולם ישתמשו ברכבת הזאת", אמר נתניהו. "זהו יום חג לישראל. אנחנו מגשימים היום את חזון התחבורה של ישראל - הבטחנו ואנחנו מקיימים. הבטחנו לחבר בין הערים ובתוך הערים ובין המדינות - ואנחנו עושים את כל שלושת הדברים".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לשרי התחבורה שליוו את הקמת הפרויקט: ישראל כ"ץ, בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב, אך לא הזכיר את מרב מיכאלי שכיהנה במשרד בתקופת הממשלה הקודמת. גם רגב הודתה לכל ראשי הערים שהקו עובר בשטחם, מלבד ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהודיע על החרמת הטקס.

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה למחאה, שהפריעה לשמוע את הנואמים בטקס: "אדוני ראש הממשלה, מדובר על קו שישפיע באופן ישיר על מליוני אזרחים וישדרג איכות חייהם. בכל סיור שהגעתי לפה חיכו לי עם רמקולים וזמבורות. ראיתי את ההתרגשות שלהם בעיניים וזה נותן לי את הכוח להמשיך ולפעול עבורם ועבור כל עם ישראל".

גם שר האנרגיה ישראל כ"ץ התייחס: "על רקע כל מה שקורה וכל המחאות, הרכבת הזו, שרת התחבורה, היא לא רכבת של מדינת יהודה והיא לא רכבת של מדינת תל אביב, היא רכבת של מדינת ישראל שמחברת כל חלקי המדינה ומחזקת את כל חלקי המדינה. יושבים כאן ראשי ערים, תראו את ההבדלים ותראו את המחבר. הרכבת מחברת לא רק ביניהם אלא מסמנת את החיבור ואין לנו אלטרנטיבה אחרת. יש לנו מדינה אחת, חזקה".

לאחר הטקס שבו לא נאמו, יו"ר נת"ע מיה ליקוורניק ומנכ"ל נת"ע חיים גליק מסרו כי "פתיחת הקו האדום הוא רגע הסטורי, גאווה עצומה, זהו אחד הפרויקטים התשתיתיים הגדולים שנבנו במדינה, פרויקט שישנה דרך חיים למיליוני נוסעים, ומנוע כלכלי שישפיע על כלכלת ישראל".

לדבריהם , " הידע והנסיון שנצברו בישראל במהלך הפרויקט, יקפיצו את מדינת ישראל עשרות צעדים קדימה בכל הקשור לפרויקטי ענק מורכבים. הרווח הוא עצום. אנחנו גאים ומאושרים להעניק לתושבי ישראל מתנה כל כך משמעותית בשנתה ה-75 של המדינה "

מוקדם יותר היום רחובות רבים בדרום תל אביב נחסמו לתנועה, בעקבות סיורו של נתניהו בתחנות הרכבת הקלה באזור. 

הרכבת לא תופעל בשבת

לטקס החגיגי הוזמנו גם ראשי רשויות. ראש עיריית תל אביב, שמזוהה עם המחאה נגד המהפכה המשפטית, כאמור הודיע כי יחרים את הטקס ואמר: "שרת התחבורה הזמינה אותי טלפונית להשתתף מחר בטקס חנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה שיתקיים בדיפו בפתח תקווה. לא אגיע לטקס. זו המחאה שלי".

בנסיעת מבחן שקיימה אתמול רגב עם עיתונאים נשמעו היטב זמבורות המוחים ותוכניתם היא להחריף את המחאה בטקס שיתקיים מחר וכן בהמשך - הן על המהפכה המשפטית והן על העובדה שהרכבת לא תופעל בשבתות.

והשרה הגיבה לביקורת הציבורית על כך שהרכבת לא תופעל בשבת ואמרה שכך יש לפעול לנוכח הסטטוס קוו. 

ההפגנות: מחמישי ועד שבת בבוקר

בנוסף, להפגנות היום מול טקס ההשקה בפתח תקווה, מתוכננות הפגנות ביום שישי, יום הפעלת הקו תחת הכותרת 'שמים קו אדום על הכפייה הדתית'. שיא ההפגנות מתוכנן לשעה 14:00 בתחנות בילינסון בפתח תקווה, ביאליק ברמת גן, בבלפור בבת ים, ובתל אביב בתחנות ארלוזרוב, יהודית, קרליבך ואלנבי.

קודם לכן בשעה 13:00 תצא שיירת רכבים מאיזור התחנה המרכזית בפתח תקווה (רחוב אורלוב). השיירה תיסע לאורך הקו לכיון תל אביב במחאה על אי הפעלת הקו בשבת. בסביבות השעה 16:00, הודיעו המוחים, יחלו הנוסעים מכלל התחנות לעלות על הרכבת האחרונה לתחנת נווה צדק.

המחאה צפוייה להימשך גם בשבת בבוקר, כאשר החל מ-10:00 תתקיים הפגנה מול ביתה של שרת התחבורה מירי רגב בראש העין.

נדב גלאון מכוח קפלן אמר השבוע לגלובס כי "אנחנו רואים את הקשר בין ההפיכה המשטרית ובין האיום על אורח החיים הליברלי בישראל וסוגיות דת ומדינה ומתריעים תקופה ארוכה על האופן שבו הממשלה רוצה להפוך אותנו לאט לאט למציאות כמו בטורקיה של החלשת דמוקרטיה והתחזקות המרכיב הדתי, מה שאנחנו קוראים לו דיקטטורה דתית".

המכרז לקווים הסגול והירוק: ללא נסיעה בשבת

בנתיים, בנת"ע פרסמו מכרז להפעלת הקווים הירוק והסגול שיתחילו לפעול בשנים 2027-2028 והמכרז קובע כבר כעת כי הרכבת לא תופעל בשבתות גם בקווים הבאים.

לאחר שנים של דחיות ביום שישי תתחיל הרכבת הקלה להסיע נוסעים באמצעות שני קווים שיופעלו עם פתיחתה. הרכבות יחלפו בכל 10 דקות בתוואי העילי, וכל 6 דקות בתוואי תת-קרקעי. העלאת התדירות תתבצע בפעימות כאשר היעד לתדירות מלאה הוא תוך שנה (3 דק מתחת לקרקע, 6 דקות עילי). הפעלת הקו תחל עם 26 רכבות. בשלב הבא יופעלו 33 רכבות. ולבסוף, בעוד שנה התכנית היא להפעיל 45 רכבות בתדירות מלאה. בשלב הראשון שעות הפעילות יהיו כך שהנסיעה הראשונה תצא בשעה 5:40 והאחרונה בשעה 22:00. התכנית היא להאריך את זמני הפעילות בהמשך.